י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בחשד לפשעי מלחמה

חשש ממעצרים: בית הדין בהאג אישר לפתוח בחקירה נגד ישראל

ביה"ד הבינ"ל הפלילי בהאג בהחלטה משמעותית: פתיחה בחקירה נגד מדינת ישראל ונגד ארגון חמאס לאור ראיות לכך שהשניים ביצעו פשעי מלחמה במהלך העימותים ביניהם בשנים האחרונות. החשש בישראל הוא כי בהמשך החקירה יעצרו בכירים בהגעתם למדינות החברות בביה"ד

חשש ממעצרים: בית הדין בהאג אישר לפתוח בחקירה נגד ישראל
הפגנות פלסטינים ביו"ש צילום: פלאש 90

בית הדין הבין-לאומי בהאג קיבל אמש (שישי) החלטה דרמטית כשאישר לפתוח בחקירה נגד ישראל ונגד ארגון הטרור חמאס בחשד שביצעו פשעי מלחמה במהלך העימותים ביניהם בשנים האחרונות. בהחלטה נכתב כי יש ראיות לכאורה המצביעות על ביצוע פשע מלחמה.

השופטים מארק פרין דה ברישמבו וריינה אדלייד סופי אלפיני-גאנסו אישרו את מסקנות הבדיקה המקדימה של התובעת פאטו בנסודה, ולפיהן ישנו בסיס לחקירה. בדעת מיעוט היה נשיא ההרכב, השופט פיטר קובאץ' מהונגריה, שהתנגד.

בארה"ב מיהרו להתייחס להחלטה ודובר משרד החוץ של הממשל החדש אמר כי היא "מדאיגה מאוד".

בהחלטה של בית הדין בהאג הודגש כי אין בהחלטתו של בית הדין כדי לקבוע עמדה במחלוקת על הגבולות בין ישראל לפלסטינים, אלא רק נקבע  כי לבית הדין יש סמכות משפטית באזור זה, וזאת בניגוד לעמדת ישראל לפיה הרשות הפלסטינית אינה מדינה ובשל כך בית הדין אינו יכול לדון בעניינים הקשורים אליה.

בשל החשש הכבד של אנשי צבא ובכירים בישראל שעלולים במהלך התפתחות החקירה להיעצר בעת שיגיעו למדינות החברות בבית הדין בהאג, וזאת מבלי שיקבלו על כך הודעה מוקדמת, גורמים במשרד המשפטים הבהירו כי עוד לא נפתחה חקירה וכי לא נשקף סיכון לאזרחים ישראלים ספציפיים בעקבות ההחלטה. עם זאת, ציינו כי יעניקו הגנה מלאה לכל אחד שיזדקק: "אנחנו נערכים לספק הגנה מלאה לכל אזרח ישראלי שבית הדין ינסה, אם תיפתח חקירה בהמשך, לרדוף אותו רדיפה משפטית".

ברשות הפלסטינית כמובן בירכו על החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאליכי, אמר בהודעה כי ההחלטה מעידה על העצמאות של בית הדין ועל ניקיון כפייה אל מול קמפיין ההשחרה הישראלי שמכוון לבית הדין הבינלאומי, כלשונו. הוא הגדיר את ההחלטה "ניצחון משפטי". הוא קרא לתובעת הכללית בבית הדין הבינלאומי לפתוח בהקדם האפשרי בחקירה פלילית נגד בכירים ישראליים בגין פשעים שביצעו נגד העם הפלסטיני, כלשונו.

שר המשפטים הפלסטיני, מוחמד א-שלאלדה, אמר לסוכנות הידיעות הטורקית אנאדול כי מדובר בהחלטה היסטורית שמאפשרת להתחיל מידית בחקירה הפרות זכויות האדם כבדות המשקל שמתבצעות בשטחים הפלסטיניים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על ההחלטה והוציא הודעה חריגה בתוך השבת: "היום הוכיח בית הדין פעם נוספת שהוא גוף פוליטי ולא מוסד שיפוטי. בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ובמקום זאת רודף אחר מדינת ישראל, מדינה בעלת משטר דמוקרטי איתן, המקדשת את שלטון החוק, ואינה חברה בבית הדין".

"בהחלטתו זו פגע בית הדין בזכותן של מדינות דמוקרטיות להגן על עצמן מפני טרור, ושיחק לידי גורמים החותרים תחת המאמצים להרחבת מעגל השלום. אנו נמשיך להגן בכל דרך על אזרחנו וחיילינו מפני רדיפה משפטית."

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף: "כשבית הדין הבינ"ל בהאג חוקר את ישראל על פשעי מלחמה שקריים לגמרי, זאת אנטישמיות מזוקקת. בית הדין הזה הוקם כדי למנוע זוועות כמו השואה הנאצית נגד העם היהודי, כעת הוא תוקף את המדינה היחידה של העם היהודי.

ראשית, הוא טוען באופן שערורייתי, שכשיהודים חיים במולדתם, בשילה, חברון, בית אל, אפילו בירתנו ירושלים - זהו פשע מלחמה. שנית, הוא טוען שכשחיילינו הגיבורים, מגינים עלינו נגד טרוריסטים שבאים לרצוח את ילדינו, לשגר טילים על ערינו - גם הם מבצעים פשע מלחמה.

כמובן שבית הדין המגמתי הזה, שמטיח את ההאשמות ההזויות האלה נגד הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ששמה ישראל - הוא מסרב לחקור את פשעי המלחמה האמיתיים שמבצעות דיקטטורות אכזריות כמו איראן וסוריה כמעט מדי יום. זוועות מחרידות - הוא לא חוקר בכלל.

כראש ממשלת ישראל, אני מבטיח לכם, נעמוד מאוחדים, נגן על חיילינו שמגינים עלינו, נגן על מולדתנו בכל הכוח. אי הצדק המשווע הזה זועק לשמיים, לעולם לא ניכנע לו".

שר החוץ אשכנזי על החלטת בית הדין הפלילי הבינ"ל: החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי מהיום מעוותת את הדין הבינלאומי והופכת מוסד זה לכלי שרת פוליטי בידי התעמולה האנטי-ישראלית. לבית הדין הפלילי הבינלאומי אין סמכות לדון בתיק הפלסטיני".

"מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה בעלת מערכת משפט עצמאית ואפקטיבית, הזוכה להערכה עמוקה ברחבי העולם. החלטת השופטים מעניקה פרס לטרור הפלסטיני ולסרבנות הרש"פ לשוב למו"מ ישיר עם ישראל, ותורמת, הלכה למעשה, לקיטוב בין הצדדים. אנחנו קוראים למדינות אשר רואות חשיבות במערכת המשפט הבינלאומית ומתנגדות לניצולה הפוליטי, לכבד את זכותן הריבונית של מדינות  לבחור לא להסכים לסמכות בית הדין. מדינת ישראל תנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי להגן על אזרחיה".

האג פלסטין ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד