י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
סכנת האינטרנט

"שאלתי את המשגיח: מדוע השיטה שלך להעיף?"

משגיח של אחד הישיבות אמר לי לפני תקופה שאצלו בישיבה בחור שהוא תופס אותו עם אייפון הוא מעיף אותו לאלתר. שאלתי את אותו משגיח מדוע אתה עובד רק בצורה של להעיף מהישיבה? למה אתה עובד רק בצורה של לאיים? בוא תנסה ללכת גם בצורה פסיכו חינוכית להסביר לבחורים על הסכנה בכך | טורו השבועי של המטפל הרגשי מרדכי רוט

"שאלתי את המשגיח: מדוע השיטה שלך להעיף?"
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

לפני שבועיים כתבתי על הנשירה של בחורי ישיבות. ובסוף הכתבה כתבתי במספר שורות שאחד הדברים המשמעותיים ביותר לתופעת הנשירה הוא האינטרנט. בחורים תמימים שפוגשים את האינטרנט זהו מצב מסוכן מאוד. חוץ כמובן מגבולות בנושא זה, צריך היום להסביר לנוער הסבר פסיכו חינוכי על סכנת האינטרנט.

הוספתי שישנו יהודי בשם הרב מנחם מינצברג שליט"א שמסביר את הסכנה בנושא בפה מפיק מרגליות, ובנוסף במצגת מיוחדת ומרשימה המסבירה היטב את הסכנה שיש בדבר.

היו מספר אנשי חינוך שפנו אליי ואמרו לי שתופעת האינטרנט לדעתם היא הבעיה השולית לנשירה של הנוער היום, והבעיה היא פחות האינטרנט ויותר אלו בעיות אחרות שאני בעצמי דווקא כתבתי עליהן לא פעם ולא פעמיים.

אמרתי להם שלדעתי תופעת האינטרנט היא אכן רק אחת מהבעיות לתופעת הנשירה הנסתרת והגלויה ההולכת וגדלה בממדים גדולים משנה לשנה, ואסביר את עצמי:

אני לא חוזר בי מדבריי ממה שאני מצביע תמיד על סיבות הנשירה. (אחזור על כך בקצרה עד כמה שניתן)

א. יש שנושרים בגלל שהדת נהייתה להם מצוות אנשים מלומדה, לא היה להם שום ערך פנימי אמיתי למה שהם עושים. כאשר אין ערך פנימי ותוכן אמיתי אז כשיש קצת קושי אז הכול יכול לקרוס כי אין יסוד חזק.

ב. צריך ללמד רוחניות מאירה ובריאה להראות לבני הנוער את הכיף ואת האור שיש בדת וברוחניות. האמינו לי שלא איומים ולא כל שיטה אחרת מאיימת עוזרת. זה אולי עוזר לפעמים לטווח קצר אך לטווח הארוך זה לא עוזר, זה רק גורם לאנשים לחיות בשקר עם עצמם. ככל שנצליח להעביר חוויות רוחניות בצורה מאירה ונעימה לילדים ולבני הנוער שלנו אז כך יש סיכוי שהם לא יעזבו את המקום שכל כך כיף להם שם.

ג. יש שולחן ערוך ונכון שצריך ללכת לפי זה. אבל ההבנה שאנשים הם לא רובוטיים ומה שמותר מותר ומה שהגוף או הנפש צריכה לקבל היא חייבת לקבל, האם אנחנו נותנים בתוך הגבולות שלנו את הצרכים הבסיסיים שהם צריכים?!

אתן דוגמה על עולם הישיבות, מה הכוונה האם אנחנו נותנים בתוך הגבולות שלנו את הצרכים הבסיסיים. כמה בחורים נשרו בגלל שהם לא עמדו בקצב הלימודי החזק שיש בישיבות? כמה בחורים נשרו בגלל לחץ רוחני של ההורים שלהם עליהם?

עשינו גבולות וזה חשוב, אבל לא נתנו מענה לכל כך הרבה דברים שהאנשים צריכים. לא הבנו שאתה לא יכול לסגור אנשים מאחורי הגטו ולא לתת להם את הצרכים שהם צריכים.

אז כל הדברים שאמרתי הם אמת, אבל אדגיש שוב שהבעיה של האינטרנט בדורנו היא יותר משאר הדברים שאמרתי. וזהו ההסבר הרביעי לתופעת הנשירה והם ארבעה דברים שקשורים אחד בשני.

ואבאר: הרבה תקנות של החכמים הן גבולות על גבולות שלא נגיע ח"ו למקומות לא רצויים ונחטא. נביא מספר דוגמאות: איסור על שתיית יין גויים והיינו אף אם רק נגע בו הגוי, הגזרה של חכמים הייתה שאם נוכל לשתות איתם יין אז נתחבר איתם, נשב איתם, ואז נהיה במצב של חברים ואז השם ישמור נתחתן איתם ונלמד מדרכיהם, לכן הציבו לנו חכמים לפני יותר מאלפיים שנה, גבולות.

וכן אכילת פת גויים, או בישוליהם, מאותה הסיבה.

איסור על שתיית חלב גויים שמא עירב בו מחלב בהמה טמאה.

וכן בהלכות ייחוד ושמירת הטהרה וכו' חכמים עשו גדרים וסייגים כי הם ידעו מה היא נפשו של האדם. ידעו שהאדם נברא עם יצר רע, עם נפש בהמית, ואם תפתח לו אפילו פתח הכי קטן הוא יפרוץ הכול. לא שהאדם הוא רע אלא זוהי פשוט המציאות שאלוקים ברא בתוכנו שני חלקים החלק הטוב והחלק הפחות טוב.

ולענייננו: היום באינטרנט במכשיר קטן ולא מסונן אתה יכול להגיע לכל העבירות הכי חמורות שיש בתורה. אותן עבירות שכל כך חששו מכך חכמים אז באותה התקופה, ולכן אסרו לשתות איתם יין או לאכול מפיתם או מתבשיליהם.

היום בדורנו בתוך מכשיר קטן אתה מגיע לכל מה שהחכמים חששו ופחדו מזה.

אדם יכול ללמוד חסידות, מוסר, ומה לא. אבל כאשר הוא יגיע וישתה יין עם הגוי וכו' הוא יחטא ולכן כמה זה חשוב היום לעשות גבולות ולהסביר על הסכנה שיש באינטרנט.

חכמים לא אמרו שמי שלומד תורה הוא מוגן ויכול לשתות יין וכו' אלא זוהי הלכה ותקנה לכולם כי לאף אחד אין לו כוח בתוך גוב האריות כאשר האריה יתנפל עליו.

זה לא סותר שצריך לדאוג לדברים אחרים בציבור שלנו, כי אי אפשר רק לסגור בלי לתת פתרון לנפש ולנשמה כפי שכתבתי למעלה אבל הדבר הגרוע ביותר הוא סכנת האינטרנט.

גם הגטו החרדי הוא חשוב מאוד, זה מה ששמר עלינו כל השנים. כל מי שעזב את הגטו נפל ונעלם.

אולי המילה גטו מזכירה לנו זיכרונות לא טובים מימים אפלים שהיו לעם שלנו, אבל אין מה לעשות, אנחנו צריכים להיות בגטו. זה ידוע לעין כול מה שקורה בעולם, ככל שהאנשים נהיים יותר פתוחים ויותר ליברלים ונותנים את האופציה לעשות מה שרוצים, אז אין גבולות לאיפה שאנשים יכולים להגיע. לכן אני חושב שזה שלחברה החרדית יש לה את החומות והגבולות שלה זה אחד הדברים החשובים ששומרים עלינו.

זה טבע האדם יהיה אשר יהיה, תיתן לו לעשות מה שהוא ירצה הוא יפרוץ את הגבולות שיהיו לו ולך תדע לאיפה הוא יגיע. אמרו חז"ל, שבעבור שלושה דברים נגאלו ישראל ממצרים: שלא שינו את שמם, את לשונם ואת מלבושם. מה ששמר אותנו כעם זה הגבולות והחומות שהיהודים שמו לעצמם. לא סתם אמר רבי חנינא סגן הכהנים בפרקי אבות: "הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה, איש את רעהו חיים בלעו". בלי הגבול, הפחד מהמשטרה, היה העולם סדום ועמורה.

פגשתי אנשים שעשו אינטרנט לא מסונן ואתם לא יכולים לתאר לעצמכם לאיזה מקומות אפלים הם הגיעו, גם מבחינה רוחנית גם מבחינה זוגית - מכל הבחינות. אין אדם חזק, האדם חייב גבולות! אתה תפרוץ אותם, לא יודע לאיפה תגיע!

אנחנו רואים בחברה המערבית את כמות הגירושין הגבוהה שיש, את הבעיות הקשות שיש, כמעט בכל תחום. אני פשוט לא יכול לפרט מעל דף הנייר את שלל הבעיות הרבות הקשות שיש בחברה המערבית והסיבה היחידה היא אחת: שאין גבולות. כשאתה לא שם גבולות כשאתה מתיר את הרסן אין לנו מושג לאיפה נגיע.

גם כאשר אנחנו שמים לעצמנו גבולות היצר הרע לא שוקט אל שמריו. אין מה לעשות העולם בחוץ הוא קורץ ומפתה ואם לא תעשה גבולות האדם ייסחף החוצה מאוד מהר והוא יאבד את הערכים שהם כל כך חשובים לו.

מרדכי רוט, כותב השורות.

וכמובן שהחומות והגבולות צריכות להיות לא בכפייה אלא בהסבר פסיכו חינוכי לילדים, לנוער ולאנשים, למה אנחנו עושים גבולות? כי אנחנו בוחרים בזה ורוצים בזה. כי זוהי היהדות שלי וזוהי האמונה שלי ואני גאה בה, וזה אחד הדברים ששומרים על האמונה שלי.

אז כן, הסיבה הרביעית לנשירה היא בגלל פריצת הגבולות של אנשים את החומות. לדוגמה: איש או בן נוער שנחשף לתכנים לא מסוננים אתה לא יודע לאיפה בסוף הוא יגיע. ואת האמת כל אחד יודע בליבו מה הם הגבולות והחומות שהוא צריך לעשות.

משגיח של אחד הישיבות אמר לי לפני תקופה שאצלו בישיבה בחור שהוא תופס אותו עם אייפון הוא מעיף אותו מהישיבה לאלתר.

שאלתי את אותו משגיח למה אתה עובד רק בצורה של להעיף מהישיבה? למה אתה עובד רק בצורה של לאיים? בוא תנסה ללכת גם בצורה פסיכו חינוכית להסביר לבחורים על הסכנה בכך וכו'.

תקשיב, אמר לי אותו משגיח, פה אין משחקים. אייפון זה אש! ובאש לא משחקים! מי שמשחק באש שיחפש מקום אחר.

שאלתי אותו: אבל מה הקשר בין להעיף ובין להסביר ולהדריך את הבחורים בדבר הזה? אבל הוא נשאר בדבריו - אייפון זה טאבו, בחור שלא מבין את זה לבד שיעוף מהישיבה.

לא עניתי לאותו משגיח, רק העולם הזה מצחיק. כי אותו משגיח לא יודע, ואני יודע, שיש בישיבה שלו מספר בחורים שמחזיקים בהיחבא מכשיר אייפון פתוח לחלוטין ללא שום סינון.

הוא לא הבין אותו משגיח עד כמה כן חשוב לעשות הסבר פסיכו חינוכי, ולעשות את כל המאמצים להסביר לבחורים את האסון שבדבר.

כי אם תאיים על הבחורים אז הם יחביאו את המכשיר יותר טוב, פשוט משחק של חתול ועכבר. במשחק מחבואים יש תמיד מנצחים ומפסידים.

וכן זה אמת אותם בחורים שנפלו והסתכלו במה שהסתכלו נפשם מרוסקת. אבל לא צריך להגיע לדברים איומים.

גם כל מיני תוכניות למיניהם, שיושבים שם גאוני רייטינג שכל שאיפתם היא איך לגרום לאדם שיצפה בתוכניות האלו, אז למה שבחור שנחשף ירצה לשבת וללמוד תורה? הנפש הבהמית שלו קיבלה פתאום כזה פיתוי שיהיה לו קשה לעמוד בזה.

לכן כל כך חשוב הסבר פסיכו חינוכי בצורה מאיר עיניים על סכנת האינטרנט, אי אפשר לטאטא את זה מתחת לשולחן. כמו שמובן שצריך להסביר הסבר פסיכו חינוכי על פגיעות... לקח שנים להבין את זה, כך הגיע הזמן להסביר לנוער על האינטרנט.

וכן כמובן לשים סינון תוכן לאינטרנט למי שזקוק לאינטרנט, זו היא חובה מינימלית ליהודי שומר תורה ומצוות.  

הקידמה רצה והשנים רצות וככל שהשנים רצות יהיה יותר קשה להחזיר את הגלגל אחורה.

הלוואי שנזכה לעשות את רצון הבורא יתברך באהבה ובשמחה ותגיע גאולת עולמים במהרה.

שבת שלום מלאה אור, שלום, אהבה, קדושה ואמונה לכל עם ישראל הקדושים.

לתגובות: [email protected]

מרדכי רוט טיפול רגשי אינטרנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד