י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בדקה ה-99

טראמפ חתם: החסיד שקיבל 800 שנה ישוחרר

מלכות של חסד: הנשיא טראמפ חתם על שחרור החסיד שנידון ל-835 שנות מאסר: תאריך השחרור המקורי היה בעוד 815 שנים | העסקן החרדי ל'בחדרי': "היהודים לעולם לא ישכחו את טראמפ"

טראמפ חתם: החסיד שקיבל 800 שנה ישוחרר
שלום ויס צילום: באדיבות המצלם

רגע לפני שמסיים את תפקידו, הנשיא טראמפ קצב את עונשו של שלום וייס, יהודי חסידי בנם של ניצולי שואה מאושוויץ שהורשע במעילה גדולה ונידון למאסר עולם עם 835 שנות מאסר נוספות.

ב-15 בפברואר 2000 גזר בית המשפט המחוזי בפלורידה - אורלנדו 899 שנות מאסר על וייס - מאוחר יותר זה "הומתק" ל-835 שנים בגין סחיטה, והלבנת הון. לטענת משפחתו, שלום קיבל עונש כבד ביותר בהשוואה לשאר הנאשמים בפרשה. כל הנאשמים השותפים שביצעו הונאות בחברה לפני הגעתו של וייס לחברה, הגיעו להסדר טיעון וריצו קצת יותר משלוש שנים. וייס היה אשם בסיוע לכסות על הפשעים של שותפיו.

וייס ידע כי הוא יקבל עונש כבד, הוא ברח מארצות הברית לפני גזר הדין. הוא נתפס כעבור כמה חודשים באוסטריה ולאחר מאבק ארוך של הרשויות בארצות הברית, הוא הוסגר לאמריקה.

התסכול הגדול של וייס היה, שכמה חודשים לאחר גזר הדין, החוק האמריקני השתנה. העונש המרבי שניתן להחיל כעת על תיקים כמו של שלום וייס הוא 36 חודשי מאסר. עורכי דינו טענו כי החברה התמוטטה בגלל אנשים נוספים, וכי הוא לא היחיד שאשם, וכי החברה התאוששה וחלק מהכספים הושבו. עוד טענו כי גזר דינו הוא חסר פרופורציות, אך גזר דינו לא השתנה.

ממשלת אוסטריה הסכימה להסגרתו בתנאי שייגזר עליו עונש מחדש ותינתן לו זכות ערעור מלאה. אל אמריקה התנערה מההסכם הזה, וממשלת אוסטריה עתרה לשלושה נשיאים רצופים, כולל טראמפ, אובמה ובוש כדי להמתיק את עונשו של ווייס. אך ללא הצלחה. בחסדי שמים טראמפ רגע לפני שמסיים חתם על שחרורו.

וייס הרצה את עונשו בכלא הביטחוני באוטיסוויל, ניו יורק. תאריך השחרור הצפוי שלו היה 10 באוקטובר 2738.

כל הנאשמים המשותפים של שלום וייס כבר לא בחיים או משוחררים מהכלא. על פי אתר לשכת בתי הסוהר, ג'אן סטאר שוחרר ב-1 בינואר 2005; יאן שניידרמן שוחרר ב-23 בפברואר 2011, וקית' פאונד מוגדר כנפטר החל מ-7 ביולי 2003.

לאחר מלחמת העולם השנייה, היגרו הוריו לארצות הברית, שם לאביו היה חנות פירות וירקות בברוקלין, שלום מגיע ממשפחה עם תשעה ילדים.

עם סיום לימודיו בישיבה עבד כקבלן בנין, בשנת 1974 קנה חברת אספקת חומרי אינסטלציה. בשנת 1990 הפך שלום וייס ליועץ פיננסי ועבד עם מספר אנשים בנושאים פיננסיים, בעיקר בקהילה היהודית.

בשנת 2000 הוא נידון ל 845 שנות מאסר בגין הלבנת הון, ומעילה ב-125 מיליון דולר, הוא הואשם בקריסה פיננסית של חברת ביטוח עם הונאה של 450 מיליון דולר, בשנת 2009 עונשו הופחת רק ב-10 שנים, ל-835 שנים.

עסקנים רבים פעלו לשחררו, אחד מהם הוא הרב משה מורגרטן חסיד סקווירא שפעל רבות למענו, ונחשב לאחד העסקנים הגדולים בארצות הברית. מכריו של שלום וייס סיפרו כי בשנת 2016 בית המשפט פסק כי שלום אכן עבר על החוק והונה אנשים, אך הוא לא גרם כל נזק לחברת ביטוח, והוא לא אשם בקריסתה, החלטה שהובילה למסע השתדלות לשחררו, ואכן הוא שוחרר.

בעת שהותו בכלא, שימש כרב לאסירים יהודים אחרים, וייס נשוי 40 שנה ויש לו 5 ילדים נשואים ו-30 נכדים. שלום ווייס יכול היה להיכנס בקלות לספר השיאים של גינס. הוא החזיק בתואר של האדם שנגזרו עליו 845 שנות מאסר, שיא לכל עבריין צווארון לבן בארה"ב. הוא ריצה 20 שנות מאסר ותאריך השחרור שלו מתוכנן לשנת 2734. קראתם נכון. 2734.

העסקן הרב משה מורגרטן אומר ל"בחדרי חרדים" על המהלכים האחרונים של הנשיא טראמפ: "היהודים תמיד יזכרו את דונלד טראמפ שהיה אחד מחסידי אומות העולם, כולם יזכרו גם את חתנו ג'רארד קושנר שעזר רבות לציבור החרדי ושכרו רב לעולם הבא, היה לי הכבוד לקדם חוק שהביא לשחרור אנשי צווארון לבן שריצו זמן רב, אבל קיבלו עונש חסר פרופורציה כמו 835 שנות מאסר, אף אחד לא יכול לדון אדם שקיבל 20 שנה בכלא על מעילה, בוודאי בפשעים שאף אחד לא איבד כסף".

דונאלד טראמפ חנינה יהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד