י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
עלולים לסבך אותך

מעסיק? 10 כללים שכדאי לך לדעת לגבי העובדים

ישנם מעסיקים שאינם מודעים לחוקים החלים עליהם ובעקבות חוסר המודעות הם מגיעים למצב של כתבי תביעה נגדם מאחד העובדים שלהם | עשרה כללים חשובים שיכניסו אתכם לשטח ויקלו עליכם

מעסיק? 10 כללים שכדאי לך לדעת לגבי העובדים
אילוסטרציה צילום: pixabay

טיפים חשובים למעסיקים:

כעורכת דין אני נתקלת בלא מעט מקרים של מעסיקים שלא מודעים לחוקים החלים עליהם, וחוסר המודעות עולה להם ביוקר. בדרך כלל המעסיק מתוודע לענין כשהוא מקבל כתב תביעה, וחבל.

חשוב מאד לדעת שחוסר ידיעה אינה פוטרת מאחריות.

אז מה עושים? לומדים את השטח ולא חוסכים בייעוץ מקצועי. ככל שתשכילו להיות מגובים תחסכו זמן כסף ואתגרים מיותרים.

כדי להקל עליכם רכזתי עבורכם מספר טיפים שווים בהתאם לשלבים השונים של יחסי עובד- מעביד.

חיפוש עובדים:

  1. פרסום מודעת דרושים - יש להקפיד על שוויון ועל דרך מקובלת. מודעת דרושים צריכה לפנות לגברים ולנשים כדי להמנע מתביעה מכוח חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה. אני מודעת לעובדה כי יש מקומות עבודה שמיועדים למגדר מסויים, אך חשוב לדעת שזו סוגיה שמצריכה ליווי מקצועי.
  2. ראיון עבודה - בראיון יש לנהוד בתום לב ובשקיפות הראויה. אין לשאול שאלות מסויימות, כמו נטיות פוליטיות, וגם כאן חל חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה המציין כי:

 " לא יפלה מעסיק בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, מעמדם האישי, הריון, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים לרבות מחמת תדירותו או משכו, …"

  1. ניהול המשא ומתן– ניהול משא ומתן הוא חלק אינטרגרלי מקליטת עובד וחלים עליו גם דיני החוזים. בין היתר ישחובה לנהוג בתום לב ובשקיפות. אין להטעות וליצור מצגי שווא ואין להבטיח דברים שלא יקויימו.
  2. הודעה לעובד ו/או הסכם עבודה– בהתאם לחוק הודעה לעובד (תנאי עבודה) התשס"ב -2002 יש חובה למסור לעובד הודעה בכתב על, את תנאי עבודתו, בתוך שלושים יום מקליטת העובד. במקרה של קטין המועד שונה. חשוב לדעת כי בית הדין לעבודה מוסמך לפסוק פיצויים על הפרת החובה. החוק קובע מספר פרמטרים שחובה לכלול אותם בהודעה ו/או בהסכם כמו: זהות הצדדים, הגורם הממונה, יום המנוחה, היקף המשרה, שכר, זכויות סוציאליות, תקופת העסקה, התפקיד, וכו'.

שלב העבודה:

  1. זכויות סוציאליות- כיום חלה חובה על מעסיקים לבצע הפרשות סוציאליות. יש הבדל האם מדובר בעובד שנקלט בעת שקיימת לו קופה פעילה או לא לגבי מועד תחילת החובה. יש גם חובה לתשלום דמי הבראה למי שמשלים שנת עבודה וכמובן יש חובה לתשלום ימי חגים, דמי מחלה וימי חופשה.
  2. תלושי שכר- יש חובה להנפיק תלושי שכר מפורטים ויש גם חובה למסירת תלושי השכר לעובד במועד הקבוע בחוק. הפרת החובה יכולה לזכות את העובד בפיצוי של עד 5,000 ש"ח בגין כל תלוש.

סיום יחסי עובד- מעביד:

  1. הזמנה לשימוע – החלטה לפטר את העובד מחייב את זימונו לשימוע. לא מדובר בדרישה המופיעה בחוק לא בחובה מהפסיקה של בתי הדין לעבודה. הזמנה לשימוע צריכה להיות בכתב, זמן סביר לפני המועד והיא צריכה לפרט את הנסיבות וזכויות העובד.
  2. קיום השימוע – השימוע יעשה ככל הניתן בעל פה ויש חובה לתת לעובד הזדמנות להשמיע את דבריו בחופשיות ולנמק מדוע אין עילה לפטרו. יש לנהוג בעובד בכבוד ולתעד את הדברים בפרוטוקול.
  3. הפיטורין – החלטה על פיטורין תתקבל רק לאחר שבוחנים את דברי העובד בשימוע ולא מהרגע להרגע. הודעה על פיטורין תמסר לעובד בכתב.
  4. הודעה מוקדמת - גם אם החלטתם לפטר את העובד עדין קיימות לו זכויות. בין היצר יש לעובד זכות לשכר בתקופת ההודעה המוקדמת ולאחר כניסת הפיטורין לתוקף יש לבצע גמר חשבון ולשלם לעובד את המגיע לו לרבות פיצויי פיטורין.

חשוב! הטבות מעבר לקבוע בחוק יכולות לסבך אתכם בעתיד.

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש בו הינו באחריות המשתמש

מאת: עו"ד אסתי וייסלר, מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים

חוקים מעסיקים עובד עורך דין אסתי וויסלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד