א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
בתום עימות ארוך

הממשלה אישרה: הסגר יוארך עד יום שישי ב 7:00 בבוקר

לאחר שעות ארוכות של דיונים, אישרה הממשלה את הארכת הסגר עד ליום שישי בשעה 07:00 בבוקר • נתניהו ציין כי "העולם מותקף בעוצמה וביתר שאת על ידי שתי מוטציות - אנחנו במירוץ נגד המוות"

הממשלה אישרה: הסגר יוארך עד יום שישי ב 7:00 בבוקר
אכיפת הסגר בירושלים צילום: Nati Shohat/FLASH90

לאחר שעות ארוכות של דיונים ועימות מתמשך בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרד הבריאות לשר הביטחון בני גנץ, דקה לפני פקיעת תוקפו של הסגר אישרה הממשלה את הארכתו עד ליום שישי בעזה 07:00 בבוקר, כפשרה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו שדרש הארכה בשבוע לגנץ שדרש הארכה עד ליום חמישי בלבד. ביום רביעי תתקיים עוד ישיבת ממשלה לגבי הארכה נוספת ובעיקר על השאלה איך ייפתח החינוך בשבוע הבא.

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "בתוך שבוע נביא כמיליון חיסונים נוספים לאזרחי ישראל". לדברי נתניהו, "נאריך את הסגר עד יום ראשון, לא לעשות מזה פוליטיקה. להתמקד בהפרות של ציבור אחד ולהתמקד בהפרות של מגזרים אחרים. צריך למנוע התקהלויות בכל מגזר. העלנו היום את הקנסות כמו שהבטחנו לעשות". גנץ השיב לו כי "לסגר גם יש מחיר. הוא מחיר כלכלי, הוא מחיר חברתי אבל הוא גם מחיר בריאותי. אנחנו לא יכולים להמשיך עם הסגרים האלה למשך זמן רב".

נתניהו ציין כי "העולם מותקף בעוצמה וביתר שאת על ידי שתי מוטציות. מערכות בריאות ברחבי העולם על סף קריסה וגם אצלנו המצב קשה. בגלל זה סגרנו את נתב"ג וטוב שעשינו זאת ראשונים בעולם".

ראש המל"ל אמר לשרים כי התחלואה גבוהה, מפושטת וחסויה. מספר גבוה מאוד של חולים קשים, עומס כבד וממושך על בתי החולים ותמותה רבה. יש בלימה אך הירידה איטית, החיסונים משפיעים אך לא במידה משמעותית. החברה הערבית והחרדית פגיעות במיוחד, בין היתר בעקבות מיעוט בדיקות ושיעור מתחסנים נמוך. לדבריו, גם לאחר החיסון אנחנו נמשיך לחיות עם אוכלוסיה גדולה שאינה מחוסנת ולכן נדרש כאן ניהול מתמשך של החיים בצל התחלואה.

נתניהו ציין כי "יש הרבה אנשים שאם לא נגיע אליהם בזמן הם יכולים למות, אנחנו במירוץ נגד המוות". גנץ: "הגרף שלא מוצג כאן הוא המחיר של הסגר לגילאים האחרים". רה״מ: "מעט צעירים נפטרים יחסית. באיכות החיים יש מחיר לכולם אני לא מדבר על איכות החיים". גנץ: "גם אני מדבר על חיים. יש מחקרים שלמים שמראים שלסגר יש מחיר בתוחלת חיים. אנחנו משום מה מחליטים לא להציג את זה בישיבה זו וחבל".

פרופ' ‏נחמן אש אמר כי הירידה בתחלואה בגילאי 60 פלוס משמעותית יותר ובמגמת ירידה ברורה, אך עדיין מצויה במספרים גבוהים. הרווח של עוד שבוע בסגר יש לו משמעות גדולה. מקדם הדבקה לא ירד יותר נמוך כי זה בדיוק ההבדל שעושה המוטציה הבריטית. נתניהו ציין כי "יש עוד המון אנשים שלא עברו חיסון, שני מליון אנשים, ובגלל זה אנחנו עדיין לא מרגישים את ההשפעה של החיסונים. זה יקח עוד קצת זמן"

‏גנץ תקף את אש ואמר "נחמן אתה חוזר על אותם נתונים כל הזמן כי אין סגר. אתה מתכנן על סגר שלא קיים". אש: "אתה רואה את זה במקדם ההדבקה". גנץ: "כי יש חיסונים. החיסון קיים ומשפר אבל הסגר לא זה" רה"מ: "הסגר קיים. לא כמו שהיינו רוצים. אבל זה לא מה שיש בלי סגר". ‏גנץ: "הדבר היחיד שמפתיע אותי זה שלא מצליחים לאשר לי מצגת אחת שסותרת את זה". רה"מ הגיב בחריפות: "יש משרד בריאות". גנץ: "אני מבין שאני מציע משהו נגד המיינסטרים אבל לא אפשרו להכניס את המצגת לתוך הדיון הזה".

לדבריו, אנחנו לא בניו זילנד ולא באוסטרליה. מה שאנחנו אומרים פה זה לא מה שקורה במדינת ישראל. אני חושב שצריך לנהוג באחריות. אבל מוציא אותי מדעתי שרוצים להציג מצגת אחרת ובאדמיניסטרציה לא נותנים לזה לקרות

לאחר מכן פרופ' ‏בליצר הציג 2 תוכניות יציאה: הראשונה, "אנחנו נקבע איך יראה המשק וכמה שהיא תעלה היא תעלה וננסה לספוג את התחלואה והתמותה. פי 2 חולים קשים מהיום וימותו יותר". השנייה - "פתיחה מדורגת. מחליטים מה האר שאפשר לחיות איתו ופותחים בהדרגה. לא מתקדמים למרות קושי ציבורי. בתקופה הזו עוצרים את כל ההפרות".

‏פרופ' סגל ציין כי היות וכרגע מספר החולים הקשים נותר גבוה. מהטעם הזה יש להאריך את הסגר כי הירידה צפויה בימים הקרובים ואנחנו נראה אותה. נקודה 2 - קביעת יעד של 95% מאוכלוסיית הסיכון. 200 אלף שטרם הגענו להם

לאחר דין ודברים הציג ‏פרופ' רצף לוי את המצגת שגנץ התעקש עליה. "זה נעשה לבקשתה של השרה פרקש", ציין לוי. "ישראל מובילה בשיא ימים סגר ואם משווים למדינות אחרות היחידה שמתקרבת לישראל היא איטליה ואפשר להתווכח על כמה סגרים חוסכים חיי אדם אבל אדגיש שבמדינות שהוטלו הגבלות יותר מינימליות רואים דעיכה במספר הנדבקים".

‏קיש בתגובה על המצגת: "אתה מציג כאלו זקנים שווים פחות בגלל שנותר להם רק 4 שנים". בני גנץ מתעצבן ומשיב: "אכפת לי מאוד מהזקנים. הציגו לך תופעה כללית".

לאחר דין ודברים הציע השר דרעי "להצביע כרגע על ההצעה של ראש הממשלה ומשרד הבריאות ולראות מחר אם אפשר לקצר". גנץ התנגד להצעה ואמר "בואו נצביע על ההצעה שלי עד חמישי ואחר כך נדבר על ההמשך". נתניהו השיב כי "אי אפשר, זו סכנת חיים".

הציטוטים מתוך הטוויטר של כתבת גל"צ מוריה אסרף וולברג

קורונה חיסון לקורונה סגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד