י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
פרשת יתרו

צפו: השייח הדרוזי ל'בחדרי' על תמונת מרן שתלויה ליד הקבר של סבו

לכבוד פרשת השבוע - פרשת יתרו, יצא כתב 'בחדרי' לצפון הארץ כדי לפגוש ולשוחח עם השייח מואפק טריף, הדמות הרוחנית החשובה של העדה הדרוזית בעולם, שלה יתרו חותן משה הוא האב הרוחני והגשמי של בני העדה | "בדיוק עכשיו חזרתי מקבר הנביא יתרו" | צפו בריאיון

צפו: השייח הדרוזי ל'בחדרי' על תמונת מרן שתלויה ליד הקבר של סבו
השייח מואפק טריף וכתב 'בחדרי' צילום: בחדרי חרדים

לכבוד פרשת השבוע - פרשת יתרו, יצאנו לקבר אלח'דר שם יושב השייח טריף לנסות ולהבין את סיפורה של העדה שקשרה את גורלה בגורל העם היושב בציון ולפי אמונתה בין העם היהודי לאנשי העדה קיים קשר דם בן אלפי שנים.

על פי האמונה הדרוזית, במתחם הקבר נמצא במרומי הכפר יאסיף שבצפון, קבור הנביא אלח'דר - המוכר לנו היהודים כאליהו הנביא שעלה בסערה השמימה. בימים כתיקונם מתחם הקבר שוקק חיים ומכל רחבי העולם באים המאמינים להתפלל לבורא עולם שיושיע אותם בזכות הנביא. פעם בשנה, ב-25 לינואר, מתאספים אלפים לחגוג את מה שהם מאמינים שהוא יום ההילולא של הנביא, שוחטים קורבנות ומתפללים. 

במקום מתאספת גם המועצה הרוחנית העליונה של העדה הדרוזית - מועצה המונה 75 אנשי דת בכירים, שבראשם כאמור, השייח מואפק טריף. במשך 350 שנה מכהנים בני משפחת טריף בתפקיד השייח הגדול, תפקיד העובר בירושה מאב לבן. עם קום המדינה קם השייח אמין טריף - סבו של השייח מואפק, והחליט לתת אמונים למדינת ישראל ולקשור את גורל בני עדתו בגורל העם היהודי. מאותו היום בני העדה משרתים בצבא, ונחשבים כאזרחים מן המניין במדינת ישראל. בעצם, כמעט. אבל נגיע לזה מאוחר יותר.

"בדיוק עכשיו חזרתי מקבר הנביא יתרו", סיפר לנו השייח מואפק כשהגענו. "היו שם המוני דתיים וחרדים שהגיעו לקבר בגלל פרשת יתרו". השייח סיפר כי "פגשתי שם (בקבר יתרו ק.ב.) אדם שסיפר לי כי בנו משרת בצבא ומוצב באחד מהבסיסים בצפון הארץ. 'אתמול בלילה', מספר לי האבא, 'הבן שלי נתקע בשעת לילה מאוחרת פה בצפון. התקשרתי לחבר דרוזי שגר פה באזור, הוא הגיע לשם מיידית והביא לבן שלי את הרכב שלו. 'תיסע הביתה ותחזיר לי אותו מחר', הוא אמר. עכשיו הגעתי להחזיר את הרכב ולהתפלל פה במתחם הקבר'. הסיפור הזה", אומר לנו השייח, "יכול להסביר עד כמה עמוק הקשר בין בני העדה הדרוזית ליהודים".

סיפור העדה הדרוזית דומה לסיפורו של העם היהודי. סיפור בריאת העולם, שלושת האבות, יציאת מצרים ומתן תורה. יתרו חותן משה, הוא הנביא הראשון של בני העדה - שהם כולם בני בניו. "דווקא בעידן של דמוקרטיה והיררכיה", אומר לנו השייח מואפק, "חשוב לזכור שהראשון בהיסטוריה שהנהיג מבנה שלטוני היררכי הוא יתרו. כמו שכתוב שהציע למשה רבינו להנהיג שרי אלפים, מאות ועשרות". בדיוק כמו בני ישראל, גם בני העדה נעו ונדו במשך אלפי שנים בין ארצות ועמים ונביאיהם הם נביאי העדה היהודית - כמו המלכים דוד ושלמה ואליהו הנביא.

"סבא שלי השייח אמין טריף היה הראשון ליצור את הקשרים עם העם היהודי וכל גדולי המדינה הכירו לו טובה על כך ומוקירים לו טובה עד היום", מספר לנו השייח. "למעשה", הוא הוסיף, "לסבא היה קשר מיוחד עם הרב עובדיה יוסף זכר צדיק לברכה, והרב עובדיה הגיע לבקר אותו בביתו יחד עם מנכ"ל משרד השיכון דאז אריה דרעי. הביקור ריגש מאוד את בני העדה ותמונת אותו הביקור תלויה על יד קברו של השייח עד היום. "אם אנחנו כבר מדברים על השר דרעי", אומר השייח, "חשוב להדגיש את העזרה שלו ושל סגן השר יואב בן צור לכל בני העדה". 

כפי שצוין בתחילה, העדה הדרוזית נשבעה אמונים למדינת ישראל "אמונים ללא שום תנאי", כמו שאומר לנו השייח. ועם כל זאת, יש משהו שכואב לו. "המדינה עושה הרבה בשבילנו, אבל צריכים להשקיע יותר בדור הצעיר, לדאוג להם לתעסוקה ולימודים, המצב לא כל כך פשוט", הוא אומר. אנחנו נותנים הכל ותורמים גם מהבחינה הביטחונית ומתגייסים לצבא אבל כשמשתחררים מהצבא אנחנו לא מקבלים את אותם התנאים שכולם מקבלים. מסתכלים עלינו כעדה קטנה, מסתכלים עלינו כקולות וזה עצוב, המדינה צריכה להראות לכל העולם כמה היא תומכת ונותנת שוויון זכויות גם לעדה הקטנה שהלכה איתה יד ביד".

עוזרו של השייח עם כתב 'בחדרי'

לאחר הריאיון טיפסנו עוד קצת לגובה והגענו לכפר ג'וליס שם היה ביתו של השייח אמין שבאורח נדיר נקבר בביתו. "אנחנו לא קוברים בבתים, אבל בגלל שהוא היה שייח כל כך גדול התקבצו גדולי העדה והתירו לקוברו בביתו", מספר לנו אמיר טריף, בן משפחתו ועוזרו של השייח מואפק שליווה אותנו לאורך כל הערב. בבית רחב הידיים תלויות מאות תמונות מחייו של השייח ועשרות מתנות הוקרה ומזכרות שקיבל השייח מגדולי הפוליטיקאים הישראלים. עם מי הוא לא נצפה שם. ראשי הממשלה לדורותיהם, נשיאים, רמטכ"לים, אלופים ומפכ"לים. וכמובן, תמונתו של הרב עובדיה בביקורו בבית השייח כשלצידו השר דרעי הצעיר. בחדר הצמוד לכניסה קבור השייח ולידו, בארונית קטנה, מוצגים חפציו האישיים: הגלימה, המצנפת, האבנט, החותמות, המשקפיים ועוד.

המזכרות בבית השייח

מול מתחם הקבר נמצא ביתו של השייח מואפק, שעל אף השעה המאוחרת והעובדה שזה לא היה בתכנון, מיהר השייח להזמין אותנו פנימה. בחדר קבלת הפנים מוצגים עשרות תעודות הוקרה שקיבל השייח, לצד מוצגים היסטוריים כמטבעות זהב בני אלפי שנים, שעל פי הכיתוב עליהם שימשו את בני העדה. המטבעות נמצאו בימה של קיסריה לפני מספר שנים, ואחדים מהם ניתנו במתנה לשייח. מוצג מעניין נוסף זהו תצלום נאמן למקור של פרשת יתרו מתוך מגילות יהודה שנכתבו לפני 2,120 שנה. התצלום אגב, ניתן לו על ידי השר לשעבר אורי אריאל.

קטע מהמגילה מתנת השר לשעבר אורי אריאל

"תשבו, עשיתי לכם קפה עם כוסות קלקר וכפיות חד פעמיות שלא יהיו בעיות כשרות", אמר לנו השייח בחיוך. במהלך השיחה חזר השייח שוב ושוב על מחויבותה של העדה הדרוזית לעם היהודי. "אבל אני חוזר ומבקש מהממשלה - תתנו לנו שוויון זכויות כמו שמגיע לנו", הוא שב וביקש. "קשרנו את גורלנו בגורלכם, אל תמנעו מאיתנו את מה שמגיע לנו".

דרוזים יתרו אליהו הנביא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד