י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בָּנֹה בָּנִיתִי בַּיִת לה'

גלריה מרהיבה: הקמת ביהמ"ד הגדול 'יד סופר - בית הופמן' בביתר

דברי ימי בית המדרש בביתר הל חקוקים בדברי הימים של חצר הקודש ערלוי • המקום שהיה בבת עינו של האדמו"ר ה'אמרי סופר' מערלוי זצ"ל הפך צר מהכיל ונוצר צורך להקים בית-מדרש חדש ורחב ידיים • בעזרת תרומתו המרכזית של הנה"ח ר' שרגא יעקב הופמן, תלמידו של האדמו"ר זצ"ל, הושלם הבניין בפאר ובהדר

גלריה מרהיבה: הקמת ביהמ"ד הגדול 'יד סופר - בית הופמן' בביתר
השלמת בניית ביהמ"ד ערלוי בביתר צילום: באדיבות המצלם

כאלומת אור בכתרה של חצר הקודש ערלוי, עומד בית-המדרש הגדול 'יד סופר' בגבעה א' בביתר עילית. בית מדרש זה הריהו חלק ממפעליו הגדולים של האדמו"ר ה'אמרי סופר' מערלוי זצ"ל אשר בעצתו ובהבטחת קדשו ש'לתושבי ביתר לא יאונה כל אוון', הפכה 'ביתר עילית' לעיר ואם בישראל.

האדמו"ר זצ"ל פעל לייסוד בית-המדרש שהתחיל את דרכו במקלט, בתחילת שנת תשנ"ג, המשיך בתוך קרוואן בשלהי אותו החורף ומאוחר יותר הפך למבנה של קבע. בשנת תשנ"ה, כאשר שבת האדמו"ר זי"ע שבת מרוממת בביתר עילית והאיר מהודו והדרו על כל יושבי העיר, הוא עלה לתורה וב'מי שבירך' נידב סכום נכבד להקמת 'קרן הבניין' - עבור הקמת מבנה של קבע.

כך נבנה בית המדרש במתכונתו הראשונה, כאשר בשנת תשנ"ט הושלמה אף הקמת מקווה הטהרה הסמוך. כאשר כל שלב ושלב מבנייתו מנוהלת על פי עצתו והדרכתו הטהורה של כ"ק מרן אדמו"ר זי"ע, אשר בית מדרש זה היה בבת עינו בביסוס העיר החדשה. בית מדרש ראשון זה נבנה בנדבת ליבו של הרה"ח ר' יוסף ברויאר, ראש הקהל דחסידי ערלוי בביתר עילית.

ככל שנקפו החודשים, התרבו ספסלי בית המדרש, עוד ועוד משפחות הצטרפו אל הקהילה בביתר עילית ובית המדרש נעשה צר מהכיל. משכך הגיעו למסקנה המתבקשת: צריך להרחיב ולההדיר את בית-המדרש מחדש, למען יוכל להכיל את המתפללים הרבים. ההחלטה קיבלה את ברכתם של האדמו"ר מערלוי והמרא דאתרא הרה"צ רבי יעקב סופר, והנהלת 'ועד קרן הבניין' יצאה לדרך בשנת תשע"ו מתוך מטרה להשלים את זה הבניין למען יעמוד ברחבות וימלא את כל צורכי הקהילה הגדולה לה' ולתורתו.

השטח להקמת בית-המדרש החדש הוכשר וכעת היה חסר רק המנוע המרכזי: המשאבים הכספיים. באותם ימי טרום הבנייה, הופיע עזר ממרום בדמותו של הרה"ח ר' יהודה דב גרינפלד ז"ל מחשובי ויקירי חסידי ערלוי, שנידב סכום הגון ביותר לצורכי הבנייה, תרומה זו דחפה את העוסקים במלאכה, אנשי 'ועד קרן הבניין' בהכוונת המרא דאתרא, לצאת אל הדרך במלוא העוז. שבועות אחדים לאחר אותה תרומה חיונית, הסתלק ר' יהודה דב לבית עולמו ושמו יונצח לזיכרון עולם בהיכל ה' אשר הוא הניח את אבן פינתו.

בשלב זה הצטרפו כלל בני הקהילה במעמד מיוחד שהוכרז לטובת 'קרן הבניין', כל אחד תרם מהונו ומשלו וכך התקבץ סכום נכבד ביותר להמשך הבנייה, אולם עדיין הקומץ לא השביע את הארי. הקמת מבנה נאה ומפואר שכזה - דורשת סכומים כבירים אשר עדיין לא הושגו, למרות התרומות הגדולות.

כאן הגיע המלאך המיטיב בדמותו של הנה"ח המפואר הרב שרגא יעקב הופמן, מהדמויות החשובות בחצר הקודש שהוא ובניו היקרים שיחיו תלמידי האדמו"ר זצ"ל, איש אשר רוח בו, ונטל על שכמו את העול הכבד, להשלים את הקמת בית המדרש לשם ולתפארת, כליל בהדרו וכליל בשלימותו. התרומה הגדולה והנכבדה של רבי יעקב הופמן, הביאה לכך שהמשך הבנייה התנהלה כהרגלה, מתוך הדר רב ובסטנדרטים הגבוהים ביותר, לכבוד בית מקדש מעט זה.

נוכחותו של הנגיד החסיד רבי שרגא יעקב הופמן, תרמה רבות להקמת בניין בית המדרש, כאשר שמו המפואר כבר נודע לתהילה, הן בקרב חסידי ערלוי הזוכרים את רוב הקרבה לה זכה אצל האדמו"ר זי"ע שלא זז מחבבו, והן סביב העולם היהודי כולו, בהיותו מחשובי תומכי התורה אשר כוללים רבים ניזונים ממנו וזכות התורה הקדושה רשומה לו. וכמעשהו בכל מקום ומקום שדבר חסדו מגיע, כך גם בבית המדרש בביתר עילית - הוא התמסר כל כולו למען המטרה השלמה: שיושלם זה הבניין ברוב פאר ובהדר רב. כראוי וכיאות.

בני הקהילה הקדושה בביתר עילית כבר מכירים מקרוב את פעליו הרבים של הנה"ח רבי שרגא יעקב, כאשר הוא תומך בכל לבבו בכל צרכי הקהילה, אם רבים ואם מעטים. הוא מפעיל בקהילה 'גמ"ח כספים' המביא עזר וסיוע רב לאברכים החשובים. בנוסף לכך הוא מעורה במעשי צדקה וחסד, ביודעים ובלא יודעים, ואף חלוקת ה'קמחא דפסחא' בנדיבות רבה ויוצאת דופן, נזקפת לזכות פעולותיו ותרומותיו. משכך, משקיבל רבי שרגא יעקב על שכמו את העול הכבד, ידעו הכל שבית המדרש ייבנה בפאר ובהדר רב, בל יחסר בו המזג והוא יהיה כלול בתפארתו.

הנגיד החשוב לא הסתפק בעצם התרומה הגדולה והנדיבה לבניין בית המדרש, אלא הוסיף ומוסיף לשכלל את ההיכל, כאשר הוא משקיע ראשו ורובו ורבות משעותיו היקרות, למען השלמת הבניין בשלמות הדורה. הוא לקח תחת חסותו את חברת הבנייה ומעורה בכל שלב ובכל פרט, על מנת לוודא שהכל מתבצע על הצד הטוב ביותר ושהעבודה מגיע לשיא השלמות, ללא כל התפשרות. כל שלב משלבי הבנייה עבר תחת ידיו האמונות, החל מהריצוף ועד החיפוי, הקירות והפינישים האחרונים.

התורם החשוב לא חסך עד שראה את בית מקדש מעט זה בשלמותו, לצורך כך אף הוסיף תרומה רבה מאד על תרומתו הראשונה בכך שרכש את כל הריהוט היקר לבית המדרש, באיכות הטובה והגדולה ביותר, כאשר גולת הכותרת הינו ארון הקודש המפואר, בדוגמה מיוחדת כמוה כבר בנה הנה"ח ר' יעקב הופמן בבית-מדרש גדול בגולה - ארון הקודש הרם והנישא, מגולף וצבוע בפאר בלתי נתפס ברמת הדיוק והגימור הגבוהה ביותר. הכל למען קדושת בית המדרש. מקום שהיה בבת עינו של האדמו"ר זצ"ל. 

בתקופה זו נשלמת הבנייה כליל, כאשר בית המדרש עומד תמיר ומאיר בעיר התורה והחסידות שבהרי יהודה. מתנוסס הוא לתפארה ועליו רשום באש שחורה על גבי אש לבנה: "בית הופמן" - על שמו של התורם החשוב אשר אך בזכותו הוקם כל ה'יש' הזה. בית המדרש הגדול מכיל מקומות ישיבה למכביר, מקווה טהרה ואף אולם שמחות המשמש את בני הקהילה ותושבי העיר ומחזיק חלק נכבד מההוצאות השוטפות. בית המדרש 'יד סופר - בית הופמן' מהווה דוגמה לבית מדרש אשר הושקעו בו כוחות ודמים למען יהיה מפואר ומרומם, כראוי למגדלור של תורה וחסידות, תפילה ויראת אלוקים.

בתקופה הקרובה, בהתאם למתאפשר, יתקיים 'מעמד חנוכת הבית' בשילוב 'מעמד הכנסת ספר תורה' - שנכתב לטובת נשמת מורו ורבו האדמו"ר ה'אמרי סופר' זי"ע, בתרומת הנה"ח ר' שרגא יעקב הופמן. המעמד הגדול יתקיים בהשתתפות כלל בני הקהילה, המוני חסידים ואנשי מעשה מחצר הקודש ומתושבי העיר. לכבוד ולתפארת.

חסידות ערלוי ביתר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד