י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ברקע ההקלות בסגר

דו"ח אמ"ן מזהיר: הסרת המגבלות תביא להתפרצות רחבה

דו"ח אמ"ן שהתפרסם אמש בשעות הערב (מוצ"ש) קובע כי כל זלזול או חוסר שימת לב למגבלות הקורונה ותפוצתו הנרחבת של הווריאנט הבריטי, תביא לעלייה חדה נוספת בתחלואה 

דו"ח אמ"ן מזהיר: הסרת המגבלות תביא להתפרצות רחבה
דגימת קורונה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

דו"ח אמ"ן המתפרסם הערב מזהיר, כי הסרת המגבלות ותפוצתו הנרחבת של הווריאנט הבריטי צפויות להוביל בשבועות הקרובים לעלייה חדה בתחלואה, שכבר עתה גבוהה מאוד. בשל כך, נדרשות יותר מאי פעם אחריות אישית והקפדה מצד הציבור.

הגל השלישי של מגפת הקורונה מכה בעוצמה רבה במדינת ישראל, כאשר הוא מאופיין בתחלואה ארצית נרחבת, מפושטת וחסרת תקדים, בכלל המגזרים והאזורים. מניין המתים בחודש ינואר לבדו עמד על 1430 בני אדם, וזאת חרף מגבלות משמעותיות ונרחבות שהושתו על הציבור, בפרט בתחומי החינוך והמסחר. עם זאת, מגבלות אלו , לצד מבצע ההתחסנות הנרחב, ללא ספק הצילו חיים רבים, סייעו בבלימת התחלואה והתמותה ומנעו את נסיקתן למימדים שהיו עלולים לאתגר מאוד את מערכת הבריאות.

אך בניגוד לסגרים קודמים, מגבלות אלו לא הובילו להורדה מספקת של התחלואה. אחד הגורמים המרכזי ים לכך הוא הווריאנט הבריטי אשר חדר לישראל מחו"ל, כנראה כבר בסוף חודש נובמבר האחרון ובמהרה הפך לזן הדומיננטי, שאחראי כנראה ל%80-70 מהתחלואה הארצית כיום. זן זה מדבק יותר ב-%50 ביחס לזנים מוקדמים יותר, ותפוצתו הנרחבת בישראל משפיעה מאוד ותוסיף להשפיע על דינמיקת המגפה בארץ.

בשל כושר ההדבקה הגבוה וחוצה הגילאים של הווריאנט הבריטי, גברה מאוד ההדבקה בכלל האוכלוסייה ובכך גם בקרב הצעירים, ובפרט בקרב ילדים, ביחס למוכר בעבר להם אין חיסון זמין בעת הנוכחית.

יתר על כן, מחקרים חדשים מעלים כי ייתכן שזן נגיף זה אף קטלני יותר בכ-%30 יותר, אם כי הדבר טרם הוכח. באם הדבר נכון, אפשר שהזן הבריטי הוא שהאיץ את תמותת חולי הקורונה בארץ ואת מגמות התחלואה. הקשה, הן בשל הגדלת היקף ההדבקות והן בשל השראת מחלה חמורה יותר בנדבקים, ביחס לזנים קודמים. בתוך כך, לאחרונה חלה עלייה בהיקף התחלואה הקשה בקרב צעירים ונשים בהריון בארץ, שייתכן שנגרמה בשל תפוצתו הנרחבת של הווריאנט הבריטי, לא ברור אם במישרין או בעקיפין בשל ההדבקה הנרחבת.

תכונותיו של הזן הבריטי מקשות מאוד על הכלת המגיפה בהשוואה לעבר, גם בעת החלת צעדי ריסון נוקשים וממושכים. מגמה זו ניכרת היטב במדינות באירופה כגון בריטניה ופורטוגל, המתמודדות למול הווריאנט הבריטי שהפך לדומיננטי בתחלואה.

לאור נוכחות נרחבת זאת של הוריאנט הבריטי ובמצב הנוכחי בו ישנם עדיין אלפים רבים של מאומתים חדשים ביום, פתיחת הפעילות המתוכננת של המשק, צפויה להוביל לעליית התחלואה ולהצטברותם של אלפים. רבים ואף עשרות אלפי מאומתים חדשים ביום ללא צעדי ריסון נוספים. למרבה הצער, העלייה הצפויה בהיקף ההדבקות תגביר את מספר מקרי התחלואה הקשה והתמותה, גם בקרב פחות מבוגרים ובפרט בקרב אלו שטרם התחסנו.

נכון לעת כתיבת המסמך – מעל 180 אלף מבני ה-60 ומעלה כלל לא התחסנו ועוד מעל 200 אלף שטרם עברו שבעה ימים מקבלת המנה השנייה ורובם אף טרם קיבלו מנת חיסון שנייה.

העלייה החדה הצפויה בתחלואה עלולה להגביר את העומסים הכבדים הקיימים ממילא על מערכת הבריאות ובכך לאיים באופן ממשי על יציבותה – על כל הכרוך בכך. במצב זה, הדרכים המרכזיות לצמצום התחלואה נותרו התחסנות ושמירה על כללי מניעת הדבקה בדגש על עטיית מסכה והימנעות מהתקהלויות, ובפרט בחללים סגורים. לאור זאת, מתחדדת כעת יותר מאי פעם חשיבותן של האחריות האישית, הערבות ההדדית וההקפדה על יישום ההנחיות במרחב הציבורי, מצד כל אחת ואחד מאיתנו.

קורונה סגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד