י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
ישופץ תוך 5 שנים

בית הכנסת הגדול בסלונים נמכר בעשרות אלפי רובלים

לפני מלחמת העולם השניה, הקהילה היהודית בסלונים מנתה כ-17 אלף בני אדם, אך רק כמאתיים שרדו את השואה. בניין בית הכנסת, שנבנה בצורה מרשימה ומשקיף על השוק העירוני, הושחת ונמצא בסכנת התמוטטות, כעת, לאחר ארבע ניסיונות הצליחה העירייה למכור את בית הכנסת העתיק

בית הכנסת הגדול בסלונים נמכר בעשרות אלפי רובלים
בית הכנסת העתיק בסלונים צילום: באדיבות המצלם

לאחר שעמד בשממונו שנים רבות עם תקווה כי ביהכ"נ לא יחולל ואדרבה יקיימו בו פעילות להנצחת הקהילה היהודית, בית הכנסת הגדול בסלונים, העתיק ביותר בבלארוס, שנבנה לפני כ-380 שנה, נמכר במכירה פומבית, בפחות מ-30,000 רובלים.

כחלק מחוזה המכירה, על הקונה לשפץ את המבנה במראהו המקורי עד 5 שנים מיום החתימה, כך שלפחות המבנה לא יהיה בסכנת קריסה. על פי פרטי המכרז שפורסמו על ידי העירייה, מדובר בבית כנסת שכולל שני מבנים עם מרפסת. ולפי תנאי המכרז השימוש במבנה יתאפשר למטרה דתית, תרבות, וחינוך. מבנה בית הכנסת ממוקם על פי פרטי המכרז באזור גרודנו, מחוז סלונים, במרכז העיר סלונים, רחוב קרסנוארמייסקאיה 40. המחיר ההתחלתי המבוקש במכירה הפומבית עמד על 137,000 רובל, המטבע המקומי, סכום השווה ערך לכ-45 אלף יורו. אך כעת הוא הגיע ל27,400 השווה ל-9000 יורו.

יצוין כי בתנאי המכירה נוספו תנאים קשוחים הנלווים למכרז, לפיהם על הקונה לחתום על חובת הגנה על הערך ההיסטורי והתרבותי, לפתח פרויקט שחזור בתוך שנתיים ואז תוך חמש שנים לבצע את הבנייה מחדש של הבניין למטרה דתית, תרבותית, חינוכית או ביצועית.

לפני מלחמת העולם השניה, הקהילה היהודית בסלונים מנתה כ-17 אלף בני אדם, אך רק כמאתיים שרדו את השואה. בניין בית הכנסת, שנבנה בצורה מרשימה ומשקיף על השוק העירוני, הושחת ונמצא בסכנת התמוטטות.

הקרן למורשת יהודית הודיעה כי היא פרשה מההתמודדות על המכרז  בעקבות התנאי שמחייב השלמת הפרויקט תוך חמש שנים. "לאחר ייעוץ עם מומחים ובתוספת חוסר הוודאות בעקבות הקורונה, אנו לא מאמינים כי ניתן לבצע שיקום בסטנדרט ההולם את הבניין בפרק זמן מוגבל כל כך", נאמר בקרן.

כעת, לאחר ארבע ניסיונות הצליחה העירייה למכור את בית הכנסת העתיק, והתקווה כי הוא אכן לא יחולל ויתקיימו בו פעילות להנצחת הקהילה היהודית.

סלונים בית כנסת עתיק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד