י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ברקע ההפיכה הצבאית

מנהיג הקהילה היהודית במיאנמר: "יום עצוב"

סמי סמואלס, מי שמכהן כמנהיג הקהילה היהודית הזעירה, במיאנמר מגיב להפיכה הצבאית במדינתו | בתוך כך, ההפגנות הסוערות במדינה נמשכות 

מנהיג הקהילה היהודית במיאנמר: "יום עצוב"
סמי סמואלס צילום: מתוך פייסבוק

מנהיג הקהילה היהודית הזעירה של מיאנמר, הגיב להפיכה הצבאית שהסעירה את המדינה: "יום עצוב למיאנמר". במקביל, נמשכות ההפגנות הסוערות במדינה.

מנהיג הקהילה הקטנטנה של מיאנמר סיפר כי הוא היה עד ל"אכזריות הצבא" במדינתו בדרום מזרח אסיה בשנת 1988. "אבל מאז 2015, מעולם לא חשבתי שאני או דור הילדים שלי, יהיו עדים לכך שוב", כתב סמי סמואלס בפייסבוק. "אבל טעיתי".

סאמואלס, הוא השומר של מפתחות בית הכנסת בעיר הגדולה במדינה, יאנגון, ומי שדואג לאיחוד הקהילה המונה כתריסר משפחות. בעקבות אביו משה שהלך לעולמו בשנת 2015, שמואל (סמי) שומר על המקום למבקרים יהודים ולתיירים.

אתר JTA מדווח, כי בשנת 2006 הקימו סמואלס ואביו את "מיאנמר שלום", חברת נסיעות, הם תכננו וארגנו סיורים שכללו ביקור במקומות קדושים לכל הדתות, יחד עם בית הכנסת ובית העלמין האחרון שנותר במדינה.

לאחר שאביו נפטר בשנת 2015, סמואלס, בסוף שנות השלושים לחייו, מייצג את הקהילה היהודית הקטנה במועצות הבין-דתיות ולעתים קרובות נפגש עם הנשיאה שעכשיו עצורה ע"י הצבא בנושאי דיאלוג בין-דתי.

סמואלס למד בישיבה יוניברסיטי, ועבד בקונגרס היהודי האמריקני בניו יורק. עבור המקומיים היהודים המועטים הללו והיהודים העובדים בשגרירויות אמריקה וישראל, בית הכנסת מהווה נקודת מוקד למטיילים יהודים ומעביר מסר לעולם: "אנחנו עדיין כאן".

עוד דווח, כי בדרך כלל אין מניין יומי, אם כי יש מניין לעתים קרובות ביום זכרון של מישהו מבני המשפחה של אחד מאנשי הקהילה, או כשקבוצה קטנה של יהודים אמריקאים, ישראלים או אוסטרלים מגיעה בעונת התיירות. כשזה קורה, סאמואלס קורא ליהודים המעטים בעיר להגיע לבית הכנסת ולפגוש את האורחים בבניין אחד מתוך 188 אתרים ברשימת מבני המורשת של העיר יאנגון.

‏קצת רקע על השבועות האחרונים במיאנמר כפי שפרסם יואב זהבי בכאן 11. רמטכ"ל הצבא היה אמור לפרוש השנה ולטש עיניים לנשיאות. בבחירות בנובמבר האחרון המפלגה של אונג סן סו צ'י זכתה ביותר מ-80% מהמושבים בפרלמנט כך שאין סיכוי שהרמטכ"ל יהפוך לנשיא בקרוב. לפחות לא בדרך חוקית.

‏בשבועות האחרונים הצבא טען להונאת בחירות, אבל ועדת הבחירות המרכזית דחתה את הטענות. למה? בעיקר כי הטענות לא גובו בראיות. מאז נראה היה שההפיכה היא עניין של זמן והנה זה קרה. תושבי מיאנמר יודעים טוב מאוד מה זו דיקטטורה צבאית וסביר להניח שרובם המוחלט מתנגד לכך.

‏בצבא אומרים שמצב החירום יימשך שנה אחת. זה גם מה שאמרו בהפיכה של 1988. אז הם הבטיחו דמוקרטיה אבל בפועל הצבא שלט ביד רמה כמעט שלושה עשורים.

כאמור ‏מנהיגת המדינה אונג סן סו צ'י ניצחה, הצבא טען לזיופים, נהייתה מתיחות מול המפלגה, ואונג סן סו צ'י, ופוליטיקאים נוספים נעצרו. אתמול יצאו עשרות אלפי אנשים להפגנה בדרישה לשחרור המנהיגה סו צ'י וחזרתה לשלטון: החונטה הצבאית השביתה את האינטרנט, וארה"ב לחצה על סין לגנות את ההפיכה.

מפקד הצבא הוא, מין אונג הלינג, שמוביל את החונטה הצבאית, הוא הודיע על מצב חירום למשך שנה והבטיח להעביר את השלטון לאחר בחירות חדשות, אך כרגע המנהיגה עצורה ולא ברור מתי היא תשוחרר ומתי יתקיימו בחירות נוספות.

הפיכה צבאית מיאנמר קהילה יהודית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד