י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"מסע הנקם" בבני ברק

הצביעות נחשפת: הח"כים תקפו את החרדים, אך שותקים על אלימות המשטרה

שעות לאחר שמאות שוטרי יס"מ ומג"ב עזבו את העיר בני ברק, כשהם מותירים תושבים המומים וכאובים, המערכת הפוליטית מתעוררת. פינדרוס וסמוטריץ' קוראים להדיח את קציני המשטרה המעורבים ופרוש מספר על ניסיונות הרגעה במהלך הלילה שכשלו | והח"כים שתקפו את התוקפים שותקים מול מעשי המשטרה

הצביעות נחשפת: הח"כים תקפו את החרדים, אך שותקים על אלימות המשטרה
שוטרים בבני ברק לאחר תקיפת הבלשים צילום: באדיבות המצלם

אמש (חמישי), בעקבות התיעוד הקשה שבו נראית קבוצה קטנה של בחורי ישיבה צעירים, תוקפים רכב בילוש בו ישבו שני שוטרים סמויים, פרסמו כמעט כל בכירי הפוליטיקאים החרדים הודעות גינוי, נגד אותה קבוצה קטנה וקראו למשטרה למצות עם פורעי החוק את הדין.

התגובות זרמו בעיקר מקרב חברי סיעת ש"ס והעומד בראשה, השר אריה דרעי. המשטרה ככל הנראה ניצלה את הגיבוי החרדי שקיבלה ויציאה למסע ההשתוללות ברחבי העיר בני ברק.

הבוקר (שישי) שומרים אותם חברי הכנסת, שרק אמש תקפו את החרדים - על שתיקה, ובשתיקתם מעניקים גיבוי למשטרת ישראל על פעולת הנקם שנמשך עד לתוך הלילה, סביבות 03:00, במהלך מסע הנקם שנמשך כארבע שעות, תקפו עשרות אזרחים על לא עוול בכפם, השליכו רימוני הלם לכל עבר ללא הבחנה והטרידו את מנוחתם של רבבות אלפי תושבי העיר - אנשים, נשים וטף.

הבוקר, רק ארבעה חברי כנסת הגיבו בינתיים למופע האלימות המשטרתית, כאשר שאר חברי הכנסת שגינו את הפורעים בינתיים נמנעים מלגנות את מעשי המשטרה כלפי שולחיהם לכנסת, זאת לצד, הצבעתם במליאת הכנסת נגד הצעת חוק להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתעקוב אחר התנהלות המשטרה. זאת לאחר שב'יהדות התורה' יזמו הצעת חוק שלא הושג לה הרוב הדרוש.

כבר במהלך הלילה פנה ח"כ ינון אזולאי מש"ס בקריאה לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, במטרה להרגיע את הרוחות בעיר התורה והחסידות, "חברי ואני גינינו את האירוע שנעשה נגד השוטרים בכל תוקף. אך כדאי שנזכור שתפקידה של המשטרה להגיב, לאכוף, אבל לא לנקום ולא להתנהג בביריונות ובעבריינות בחסות החוק".

"כדאי שתעשה הכל על מנת להרגיע את הרוחות, זה עלול להדרדר לשפיכות דמים ברגע של איבוד שליטה על האירוע. אלימות אסורה מכל צד שהוא".

סגן שר החינוך מאיר פרוש, הגיב לאירועי הלילה ומסר: "אני מגנה בתוקף כל אלימות בכל מקום ובכל זמן נגד כל אחד וגם נגד השוטרים שעושים את מלאכתם. ומאידך גם למשטרה אין זכות להתנהג ולהגיב כוחנית באופן לא פורפוציונלי של שימוש ברימוני הלם בשטח צפוף ושימוש באלות נגד עוברי אורח, הדבר אינו מקובל".

לדברי פרוש, "גם אם המחזה של פגיעה ברכבי המשטרה אינו מוצדק כלל, אסור למשטרה להתנהג כאילו שמדובר במסע נקמה אלים שאינו תורם להשבת השקט לעיר, הדברים היו צריכים להתנהל בצורה חכמה ולא כוחנית".

סגן השר מספר כי "בחצות הלילה דאגתי יחד עם ראה"ע בני ברק לפגישה בין מנהל המוסדות במקום לבין מפקד מרחב דן בנסיון להרגעת הרוחות וצר לי שלא עלה בידינו".

יו"ר מפלגת 'הציונות הדתית', חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' האשים את המשטרה בכך שניהלה לדבריו מסע נקמה. "אין שום דבר בעולם שיכול להצדיק את מסע הנקמה האלים וחסר ההבחנה שביצעה המשטרה הלילה בבני ברק. אכיפת חוק ממוקדת ויעילה - כן, אלימות אגרסיבית וחסרת הבחנה מול אזרחים - בשום אופן לא", אמר.

עוד הוסיף סמוטריץ' ותקף את התנהלות המשטרה, "במקום לשלב ידיים ולייצר קונצנזוס נגד אלימות, המשטרה החריפה הלילה את המשבר והגדילה את הניכור ואת חוסר האמון", כשלטענתו, "המשטרה לא היתה מעזה לפעול באופן הזה מול הפרות חוק ואלימות גדולים וחמורים פי מאה במגזרים אחרים, ומעשים שבכל יום במגזר הערבי יוכיחו".

ח"כ סמוטריץ' אף קרא להדיח את המפקד האחראי לפעולה בעיר החרדית, "מי שנתן את ההוראה הזו אינו ראוי להמשיך בתפקידו כמפקד במשטרת ישראל", תוך שהוא מאשים את הנציגים החרדים בכך, שאם הם לא היו מפילים את הצעתו להקמת וועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת האלימות המשטרתית נגד החרדים, לפני חצי שנה "יכול להיות שהיום היו כבר נהלים ופקודות שלא היו מאפשרות השתוללות כזו".

סגן שרת התחבורה, אורי מקלב, תקף אף הוא את התנהלות השוטרים הלילה ואמר, "אלימות כנגד אלימות? זריקת רימוני הלם ללא הבחנה, ענישה ואלימות מול עוברי אורח, בהלת תינוקות וילדים קטנים, מעצרי שווא, כל זה מעמיד את השוטרים והמשטרה כולה במקום בו נמצאים הפורעים".

"אין אלימות תחת אלימות ואין ענישה קולקטיבית מול מיעוט שסרח״, הוסיף מקלב ששוחח עם השר לביטחון פנים בדרישה לעצור את ההשתוללות הפראית של המשטרה, "אסור לאפשר לשוטרים לצאת למסע נקמה, למשטרה יש תפקיד מוגדר בחוק ועליה לפעול אך ורק על פי מה שהחוק מאפשר לה ושלא פועלים כך הם עצמם נהפכים לפורעי חוק", אמר מקלב.

חבר הכנסת יצחק פינדרוס אמר הבוקר; "הלילה הוכח שוב הצורך בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית להתנהלות המשטרה. לא ייתכן שבתגובה לאירוע קשה, כוחות משטרה יפעלו ברחובות בני ברק במסע נקם מופרע ומשולח רסן״ שלדבריו, "לא הגיוני וסביר שבאמצע הלילה עיר שלמה תבער מפיצוצי רימוני הלם, בגלל כמה עבריינים שהוקעו בתוקף על ידי נציגי הציבור".

"במקום לעצור את הפורעים, פגעה המשטרה בעיר ותושביה על לא עוול בכפם", ציין יו"ר סיעת 'יהדות התורה' פינדרוס, שקרא לשר אמיר אוחנה ולמפכ"ל הנכנס קובי שבתאי: "השיבו את אמון הציבור במשטרה והדיחו בהקדם את הקצינים שנתנו את ההוראה לנקום בעיר ותושביה".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי חבר הכנסת משה ארבל שיגר שאילתא לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה ודרש לדעת האם העצורים מליל אמש הובאו למעצר ולמידע אודותם, וכן האם כח היס"מ כולו היה מצויד במצלמות גוף והאם הם הופעלו לאורך כל משימת השיטור.

ארבל ציין כי "גם אכיפת החוק חייבת להיעשות אך ורק וביתר שאת על פי הוראות החוק".

אלימות שוטרים תקיפת שוטרים רימוני הלם מאיר פרוש אורי מקלב יצחק פינדרוס בצלאל סמוטריץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 64 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד