י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
שפת הגוף

מרתק: כך תזהו שקרנים / פרק ב'

בחיי היום יום, לא מעט פעמים אנו נתקלים באנשים דוברי שקר, אך עם זאת לא תמיד אנו מזהים אותם | כיצד נזהה חיוך מזויף? ומה אומר לנו מצמוץ בעיניים? | הסימנים שיעזרו לכם לזהות שקרנים

מרתק: כך תזהו שקרנים / פרק ב'
אילוסטרציה צילום: unsplash

בפעם הקודמת למדנו על הבעות זעירות, הבעות מדוכאות ודליפה, היום נסביר על הבעות נוספות שיעזרו לנו לזהות את דוברי השקר.

שרירי פנים

מרבית שרירי הפנים ניתנים לשליטה מודעת. אולם, שרירי המצח והגבות יכולים בדרך כלל לספק רמזים על אודות מה שאנשים מרגישים באמת, מכיוון שהרבה יותר קשה לשלוט בהם במודע.

אם, למשל, יש למישהו באמצע מצחו קמטים שנוצרו על-ידי עליית הזוויות הפנימיות של גבות העיניים, הוא יהיה עצוב.

כאשר הגבות מורמות ונעות זו לקראת זו, סימן הוא שהאדם מודאג או חושש.

חיוכים מזויפים

דנו לעיל בחיוכים אמיתיים ומזויפים. שקרנים משתמשים באופן סדיר בחיוכים להעברת הרגשות שלמעשה אינם מרגישים אותן. זה יכול להיות תרגיל מעניין להביט בצילומי אנשים בעיתונים ובכתבי עת ולקבוע אילו חיוכים הם אמיתיים ואילו לא. אם אינך בטוח, כסה את המחצית התחתונה של הפנים והבט בעיני האדם ובלחיים העליונות.

מצמוץ

אנשים ממצמצים יותר כאשר הם מודאגים או לחוצים. השיעור הרגיל של מצמוצים הוא כ-15 לדקה. אם מישהו מתחיל למצמץ הרבה יותר מהר, זהו סימן לכך שהוא נתון בלחץ. אך האם הוא משקר?

חוקרים באוניברסיטת פורטסמות, בריטניה, גילו ששקרנים מנוסים נשארים ללא תנועה עד כמה שאפשר ושולטים במצמוץ שלהם. אנשים נוטים לעשות פחות תנועות כאשר הם שקועים במחשבות, ושקרנים צריכים לחשוב יותר מאחרים. ד״ר סמנתה מאן, פסיכולוגית מאוניברסיטת פורטסמות, אמרה: ״אנשים מצפים משקרנים להיות עצבניים וערמומיים ולגלות סימני עצבנות יותר מהרגיל, אך מחקרנו מראה שאין זה כך״. היא גם גילתה שכאשר חשודים שיקרו בחקירות משטרתיות, היו יותר הפסקות בדיבורם והם מיצמצו 18.5 פעמים בממוצע בדקה. כאשר דיברו אמת, הם מיצמצו 23.6 פעמים בממוצע בדקה אחת. ברור כי שקרנים מנוסים אינם מרגישים אשמים או לחוצים ואינם חוששים להיתפס.

נראה שהנמכת שיעור המצמוץ היא סימן טוב לקבוע אם מישהו משקר או לא. אולם, יש להביא בחשבון עלייה בשיעור המצמוץ, מכיוון שהיא מצביעה, לפחות, על לחץ ודאגה מוגברים.

שינוי בשיעור המצמוץ מצביע טוב יותר על שקרים מאשר קשר עין. אנשים נוטים לחשוב ששקרנים מתקשים להביט באחרים עין בעין כאשר הם משקרים. נראה שההיפך מזה הוא הנכון, מכיוון ששקרנים רבים מגבירים את קשר העין שלהם בעת שהם משקרים כדי לכסות בכוח על השקר המסתתר.

חוסר עקביות

לעיתים קרובות, זהו סימן להונאה כאשר מישהו עושה לפתע משהו שונה ממה שהיה רגיל לעשות עד אז. אם, למשל, מישהו ישב בשקט, ואז שפשף את חוטמו או הטה את ראשו לפני שענה על שאלה נתונה במחלוקת, חוסר העקביות הפתאומי מהווה אזהרה לכך שהוא עומד לשקר.

דוגמה אחרת עשויה להיות מישהו ששמר על קשר עין סדיר, אך אז, ללא סיבה נראית לעין, החל להרכין את ראשו למטה ולמקד את מבטו ברצפה.

א- סימטריה

רגשות אמיתיים מתגלים בדרך כלל על הפנים באופן סימטרי. בוז, בו אחד מצידי הפה מתעקם, הוא היוצא מן הכלל היחיד לכלל זה. מעניין שכאשר אנשים מעלים על פניהם במתכוון הבעה מסוימת, היא לעיתים קרובות א-סימטרית. החיוך עשוי להיות עקום, למשל, או נחיר אחד עשוי להיות מורם במקצת או מתבדר.

הפניית ראש

תמיד חשבו שזה סימן לשקר בכוח, כשאדם מפנה את ראשו הצידה כאשר הוא מדבר עם מישהו. אך עמדה זו השתנתה מעט כאשר פגשו אדם שהיה חירש במקצת. ברוב השיחות, הוא היה מפנה את ראשו מצד לצד במאמץ לשמוע טוב יותר. אנשים שהם בעיקרם שמיעתיים, מפנים גם הם את ראשם לצד אחד מזמן לזמן.

אולם, עדיין חושדים כאשר אנשים ששמרו על קשר עין טוב, מפנים את ראשם הצידה בעת דיבור.

על הבעות נוספות, נלמד בעז"ה בפעם הבאה.

מאת: אליהו עזריאל, מחבר הספר 'שפת הגוף והנפש' ויו"ר מכון התבוננות

אליהו עזריאל שפת גוף שקר שקרים זיהוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד