י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
דו"ח הנציב לשנת 2020

מטריד: עלייה במספר הקבילות בעילום שם

עלייה של 70% בקבילות בעילום שם מהווה בעיה אפשרית בתרבות הארגונית – כך נמסר לוועדת החוץ והביטחון בעת הגשת דו"ח נציב קבילות החיילים לשנת 2020

מטריד: עלייה במספר הקבילות בעילום שם
הרמטכ"ל כוכבי בביקור בפיקוד צפון צילום: דובר צה"ל

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר, דנה היום בדו"ח השנתי ה-49 של נציב קבילות החיילים, המסכם את שנת 2020. מ"מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא"ל (מיל') איתן דהן, המסיים בימים אלה שנתיים של כהונה כממלא מקום נקח"ל, הציג את עיקרי הדוח בפני חברי הוועדה וכן התבקש להתייחס לתובנות ומסקנות שיש לו עם סיום התפקיד על פעילות הנציבות בכלל.

בתחילת הדיון הוגש הדו"ח באופן רשמי ליו"ר הוועדה, אשר אמר: צה"ל הוא ליבת החוסן הישראלי. זו מערכת גדולה המורכבת מאנשים, ובמערכות כאלה יש גם ליקויים, ובשביל זה הוועדה כאן וגם מוסד הנקח"ל הוקם. לא קל להיות נקח"ל, השומר על השומרים, מה שלעתים יוצר חיכוך מול חברים ומערכת שאותה אתה מכיר ומוקיר.

יו"ר הוועדה החמיא על כך שדו"ח סיכום 2020 מוגש כבר בתחילת חודש פברואר וכי זהו הסטנדרט המצופה מגוף ביקורת, על מנת שכל ממצא ניתן יהיה לתקן ולהפיק לקחים בזמן אמת.

בתחילת סקירתו אמר דהן כי גם השנה נמשכת המגמה של ירידה במספר הקבילות הכללי - 5706 לעומת 6114 בשנה הקודמת, אך כאשר מפלחים את הקבילות, הוא מבקש להדגיש שתי אוכלוסיות – אוכלוסיית משרתי הקבע, אשר למרות הירידה במספר הקבילות המספרים ממשיכים להיות גבוהים מדי, לדעתו, עבור אוכלוסייה שבחרה לקשור את גורלה בצה"ל. אוכלוסייה שנייה אשר בולטת היא הקובלים בעילום שם, כאשר ב-2020 היו 201 כאלה, מה שמהווה עלייה של 70% ביחס לשנה הקודמת.

חברי הוועדה ביקשו מדהן להתייחס לעלייה מדאיגה זו, והוא הבהיר כי הנציבות כמובן יוצרת קשר עם הפונה ויודעת במי מדובר, אך עצם הבקשה שהתלונה תירשם בעילום שם מראה על בעיה אפשרית בתרבות הארגונית. דהן גם הוסיף ואמר שרוב הבקשות הן בשל חשש מן המפקדים שיגלו על הקבילה, אך עם זאת, אם נודע לנציבות על התנכלות לקובל בשל קבילה, הם יודעים ליצור קשר עם כל דרגי הפיקוד הדרושים בכדי לוודא שזו תיפסק.

נושא הקבילות הנפוץ ביותר גם השנה, אמר דהן, הוא יחסי מפקד פקוד, ואף יש עלייה, כאשר ב-2020 מדובר ב-38% מכלל הקבילות לעומת 31% ב-2019. עיקר תלונות אלה מגיעות מיחידות השדה, שם החיכוך בין החיילים והמפקדים הוא הגבוה ביותר. בהקשר זה הדגיש דהן כי מקום שבו המפקדים מובילים בעצמם את הטיפול בקבילות, הטיפול בתקלות מהיר וברור, ולרוב לא יגיעו קבילות לנציבות אלא הנושא יטופל בתוך היחידה. הוא אף ציין לחיוב את מפקד חיל האוויר אשר הנחה להתייחס לכל קבילה כעניין פיקודי.

דהן ציין גם כי יש ירידה של 30% לעומת השנה הקודמת במשך הטיפול הממוצע בקבילות, וייחס זאת גם להידוק הקשר בין הנציבות לבין צה"ל, מטרה אשר הוא שם לעצמו כאשר נכנס לתפקיד, ואף מבקש להמשיך לשפר זאת, כלקח לעתיד, על מנת שטיפול ותיקון יתבצע מול צה"ל ממש באופן מיידי.

עוד נושא מרכזי בקבילות הוא נושא הרפואה, ובהקשר זה העיר דהן כי צה"ל מצוי כבר שנים בתהליך של אזרוח מערך הרפואה שלו, ומצב הביניים החלקי הקיים הוא הגורם לאי הבהירות אשר קיים לעתים. דהן הדגיש כי גם הוא וגם צה"ל רואים באזרוח מגמה חיובית, אך משך התהליך פוגע במתן השירות.

צה"ל דוח נציב קבילות החיילים קבילות ועדת חוץ וביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד