י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

איך לבחור הוצאה לאור?

להלן נציג בפניכם את הקריטריונים החשובים עליהם יש לתת את הדעת בבחירת הוצאה לאור

איך לבחור הוצאה לאור?
הוצאת ספרים צילום: FREEPIK

בשעה טובה הסתיימה הכתיבה של הספר, עריכה מעמיקה, הגהה והכל כבר מוכן. ההתרגשות בשיאה ממש כמו לפני לידה של תינוק שכל כך מצפים לבואו. זהו השלב בו מתלבטים על בחירת ההוצאה לאור המתאימה, ולמה המתאימה? כיוון שיש הוצאות לאור שמיועדות לספרי ילדים וכאלו שמוציאות ספרי שירה או ספרי פרוזה בלבד ולכן אי אפשר לבוא עם ספר מתח להוצאה שמוציאה אך ורק ספרי מקור. לפני שליחת החומרים יש לוודא התאמה לז'אנר חשוב לעשות זאת כי יש הוצאות שבעבר קיבלו ז'אנר מסויים אך החליטו להפסיק לעבוד איתו.

אם מדובר בספר שני או שלישי והכותב מנוסה, יפתחו בפניו יותר דלתות, גם הוצאות לאור גדולות ועם תפוצה רחבה שמתמקדות בפוטנציאל מסחרי יתנו עדיפות לסופר עם רזומה. חשוב לדעת שאמנם יש יוקרה מסויימת שמתלווה לספר שיצא על ידי הוצאת ספרים וותיקה גדולה ומבוססת, אך הוצאות אלו נוטות לשלם תמלוגים נמוכים יחסית (הן לרוב מוציאות את הספר על חשבונן) ולא תמיד זה משתלם. כאשר מדובר בספר ראשון הוצאות אלו יבצעו סינון יותר קפדני אבל קיימות המון הוצאות פרטיות מצויינות, שנותנות שירות מעולה. שם יש לתת את הדעת לכך שיתכן ויהיו לסופר הוצאות נוספות על הפקת הספר.

חשוב מאד לפני שסוגרים לבדוק כמה אופציות מתאימות ולא ללכת על ההוצאה לאור הראשונה, לחפש ביקורות על כל אחת מהם דרך סופרים שביצעו אצלם הוצאת ספר, דרך חנויות ספרים ועוד. הסיבה היא לקבל כמה שיותר מידע לדיוק ההתאמה ולעלות על כשלים לפני שסוגרים את העסקה.

במועד סגירת העסקה חשוב לוודא שקיפות מלאה, לתאם ציפיות לגבי תאריך היעד של הוצאת הספר כאשר יש לקחת בחשבון שהוצאת ספר יכולה לקחת לפעמים כמה חודשים. יש לסגור את העלויות הצפויות המלאות, אם נדרשת עריכה נוספת או לא , לתאם ציפיות לגבי הזכויות על הספר מאמצי השיווק והיח"צ שלו על כל המשתמע מכך.

אז איך בוחרים הוצאה לאור ? אין לכך תשובה אחת וחד משמעית. אך חשוב לוודא התאמה לז'אנר, ולצרכים האישיים, לכן כדאי לא למהר, לחקור ולקבל חוות דעת. במיוחד למי שאין ניסיון ומדובר בספרו הראשון חשוב שידע לתאם ציפיות ולשאול את כל השאלות. ניתן לברר אצל כמה הוצאות כדי לקבל פרספקטיבה על מה מקובל ומה לא וכן כדי לנהל מו"מ על המחיר והוצאות הנלוות בצורה יעילה.

 

הוצאה לאור ספרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד