י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
הקרב על הקול הדתי

הח"כ מ'ימינה' מצהיר: "אשמח לכהן כשר הדתות הבא"

ח"כ מתן כהנא לגלסנר ובלום בתכנית 'שחור לבן' ב'ערוץ כנסת', תוקף את ח"כ סמוטריץ', "הוא מייצג רק את הציבור החרד"לי שהוא ציבור מאובחן וחשוב, אבל לא את הציונות הדתית" • על גדעון סער: "שנפתלי בנט פתח מלוניות קורונה, סער ישב עם יחצנים בלובי של מלונות" • ועל דת ומדינה: "נפעל לשנות את הגוף הבוחר לרבנות הראשית, כדי למנות רבנים ציוניים. אני רוצה להיות השר לשירותי דת" • צפו בתכנית המלאה

הח"כ מ'ימינה' מצהיר: "אשמח לכהן כשר הדתות הבא"
מתן כהנא אצל בלום וגלסנר צילום: ערוץ כנסת

העימות בציונות הדתית, יהיה מסתבר נושא קריטי במערכת הבחירות הקרובה. מחנה הימין כולו תלוי במידה מרובה בשאלת הפיצול בשורות הציונות הדתית. האם ירוצו לבסוף בנפרד, האם יצלחו את אחוז החסימה, ועם מי ילך נפתלי בנט לבסוף.

השבוע התארח ח"כ מתן כהנא בתכנית 'שחור לבן' ב'ערוץ כנסת', ודיבר בהרחבה עם צמד המגישים משה גלסנר ועו"ד אבי בלום, גם על יחסי הציונות הדתית פנימה, אבל גם על מסע הבחירות של ימינה, שקיבל תנופה על רקע הקורונה, אבל יכול באותה מידה לנבול אם יצליח מבצע החיסונים.

הלכתם בכל בכוח על נושא הקורונה, לאט לאט התברר שנתניהו מוערך בנושא הזה כמנהיג מספר אחד בעולם – הימרתם על סוס הקורונה הלא נכון.

"בגלל שנתניהו מנהיג כל כך דגול יש לנו 4,000 מתים במדינה מהמגיפה הזו, שהיינו יכולים להיות בהרבה פחות מזה. בגלל זה יש לנו 800,000 מובטלים. אם נתניהו חוגג את הגעת החיסונים, שייקח אחריות גם על מה שקורה כאן. אנחנו מבינים עכשיו שהמון מהחולים נכנסו משדה התעופה של ישראל ואף אחד לא בדק אותם. זו פשוט רשלנות פושעת". 

זה היה גם כשבנט היה שר ביטחון...

"כשבנט היה שר ביטחון, הוא התחנן שיתנו לו אחריות על כל המגיפה, ולא נתנו לו. הדברים היו בחיתוליהם וכבר בסוף מרץ בנט אמר שצריכים לבדוק את כל מי שנכנס לארץ, נתניהו משיקולים אישיים לא נתן לו לטפל במגיפה ואלה התוצאות".

נעבור לפוליטיקה, למרות שהפוליטיקה והקורונה בימים האלה הם אחד, אז סמוטריץ' הוא מפלגת הציונות הדתית ומה אתם? גרסה חדשה לליכוד? גרסה משודרגת לתקווה חדשה? איזה מפלגה אתם?

"יש לי הרבה הערכה לסמוטריץ', אבל להגיד עליו שהוא הציונות הדתית זה כמעט לא רלוונטי. סמוטריץ' מייצג ציבור מאובחן וחושב בציונות הדתית – ציבור החרדל"ים, ואני אומר את זה באהבה, אבל זה הציבור שהוא מייצג. אנחנו הבית של הציונות הדתית, גם של האנשים התורניים, גם של המיינסטרים ושל מסורתיים – אנחנו בית של כל עם ישראל".

אבל אתם לא מפלגה ציונית דתית, כי הרי יש גם את זאב אלקין אצל גדעון סער ואת יולי אדלשטיין מבחירי הליכוד שגם כן חובש כיפה סרוגה. אתם, כשהכרזתם על הימין החדש, במוצהר אמרתם שאתם רוצים להתנתק מהרבנים, ולכן סמוטריץ' אומר: אנחנו המפלגה הציונית דתית היחידה. ציונים דתיים יש בכל המפלגות, אבל כמפלגה – זה רק אנחנו.

"אני חושב שבקדנציה האחרונה, במיוחד שלי כחבר כנסת, הצלחתי להוכיח שגם במפלגה שהיא פתוחה לקהלים רחבים אפשר לקדם ברצינות את הערכים שחשובים לציונות הדתית. עשיתי את זה יחד עם סמוטריץ', ולכן מבאסת הפרידה שסמוטריץ' כפה עלינו, אבל בסוף אני הקמתי שדולה לשיפור שירותי הדת, הסתובבתי בישיבות ועודדתי את בחורי הישיבות של הציונות הדתית, ולהגיד שהם המפלגה של הציונות הדתית זה פשוט מצחיק".

כשהייתם יחד הפסדתם בכל כך הרבה קרבות, ולא חסרות דוגמאות. למשל, נבחרו שני רבנים ראשיים חרדים כשאתם הייתם הקואליציה, אז מה תעשו כשאתם נפרדים עכשיו?

"אני הקמתי צוות בימינה שיעסוק בשינוי המצב, כך שפעם הבאה ב-2023 ייבחר רב ראשי ציוני למדינת ישראל. זה מגיע לציונות הדתית שמישהו שמאמין בערכיה, מגיע מבתי המדרש שלה ומאמין שמדינת ישראל היא אתחלתא דגאולה – יהיה רב ראשי בישראל. אני חושב שצריכים לעדכן את הגוף הבוחר של הרבנים הראשיים שכיום לא מייצג מספיק נכון את המצב במדינה. אני בימים הקרובים עומד לפרסם את התוכנית של ימינה לעניין שירותי הדת, אני הייתי שמח מאד להיות השר לשירותי דת בממשלה הבאה".

אתה היית הראשון שהכריז על מועמדתו של נפתלי בנט לראשות הממשלה, יצאתם עם הרבה כוח ורוח גבית, כמעט נצמד לנתניהו בהתאמה ובמנדטים. מה נותר מכל זה, מועמד רביעי בהתאמה ובמנדטים?

"אנחנו עדיין בתחילת מערכת הבחירות, אנחנו לוחמים ומאמינים שעם ישראל מבין שמה שצריך עכשיו זה מישהו שלא בא ממסדרונות הכנסת, שצמח בעסקים, היה מפקד בצבא. מישהו שהוא מנהיג, שתפקד כמו שצריך גם כשהיה שר בממשלה – וזה נפתלי בנט, וזאת המנהיגות היחידה שתוכל להוציא אותנו מהמצב שאנו נמצאים בו".

אין לך תחושה של חזרה לבחירות הראשונות של 2019, גם אז בנט ושקד התחילו גבוה, וגמרו מתחת לאחוז החסימה. מי אמר שזה לא יקרה עכשיו?

"היום המצב שונה לחלוטין, הציבור הבין יותר טוב מי זה נפתלי בנט בכל התפקוד שלו במשבר בקורונה. אנחנו נמצאים במשבר מנהיגותי עמוק, מערכת בחירות רביעית – זה דברים שהם לא גזירת גורל".

אבל נתניהו הוכיח במבחן המעשה שלוש פעמים שהוא יודע לעקוף אתכם, מה ישתנה הפעם?

"הציבור מבין עכשיו שאפשר להיפרד מנתניהו ולהמשיך הלאה, כי בזמן שמדינת ישראל הייתה הכי צריכה אותו הוא לא היה כאן, שיקוליו התקבלו משיקולים פוליטיים צרים. הדברים האלה זה כשל מנהיגותי חמור ואותם נבוא לתקן".

חתמתם על הסכם עודפים על גדעון סער, זה לא היה מקרי. האם יש קונסטלציה שבה לפני הבחירות אתם תרוצו בראש אחד וכך תקראו תיגר על נתניהו כמפלגה שמתמודדת אתו ראש בראש גם מבחינת מספר מנדטים?

 "גדעון סער לצערי הקים מפלגה שכל מהותה זה רק עם מי הוא לא ילך, זה הכל. כשעם ישראל היה במלחמה, ונפתלי בנט נלחם בה ופתח מלוניות קורונה, גדעון סער ישב בלובי מלונות עם יחצ"נים. המפלגה הזאת מורכבת מאנשים שהיו חלק מהקואליציה של נתניהו וניסו להאריך את חיי הממשלה הרעה ביותר בתולדות המדינה. אנחנו אחרים, אנשי הסיעה, לא מורכבים מפוליטיקאים שצמחו במסדרונות הכנסת ובאים להחליף את המנהיגות.

הבנו שבניגוד לסער אתם נגד פסילות אישיות, אז אני שואל אתכם האם אתם פוסלים חיבור עם סער?

"ביום שאחרי הבחירות, בעזרת ה', בממשלה שנפתלי בנט יקים נשתף פעולה עם כל מי שיהיה מוכן להבין שעכשיו הדבר הכי חשוב זה להתעסק עם התמודדות בהשלכות הקורונה ואנחנו מקווים שכמה שיותר מפלגות שמאמינות במדינת ישראל יהודית ודמוקרטית יוכלו להצטרף למאמץ הזה".

אם בסוף תראו רגע לפני שיש סיכוי שלא עוברים את אחוז החסימה, לא תקראו לסמוטריץ' חזרה פנימה? תציעו לו את ארבעת המנדטים ותחסכו מכל הימין את הסיכון הזה שילכו קולות לטמיון?

"אנחנו לא רצינו את הפיצול הזה, לצערי סמוטריץ' גמר אומר בליבו לפצל את מחנה הימין. אנחנו עם הפנים קדימה, בכוח גדול ועוד נתחזק – פותחים את המפלגה לכל עם ישראל, וזה מה שחשוב".

אתה קורא לו: בצלאל חזור הביתה?

"לא, סמוטריץ' קיבל את ההחלטות שלו, אני ניסיתי לשכנע אותו להישאר, אבל לאחר מעשה אנחנו נוסעים קדימה".

ברור לכל שרפי פרץ סיים את חייו הפוליטיים, וגם אם הוא לא היה מצהיר על פרישה לא הייתם רוצים אותו ברשימה. אבל למועמד הנבחר בפריימריז בבית היהודי, תציעו שיריון?

"אנחנו חושבים שנכון כמה שיותר חיבורים, וכדאי ללכת ביחד, בסוף אנחנו הבית של הציונות הדתית ואם זה יכול להתחזק זה ראוי ורצוי. סמוטריץ' פיצל ואנחנו נעסוק בחיבורים".

ראינו את אריה דרעי אומר: אני אכניס את סער ובנט לממשלה תחת נתניהו. סער מיהר להכחיש, מכם לא שמענו הכחשה.

"אם אנחנו נתחיל לעבוד במכונת הכחשות של כל שטות שנזרקת לחלל האוויר. בסוף יש לנו את הדרך שלנו, אנחנו רוצים שבנט יקים את הממשלה הבאה ונעשה הכי טוב שנוכל עם הקולות שנקבל".

אבל לא שוללים את נתניהו...

"לנו אין איזו פתולוגיה. בניגוד לאחרים במערכת הבחירות הזו שעסוקים רק בשנאות ופתולוגיה נגד נתניהו – לנו אין את זה, אנחנו חושבים שצריך להגיד לנתניהו תודה ומאד רוצים להחליף אותו כי הוא נכשל כשל מנהיגותי חמור, אבל אין לנו איזו פתולוגיה נגדו, ואנחנו מקווים שעם ישראל ייתן לנו את הכוח כדי להחליף אותו".

ראינו אותך מסייר בבתי רבנים, שמענו אמירות שמאד נעמו לאוזן החרדית, ופתאום נפתלי בנט תוקף את החרדים. הדשדוש בסקרים שינה את האידיאולוגיה?

"נפתלי בנט ממש לא תוקף את החרדים, הוא מאד מאמין בחרדים".

אבל הייתה לו טרמינולוגיה על העסקנים החרדים, החרדים, הקנייה של נתניהו, זה משהו שהיום חוץ מאיווט אף אחד לא נוקט בטרמינולוגיה הזאת...

"נפתלי בנט מאד מעריך את החרדים ואת תרומתם לצביונה היהודי של המדינה. עדיין, יש מיעוט שמתנהג בצורה לא אחראית ומזלזל בהנחיות באופן מופגן – ועל זה נפתלי בנט קרא שיש לטפל. הוא אמר שצריך לעשות זאת גם כלפי בדואים וגם כלפי חולדאי בתל אביב שעושה ככל העולה על רוחו – והטענה שלו הייתה כלפי נתניהו".

יש מצב תאורתי שאתם לא מכחישים אותו, שתשבו בממשלה עם מרץ, יש עתיד, ליברמן. עם כל הכבוד לקורונה, למה שבוחר ימני ייתן את קולו לאופציה הזאת?

"אנחנו לא אומרים שנשב עם כל אחד מהאנשים האלו, נשב עם מי שיבין את גודל השעה ושעכשיו צריך להתאחד ולטפל במלחמה שאנו נמצאים בה. יש מפלגות שב-A.D.N שלהם זה הפירוד והשנאה ולכן זה לא יכול להיות. אנחנו בשום פנים ואופן לא נקים ממשלה וניתמך בממשלה שיש בה רשימה של אנשים שהם תומכי טרור".

מתן כהנא מפלגת ימינה בחירות 2021 ערוץ כנסת משה גלסנר אבי בלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד