י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ייצרני פרובקציות

הרפורמים נגד תקצוב הכותל המערבי: "אנטי יהודית וציונית"

לאחר הסערה סביב התקציב לכותל המערבי, הרב פסח לרנר יוצא למתקפה: "המצב שבו תנועות שמייצגות מיעוטים של ממש בעם היהודי שאין להם כמעט עניין בכותל המערבי ובארץ ישראל, מחוללות רעש תקשורתי במטרה לייצר פרובוקציות על גבו של הרוב הדומם - חייב להיפסק"

הרפורמים נגד תקצוב הכותל המערבי: "אנטי יהודית וציונית"
הכותל בצל הסגר צילום: ישי ירושלמי

לפני מספר שבועות קיבלה ממשלת ישראל החלטה להגדיל את המסגרת התקציבית של תוכנית החומש לשדרוג ופיתוח מתחם התפילה בכותל המערבי ולהוסיף סכום של 22 מיליון ש"ח לתקציב.

עם קבלת ההחלטה, ראשי הארגונים הרפורמיים נצלו את ההזדמנות על מנת לתקוף את הממשלה על כך שהיא אינה מתקצבת באופן דומה גם את מתחם התפילה המעורב שנפתח בכותל הדרומי. סגן יו"ר ההסתדרות הציונית ולשעבר מנכ"ל התנועה המסורתית הקונסרבטיבית בישראל, יזהר הס, אף כינה אותה "אנטי יהודית ואנטי ציונית".

הרב פסח לרנר, יו"ר סיעת ארץ הקודש בהסתדרות הציונית, בחר שלא להבליג ותקף את הארגונים הרפורמיים. במאמר חריף שפרסם ב-ynet הוא תמה על כך שנציגי הארגונים הליברליים דורשים תקצוב למתחם שעומד ריק במשך מרבית ימות השנה, בעוד הכותל המערבי שוקק חיים עם הגעת אלפי מתפללים בכל יום.

בפתח דבריו כתב הרב לרנר: "כמי שנחשף, ומכיר מקרוב את פועלם האדיר של אנשי הקרן למורשת הכותל, בראשות הרב שמואל רבינוביץ וסולי אליאב, למען העם היהודי וחיבורו לכותל, בחרתי להגיב לדברים. אז קודם כל, לכותל המערבי אין בוס. הוא הלב הפועם של העם היהודי שכמה וערג אליו במשך כל שנות גלותו. יהודים שבורי לב שבאים לשפוך את צקון ליבם בפני ריבון העולמים הם לא הבוס של הכותל, הם פשוט מצביעים ברגליים. עולי הרגל מצביעים ברגל, והם אלו שקבעו את המציאות בשטח, שבמסגרתה רחבת הכותל המערבי שוקקת אלפי מתפללים מדי יום".

"לרחבת הכותל הדרומי, מנגד, פשוט אין ביקוש של מתפללים והיא עומדת ריקה במשך מרבית ימות השנה. ביום טוב, שבו נערך שם אירוע חגיגי, ניתן למצוא, אולי, קומץ קטן" תקף הרב לרנר, והוסיף "הדברים מתחדדים על רקע הסדרי הקורונה. בחודשים שבין סגר למשנהו נפתח הכותל בהגבלות קפדניות של מתווה קפסולות שמתופעל בידי צוות רחב של סדרנים. מרבית המתפללים לא מצליחים בכלל להתקרב לכותל עצמו, אלא נאלצים להסתפק במקום ספציפי מסומן שהוקצה להם בתוך קפסולה מגודרת, שבזמני עומס עלולה להיות ממוקמת רק בקצה הרחבה העליונה. כל זה לא מנע מרבבות, מיד בתום הסגר הראשון והשני, לשוב לשם מדי יום בזרימה בלתי פוסקת".

הרב לרנר המשיך וכתב: "ומה קרה בינתיים ברחבת התפילה ה"ליברלית" שבכותל הדרומי? נאדה. לא גדרות, לא מחסומים ולא צוות מורחב של סדרנים. לא היו בנמצא אפילו 20 איש שחפצים להתפלל במקום בו-זמנית בכדי שייווצר הצורך לבנות עבורם קפסולה נפרדת?".

"אז בשביל מה המדינה צריכה להקצות למקום הזה כסף? האם יש הצדקה כלשהי לשיפוץ מקום שעומד ריק כמעט באופן קבוע? עדות מובהקת לשיממונו של המקום ניתן למצוא באתר הקהילה המסורתית הקונסרבטיבית בישראל. מי שחפץ לחגוג במקום אירוע בר מצווה מוזמן להודיע להם מראש על מנת שהקהילה תשלח נציגים שישתתפו במניין לקריאת התורה. כל יהודי בעולם יודע שבכותל המערבי ניתן למצוא מניין תפילה בכל שעה ביממה. אבל בכותל של הקונסרבטיבים צריך להודיע מראש כדי שיבואו מתנדבים. ומי לנו גדול מהודאת בעל דין עצמו" תהה הרב לרנר.

לסיכום הדגיש: "אני לא מביע חלילה זלזול בזיקה של כל יהודי באשר הוא לכותל המערבי, אבל ראוי להציב מראה בפני טענות השווא על אודות "מעשה אנטי ציוני ואנטי יהודי".  הקונצנזוס שבו התקבלה החלטת התקצוב בממשלה מצטרף אף הוא אל המציאות, שמוכיחה כי טענות אלו אינן אלא ניסיון נואל ומתמשך של תנועות שמייצגות מיעוטים בעם היהודי, שמטרתן היא לשבש את מרקם החיים והסדר הציבורי של הרוב הדומם, שמוכיח מדי ראש חודש, שבת וחג את החיבור שלו לכותל המערבי ואת האמונה שלו במסורת בת אלפי שנים."

הרב לרנר הוסיף חידד ואמר ל'בחדרי חרדים': "הגיע הזמן שמישהו יגיד את האמת בנושא רחבת התפילה בכותל הדרומי שכביכול עומדת לשימוש הזרמים הליברלים, אך בפועל היא ריקה לחלוטין במשך מרבית ימות השנה. המצב שבו תנועות שמייצגות מיעוטים של ממש בעם היהודי שאין להם כמעט עניין בכותל המערבי ובארץ ישראל, מחוללות רעש תקשורתי במטרה לייצר פרובוקציות על גבו של הרוב הדומם - חייב להיפסק. אנחנו מביאים את קולם של רבבות אנשים מהארץ ומהתפוצות שעד היום חשו שהשיח בתקשורת בשם התפוצות אינו משקף אותם".

הכותל המערבי רחבת הכותל הדרומי רפורמים יזהר הס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד