י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
זווית היועמ"ש

מנדלבליט: החלטת בית הדין בהאג - ללא סמכות

אחרי ההחלטה האנטי ישראלית של בית הדין הבין-לאומי בהאג לאפשר פתיחת חקירה נגד ישראל, קובע היועץ המשפטי לממשלה כי זאת נעשתה ללא כל סמכות | "אין כל מקום להתערבותו של בית הדין בעניינים המסורים לסמכותה הריבונית של מדינת ישראל"

מנדלבליט: החלטת בית הדין בהאג - ללא סמכות
אביחי מנדלבליט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פרסם הערב (מוצ"ש) את חוות דעתו על החלטת בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, לאפשר פתיחת חקירה בגין 'פשעי מלחמה' נגד מדינת ישראל. מנדלבליט קובע כי ההחלטה של בית הדין נעשתה ללא כל סמכות.

בהחלטת בית הדין שפורסמה אמש, אפשרו השופטים של לתובעת הראשית לפתוח בחקירה נגד ישראל. בנוסף קבעו השופים את היקף סמכות השיפוט הטריטוריאלית של בית הדין על נושאים הקשורים לסכסוך הישראלי-פלסטיני ביהודה ושומרון וברצועת עזה.

מטעמו של מנדלבליט נמסר, כי כפי שפורסם בעבר, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שבית הדין הפלילי הבין-לאומי נעדר כל סמכות בעניין זה, וזאת, בין היתר, משום שאין מדינה ריבונית פלסטינית, אין שטח ששייך למדינה כזו, ומשום שממילא אין לרשות הפלסטינית כל סמכות שיפוט ביחס לישראלים.

במשרד המשפטים הבהירו כי עמדה זו זכתה לתמיכה מצד מדינות מרכזיות ומומחים משפטיים בעלי שם, אך שופטי הרוב בהחלטתם בחרו להתעלם מרבות מהטענות המשפטיות כבדות המשקל שהועלו בהקשר זה.

"מדינת ישראל היא דמוקרטיה שומרת חוק בעלת מערכת משפט עצמאית", אמר מנדלבליט, "מדינת ישראל מחויבת לערכי היסוד של המשפט הבין-לאומי, ויודעת לבחון באופן עצמאי טענות להפרות של הדין. גם מטעם זה אין כל מקום להתערבותו של בית הדין בעניינים המסורים לסמכותה הריבונית של מדינת ישראל".

עוד נמסר מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה, כי "הניסיונות לגרור את בית הדין לעסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני מוכרים ומטופלים מזה זמן רב על-ידי הגורמים המדיניים והמשפטיים הרלוונטיים, שנערכו לכל ההתפתחויות האפשריות בזירת בית הדין. היועץ המשפטי לממשלה וצוותו ימשיכו לסייע לממשלת ישראל ולאזרחי המדינה להתמודד עם כל תרחיש אפשרי בזירת בית הדין הפלילי הבין-לאומי".

מנדלבליט בית הדין הבינלאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד