י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"ג'נטלמן של כבוד"

מת בגיל 100 שר החוץ לשעבר ואיש המפתח במלחמה הקרה

הלך לעולמו בשיבה טובה מי שכיהן כשר החוץ של ארה"ב והיה דומיננטי בהרגעת היחסים בתקופת המלחמה הקרה בין ארה"ב לברית המועצות | ביידן: "מצטער שכנשיא לא אוכל ליהנות מחוכמתו כמו כל כך הרבה מקודמי"

מת בגיל 100 שר החוץ לשעבר ואיש המפתח במלחמה הקרה
ג'ורג' שולץ צילום: צילום מסך

ג'ורג' שולץ, שר החוץ האמריקני לשעבר ואיש המפתח במלחמה הקרה, מת בגיל 100, שולץ היה ידוע כמי שעזר להרגיע את המצב בין ארה"ב לרוסיה בזמן המלחמה הקרה.

הוא זכה לכבוד על עיצוב "מסלול הדיפלומטיה האמריקאית" במאה ה-20. שולץ היה ימאי לשעבר, והיה חבר הקבינט הוותיק ביותר בכל ממשל כלשהו.

שולץ הלך לעולמו בביתו בקמפוס של אוניברסיטת סטנפורד, שם שימש כעמית במכון הובר, בצוות החשיבה. הוא היה גם פרופסור בבית הספר לעסקים באוניברסיטת סטנפורד.

לאורך הקריירה הפוליטית שלו מילא שולץ ארבעה תפקידים מרכזיים בקבינט - מזכיר משרד העבודה, מזכיר האוצר, מנהל משרד הניהול והתקציב ומזכיר המדינה - בממשלי הנשיאים לשעבר ריצ'רד ניקסון ורונלד רייגן.

"הוא היה ג'נטלמן של כבוד עם רעיונות שהוקדשו לשירות הציבורי ולדיון מכובד, זו הסיבה שנשיאים משתי המפלגות הפוליטיות, ביקשו את עצתו. אני מצטער שכנשיא לא אוכל ליהנות מחוכמתו, כמו כל כך הרבה מקודמי" אמר ג'ו ביידן, הנשיא האמריקני הנוכחי. ביידן הוסיף כי "מעטים האנשים שעשו כל כך הרבה כדי לעצב את מסלול הדיפלומטיה האמריקאית וההשפעה האמריקאית במאה ה-20" כמו שולץ.

כהונתו של שולץ כשר החוץ התאפיינה בנושא שיהפוך מרכזי במדיניות החוץ של ארה"ב במשך עשרות שנים - טרור. לאחר כמה הפצצות וחטיפות בהן נחטפו ונרצחו אזרחי ארה"ב, נשבע שולץ כי ארה"ב תעבור "מהגנה פסיבית, לשקול אמצעים למניעה פעילה ונקמה".

בשנת 1986 המליץ ​​שולץ על תקיפות אוויריות על לוב לאחר שחייל אמריקני מת בהתקפה בברלין. הוא פעל ללא לאות בשנות השמונים לסיום מלחמת האזרחים בלבנון ופעל לנסיגת הכוחות הישראלים מהמדינה. הוא לא הצליח להביא את ישראל ואש"ף לשולחן המשא ומתן. שולץ מילא תפקיד מרכזי בהגברת אמונו של הנשיא רייגן כלפי מיכאיל גורבצ'וב, מנהיג ברית המועצות לשעבר. בשנת 1987 חתמו רייגן וגורבצ'וב על אמנת הכוחות הגרעיניים לטווח הבינוני.

הוא נותר במידה רבה מחוץ לפוליטיקה לאחר שעזב את ממשל רייגן, אך הוא המשיך להתעניין מאוד בנושאים מסוימים כגון שינויי אקלים. ביום הולדתו המאה בשנת 2020 כתב שולץ חיבור בו דיבר על צורך לאמון בארה"ב, והצביע על חוסר שביעות רצונו מהנשיא לשעבר דונלד טראמפ. "אמון הוא המטבע של התחום", כתב.

ארה"ב ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד