האדמו"ר הרב פינטו: כך צריך לקרוא את הסגולה המפורסמת
ידועה הסגולה הגדולה לפרנסה, לומר היום, יום שלישי פרשת בשלח, את פרשת המן שניים מקרא ואחד תרגום. האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, שיגר אגרת לקהילתו - 'שובה ישראל', שבה הוא מבאר את הקשר בין פרשת המן לפרנסה
- שימי פרקש כתבה מקודמת
- י"ג שבט התשפ"א
האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו, שיגר אגרת לקהילתו - 'שובה ישראל'
בראשית דבריו כותב האדמו"ר הרב פינטו כי "ימים אלו, הם ימים של כוח גדול של פרנסה. וזה הזמן, שהקב"ה הוריד לבני ישראל את המן. והמן, מסמן את הברכה והשפע של עם ישראל. אך עלינו לדעת מהיכן מגיע השפע של המן".
"אנשים רבים בימים אלו, יודעים את הסגולה של לימוד פרשת המן, ולומדים בדבקות את הפרשה של המן. אבל מהיכן באה הברכה של המן, להוריד פרנסה לכלל עם ישראל?", שאל.
הרב פינטו מסביר: "הנה מובא בפסוק (דברים ח, ג) "וַיְעַנְּךָ וַיַּרְעִבֶךָ וַיַּאֲכִלְךָ אֶת הַמָּן אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ וְלֹא יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ לְמַעַן הוֹדִעֲךָ כִּי לֹא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִי ה' יִחְיֶה הָאָדָם".
"והנה קשה, היה צריך להיות כתוב, כי לא על הלחם מן הארץ יחיה האדם, רק על לחם מן השמים יחיה האדם, כמו שהמן ירד, לחם מן השמיים".
"ומהו הכוונה באומרו "כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִי ה' יִחְיֶה הָאָדָם״ והנה על פי דברי רבנו ה"חתם סופר" זצוק"ל, מובנים הדברים. שהמן נשתלשל על ידי ההגדה והלימוד של הקב"ה ולכן דקדק הכתוב ואומר "כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִי ה' יִחְיֶה הָאָדָם", כי על ידי שהקב"ה הוציא מפיו התורה, מאות הדיבור, יורדים כל השפעות טובות וברכות". ולכן קראו הכתוב (במדבר יא, ז) "וְהַמָּן כִּזְרַע גַּד הוּא" ודרשו חז"ל (יומא עה.) מלשון הגדה, שמגיד להם לישראל וכו'".
ראש אבות בתי הדין במרוקו המשיך באגרתו וכתב כי "והנה יוצא מדברי מאורם של ישראל, שכל הכוח של הפרנסה של המן יורד ויורד מהלימוד של התורה, שהקב"ה לומד בשמיים, מושפע מזה כוח המן וכוח הפרנסה של האדם, מכוח לימודו של הקב"ה".
"ולכן", מסביר הרב פינטו, "כאשר אנו לומדים תורה בדבקות, רבותינו הקדושים חידשו במסורת, מדור לדור בקבלה ובחזרה, שהקב"ה לומד עם האדם את תורתו. וכאשר אנו לומדים את פרשת המן בימים אלו, הקב"ה בשמיים לומד איתנו את פרשת המן, ומושפע על ידי לימוד הקב"ה שפע של פרנסה לאדם ולעולם".
"ויותר בשבת שירה, אשר הכוח בה הוא כוח גדול ביותר. וכאשר האדם לומד תורה בקדושה בשבת, גורם שיושפע שפע וירד לעולם השפע בדמות של פרנסה גדולה, איש על פי כוחו ועל פי הבנתו".
"ואפשר לדקדק ביותר בלימוד ספר דברים, שהמן ירד מכוחו של משה רבנו ע"ה. ולכן נאמר בתורה הקדושה (שמות טז, כב) ״וַיְהִי בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לָקְטוּ לֶחֶם מִשְׁנֶה שְׁנֵי הָעֹמֶר לָאֶחָד וַיָּבֹאוּ כָּל נְשִׂיאֵי הָעֵדָה וַיַּגִּידוּ לְמֹשֶׁה. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' שַׁבָּתוֹן שַׁבַּת קֹדֶשׁ לַה' מָחָר" וגו'".
"בכוחו של משה, דבר ה' ומכוח הלימוד של שבת, השפע והברכה של הפרנסה גדול ביותר לימות השבוע. וכל הברכה של הפרנסה, באה מלימודו של הקב"ה ביום חול, וביותר בשבת. וראיה שבשבת ירד הלחם משנה, מכוח לימוד התורה של הקב"ה", הוסיף.
"והנה הכוח של המן, גרם לבני ישראל שידעו כל אדם מה מעלתו בתורה. וזה שנאמר "וַיְעַנְּךָ וַיַּרְעִבֶךָ וַיַּאֲכִלְךָ אֶת הַמָּן" כדברי רבותינו, שהמן היה יורד על פי מעלתו של האדם. מי שהיה לומד תורה בדבקות, המן היה יורד בפתח ביתו, משובח ומובחר בטעם אלוקי. ומי שלא למד תורה בדבקות, היה המן יורד רחוק מביתו, והיה צריך להתבזות, ללכת מחוץ למחנה ולחפש את המן. וכשהיה מוצא אותו, היה טעם רגיל לא משובח, כי המן היה יורד על פי מעלת וגדולת האדם בתורה ובעבודה, ואז האדם היה מתבייש לצאת לחפש את המן, והיה נשאר בביתו רעב. וזה וַיְעַנְּךָ שגרם לאנשים לעשות תשובה, כך שהמן ירד משובח ובפתח ביתו של האדם. וכאשר היה יורד רחוק, היה לאדם בזיון מאשתו ומהסובבים אותו".
"ולכן, גם במדבר לא הייתה את הקללה של אדם הראשון (בראשית ג, יט) "בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם" כי כולם עמלו בתורה, ומי שמקבל עליו עול תורה, מעבירים ממנו עול דרך ארץ. וכולם עמלו בתורה, שגם הקב"ה ילמד את תורתם וירד מן, כל אדם על פי עמלו בתורה".
הרב פינטו המשיך לבאר את הדברים: "וזה סוד ברכת המן, שלומדים וקוראים את פרשת המן בקדושה, ולא כמסיח לפי תומו. שהקב"ה יקרא איתו, ויוריד לנו שפע של ברכה והצלחה ופרנסה וישועה".
"ועל פי היסוד הגדול הזה, כאשר תלמידי חכמים עמלים בתורה בקדושה גדולה, הקב"ה עמל איתם. ומהעמל הזה יורד שפע של פרנסה לעולם, ובשבת יותר".
"ועל ידי ספר דברים, שמשה הוא הוריד את המן, הברכה כפולה ומכופלת, וברכת ה' כפולה ומכופלת ושפע מכל העולמות יורדים לעולם, בטוב טעם ובבריאות ובברכת ה' על פי הלימוד, על פי טיב הלימוד ועל פי הדבקות".
"אם כן, לימוד פרשת המן צריך להיות בדבקות, ולהגיע לדרגה שהקב"ה ילמד איתך, ואז הפרנסה והשפע גדולים מהקב"ה. לכן עלינו לדבוק בתורה בתמימות, כי אם אין תמימות, הקב"ה לא לומד עם בעל תככים וחוסר יושר, ויצא שכרו בהפסדו. פרשת המן נלמד אותה בדבקות, ולצייר את הניסים שהיו לבני ישראל בצאת ישראל ממצרים, והמן שירד בזכות משה, ואז השפע יורד עם לימוד הקב"ה מן השמיים".
לדבריו, כך צריך לקרוא את פרשת המן: "ודברים אלו צריכים להיות נר לרגלינו, ביום שקוראים את פרשת המן, לא להיות כמצוות אנשים מלומדה, אלא בדבקות גדולה, כי הנה כמה אנשים לומדים פרשת המן, והפרנסה קשה. אך אם לומדים בדבקות, הקב"ה לומד עימנו, והשפע הזה מושפע מכל העולמות".
לסיום כתב הרב פינטו: "ועלינו לחזק ולהוסיף, שבכל שבת כוח ספר דברים בדבקות, מוריד שפע מן השמיים של פרנסה ושל לימוד עם פמליה של מעלה, ושפע מושפע מכל העולמות".