י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
עברי הפקות

פריימריז, נדרש או נדוש? עמית סגל עושה סדר • צפו

הפרשן הפוליטי הבכיר מנצל את המצב הפוליטי הרעוע והבחירות החוזרות ונשנות על מנת ללמד את ילדיו ואותנו מושגי יסוד בדמוקרטיה. בתפקיד המפיק ועוזר המגיש, בנו של עמית, עברי 

פריימריז, נדרש או נדוש? עמית סגל עושה סדר • צפו
עמית סגל מסביר צילום: מתוך הסרטון

"מי לא רצה להגיע לכנסת, כולם רוצים. כולם רוצים להיות חברי כנסת אבל אתם יודעים, הבחירות בישראל מזכירות לי את אותן מודעות עוד מלפני הקורונה, כשהיו משחקי כדורגל והיה כתוב: ההגעה בתחבורה ציבורית בלבד" פתח סגל בהסבר המצולם, והסביר: "אל הכנסת אי אפשר להגיע באופן פרטי, באמריקה אפשר, אתה יכול להיות דונלד טראמפ נשיא ארצות הברית או ג'ו ביידן, בלי להיות חבר בכלל במפלגה, במדינת ישראל ההגעה בתחבורה ציבורית בלבד רק באופן קבוצתי, לקבוצות האלו קורים 'רשימות', אם אתם חושבים בטעות שאתם מצביעים לנתניהו או לבנט או ללפיד זה לא נכון אתם מצביעים לליכוד אתם מצביעים ליש עתיד את מצביעים לימינה"

סגל המשיך בסקירה היסטורית קצרה: "איך המפלגות בוחרות את הרשימות שלהן, בימי קום המדינה בזמן בן גוריון או אשכול או גולדה, בעצם המפלגות בחרו את הרשימה שלהם בחדרים סגורים אפופי עשן של סיגריות, כשבעצם במרכיב העיקרי הוא האידיאולוגיה, מי שעומד באידאולוגיה מספיק שנים הוא נכנס לכנסת".

סגל המשיך והסביר: "זה היה עידן אחר עידן של קיבוצים של ה'אנחנו' של הרעיון העידן הזה די נגמר. במרוצת השנים, הבחירה יצאה מהחדרים הסגורים - הוועדה המסדרת אל הדבר החדש בימי רבין ופרס זה היה מאד בולט - פריימריז. המפלגות בוחרות את הנציגים שלהם באמצעות חברי המפלגה. זה יכול להיות עשרת אלפים זה יכול להיות מאה אלף, זה יכול להיות 300 אלף איש כמו שהיה פעם בליכוד".

"מה היתרונות של זה, לכאורה בחירה יותר רחבה, לא איזו קריזה של 3-4 אנשים מצד שני זה נתן כח לכל מיני קבוצות של אינטרסים, למשל עובדים בחברה או למשל קבוצות קיצוניות אידיאולוגיות, שבעצם יכולות לבחור עם מעט מאד קולות נציגים של מלגה גדולה מאד. ואז חלה ההתפתחות השלישית שהתחילה פחות או יורת בימי שרון, בקדימה, שבה אדם אחד בוחר את כל הרשימה וכל אלה צריכים להיות 'יס-מנים' שלו, כי אם הם לא יצביעו כמו שהוא רוצה, הם לא יהיו בכנסת הבאה, אז הם חייבים ללכת אחריו" הוסיף סגל.

"שרון עשה את זה, לפיד עשה את זה, ליברמן עשה את זה, עכשיו בנט עושה את זה. בעצם כולם עושים את זה", סיכם סגל, ותהה בקול: "האם זה טוב? בכלל לא בטוח, כי בעצם חברי הכנסת, אלה שבחרנו, הם לא מייצגים אותנו, הם אמורים להיות השליחים שלנו, אבל בעצם הם עושים מה שאומר מנהיג המפלגה שלהם, כי הם יודעים שאם הם לא יעשו את זה, הם יעופו הבייתה".

"אז מה השיטה הנכונה, חדר סגור עם סיגריות? בקרב המתפקדים? אולי אדם אחד? ואולי יש בכלל אפשרויות אחרות? על זה אולי נדבר באחד הפרקים הבאים" סיים סגל.

עמית סגל פריימריז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד