י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מעניין

להבין את הפעוט: כך הוא מצליח להוציא מכם תגובה חיובית

הפעוט ככל בני האדם נצרך לחברה ולתחושה שאוהבים אותו, אך לפעוטות יש שפת גוף משלהם, בעזרתה הם מעבירים את המסר אותו הם דורשים. מהם ערוצי התקשורת הבין-אישית בעזרתם הוא יכול לתקשר עם הסביבה?

להבין את הפעוט: כך הוא מצליח להוציא מכם תגובה חיובית
תינוקת מחייכת צילום: pixabay

שפת גוף של תינוק

ככלל, בני האדם הינם יצורים חברתיים מעת היוולדם. אנו זקוקים, גם כפעוטות, לחברה ותחושה שאוהבים אותנו ושבכוחנו להשפיע על הסביבה.

עוד בטרם למדו לדבר, לפעוטות יש שפת גוף משלהם. בעזרתה הם מתקשרים עם העולם, שמסתכם באימא, אבא ואחים, אם ישנם. באמצעות מחוות בשפת בגוף המלוות בקולות וקשר עין, הם משדרים ומאותתים לסביבה על תחושותיהם ורצונם.

תקשורת בין-אישית של פעוטות

הכרה בסימנים ובאותות ששולח הפעוט באמצעות שפת הגוף שלו חשובה לצורך גדילה בריאה. זיהוי הסימנים הזעירים והיענות להם, הינם מסר לתינוק שמשאלותיו חשובים ויש בכוחו הזעיר להשפיע על הסביבה. היענות זו לאיתותיו חשובה ומכרעת לצורך בניית היסודות לביטחון עצמי לכשיגדל.

שפת גוף של פעוט

כבר בגיל צעיר מאוד הפעוט מגלה סימנים להעדפות סובייקטיביות מסוימות בתקשורת בין-אישית ומתחיל לדרג את האנשים בחייו. כך הוא מעדיף את הוריו על פני כל אדם אחר, על פי סדר הקירבה אליו. כך הוא מעדיף לבהות בפנים אנושיות על פני צעצוע משוכלל וצבעוני. כמוהו גם הקול האנושי מועדף עליו ביותר, בייחוד זה של אימו, שמתקשר אצלו אינטואיטיבית לסיפוק צרכים והגנה. על אף ששפת הגוף שלו שולחת רמזים דקים, ניתן להתבונן בה ולראות את העדפותיו.

הפעוט מבלה את רוב שעות הערות שלו בהתבוננות באנשים סביבו ובהקשבה לטון הדיבור שלהם. אם שפת הגוף שלהם תשדר חום, רגיעה ונינוחות - שפת הגוף של הפעוט תגיב בהתאם. אם שפת הגוף שלהם תשדר לפעוט רגשות שליליים, כמו לחץ ועצבנות - כך תגיב שפת הגוף של הפעוט.

שפת גוף כערוץ תקשורת דומיננטי

לפעוט יש ערוצי תקשורת בין-אישית בודדים בעזרתם הוא יכול לתקשר עם הסביבה. חיוכים הם אחד מערוצי התקשורת היותר פופולאריים. כאשר התינוק מעוות את שפתיו לכדי חיוך, הוא מגלה שהוא זוכה לתגובות נלהבות, וגורם באמצעות פעולה פשוטה זו לתגובה חיובית מצידכם.

באמצעות חיוכים מנהל הפעוט דו שיח פעיל. הוא מחייך, ואתם בתגובה מחייכים בחזרה, וכך הלאה. החיוכים מושכים אליו תשומת לב שהוא זקוק לה תמידית ופותחים לו ערוץ תקשורת בין-אישית נוסף באמצעותו הוא יכול לשלוט במידת-מה על עולמו ולבטא את עצמו.

בחיוכים הראשונים, התינוק לא יצור עימכם קשר עין ונדמה כי חיוכיו לא מופנים אליכם. אך חשוב להבין, כי דרך הימנעות זו שלו להישיר מבט, מאפשרת לו להקשיב גם לטון הדיבור, להבעת פניכם, ולכל השדרים אשר שפת הגוף שלכם משדרת לו. לאחר זמן קצר, הפעוט ישלוט בשפת הגוף ובחיוכים ויפתח בעזרתם שיחות. כל אברי גופו ייטלו חלק פעיל בשיחות אלו, ושפת הגוף שלו תשקף את זו שלכם.

בפעם הבאה נרחיב על דו שיח ללא מילים - מה אומרות לנו תנועות נוספות של הפעוט.

מאת: אליהו עזריאל, מחבר הספר 'שפת הגוף והנפש' ויו"ר מכון התבוננות

שפת גוף פעוט תקשורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד