י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"היינו בטוחים שנמות"

קצין אמריקאי: "אלוקים היה איתנו בתקיפה האיראנית"

חמישה ימים לאחר שחוסל קאסם סולימאני, הותקף בסיס צבא ארה"ב בעיראק על ידי 16 טילים בליסטיים איראניים. מפקד כוחות ארה"ב במזרח התיכון התייחס לראשונה בראיון טלוויזיוני, לאותו לילה מטורף שהסתיים ממש בנס גדול. חיילים שנכחו בבסיס שהותקף וסובלים מתופעת לוואי תיארו גם הם נס בלתי מוסבר

קצין אמריקאי: "אלוקים היה איתנו בתקיפה האיראנית"
טילים מוכנים לשיגור. אילוסטרציה צילום: unsplash

הגנרל קנת' מקנזי, מפקד כוחות ארה"ב במזרח התיכון, סבור כי אלמלא הורה לחייליו להתפנות מהבסיס אחרי חיסולו של קאסם סולימאני, ארה"ב הייתה יוצאת למלחמה עם איראן.

"אני חושב שאם לא היינו מתפנים מהבסיס, היינו מאבדים 20 או 30 מטוסים והיינו מאבדים בין 100 ל-150 חיילים", כך אמר לתוכנית 60 דקות של רשת CBS.

"הייתה לנו תוכנית להגיב אם אמריקנים היו מתים" אמר. כזכור לאחר חיסולו של קאסם סולימאני על ידי ארה"ב, טילים איראניים שוגרו על בסיס חיל אוויר אמריקני בעיראק חמישה ימים לאחר החיסול. 11 טילים שנשאו ראשי נפץ של מאות קילוגרמים נפלו בבסיס חיל האוויר "אל אסאד", שם הוצבו 2,000 חיילים אמריקאים במערב עירק ב-8 בינואר 2020.

כמאה חיילים סבלו מפגיעות מוחיות טראומטיות, רבים עדיין סובלים מכאבי ראש עד היום, כאשר פיצוצים הרעישו מעל ראשם ושלחו אש תופת. מחצית מהבסיס פונה לפני שיגור הטילים אך היה צורך באלף חיילים בכדי לאייש את הבסיס - חלקם אף הוצבו במוצבים מעל פני הקרקע למקרה של תקיפת חי"ר.

ה'דיילי מייל' מדווח כי אלן ג'ונסון, שהיה אחד מ-29 חיילים שהוענקו להם עיטור הלב הסגול (לב הארגמן) על אומץ לבם במהלך ההתקפה, שלח הודעת פרידה לבנו זמן קצר לפני תחילת ההפצצה. בסרטון ששלח לבנו אמר הקצין: "היי חבר אם אתה רואה את הסרטון הזה, אז קרו לאבא אמש דברים רעים, אז אני צריך שתהיה חזק, בסדר, לאמא, ופשוט תמיד תדע בלב שלך שאני אוהב אותך, בסדר. ביי חבר", כך אמר בסרטון שאמור היה להיות מעין צוואה.

ג'ונסון אמר כי הטילים עפו מעל הראש "כמו רכבת משא" לפני שהם התרסקו על הקרקע כאשר כ-40 חיילים הצטופפו בבונקרים המיועדים לעשרה אנשים בלבד, ונבנו לעמוד מול ראשי נפץ במשקל של 100 קילו בלבד.

הוא תיאר את רגעי האימה,  חשבנו ש"אנחנו הולכים להישרף למוות", כשהוא ואנשים אחרים רצו למרחק של מגרש כדורגל בכדי לתפוס מחסה בבונקרים זעירים שכבר היו מלאים עד אפס מקום בכוחות מבוהלים. "הדבר היחיד שאני יכול להגיד, הוא שידו של אלוקים הגנה עלינו" אמר ג'ונסון. "כי באמת אף אחד לא היה אמור לשרוד את זה".

הגנרל קנת' מקנזי פיקח על ההתקפה מהמטה בטמפה, פלורידה, והצטרף לשיחה על ידי שר ההגנה עם הנשיא דונלד טראמפ. "מעולם לא הייתי בשיחה כזו שבה טילים אמיתיים נורים לעבר כוחותינו והסיכונים כל כך גבוהים", אמר ל-CBS. מקנזי אמר כי הם היו בטוחים כי איראן תגיב לחיסולו של סולימאני, שחוסל על ידי תקיפות מזל"טים מחוץ לשדה התעופה בבגדאד ב-3 בינואר 2020.

הגנרל אמר כי בטוח שהריגת המפקד האיראני הייתה הדבר הנכון לעשות, שכן "דמם של אמריקאים רבים נמצא על ידיו של קאסם סולימאני, לאן שהלך אלימות ומוות צעדו בעקבותיו" אמר הגנרל. "אני אף פעם לא לוקח החלטה להרוג מישהו כהחלטה קלה, אבל אני חושב שהסיכון שלא לפעול במקרה הזה גבר על הסיכונים שבפעולה, אז כן, הייתי שלם עם ההחלטה".

אך לאחר מכן אמר כי היתה "שתיקה מבשרת רעות מאוד", כאשר טהרן שקלה את המהלך הבא שלה בקרב. עד מהרה הגיע מודיעין לארה"ב כי איראן מכינה 27 טילים בליסטיים לטווח בינוני כדי לשגרם לעבר בסיס אל אסד. בסך הכל 16 טילים נורו ב-8 בינואר, חמישה החמיצו ו-11 פגעו במטרתם. "הכוונה שלהם היא "לשטח" את הבסיס הזה וייתכן שלא נשרוד" דיווח קצין מודיעין לראשי צמרת הצבא לפני ההתקפה.

מקנזי תיאר כיצד היה צריך לנהל בזהירות את פינוי 1,000 החיילים מהבסיס כדי שהאיראנים לא יראו את החיילים עוזבים ויהיה להם זמן להתאים את תוכנית ההתקפה שלהם. האיראנים חשבו שהם הולכים להרוג מספר אמריקאים באותו יום, אך רובם תפסו מחסה או עזבו את בסיס חיל האוויר. חלקם, לעומת זאת, עמדו בפני הסיכוי האימתני להישאר מעל הקרקע במהלך ההפצצה למקרה שתתקיים אחריה תקיפה קרקעית.

החייל קימו קלץ היה בתוך עמדת שמירה כשהטילים פגעו, "ירדנו והגנו על האיברים החיוניים שלנו, על הראש, וחיכינו", אמר לתוכנית 60 דקות. "אחד הטילים שפגע ישירות לידינו הרים את גופי כשני סנטימטרים מעל הקרקע" מהשיגור הראשון ועד האחרון עברו 80 דקות ואיכשהו איש לא מת", סיפר.

עם זאת, לחובשים בבסיס התברר במהרה כי הם מתמודדים עם אירוע רב נפגעים, כאשר מאות חיילים החלו להקיא ודיווחו על כאבי ראש. קלץ אמר שהיה לו זעזוע מוח במשך שבועיים וזה הרגיש כמו "מישהו מכה אותי מעל הראש בפטיש שוב ושוב ושוב". ג'ונסון סבל גם הוא מפגיעה מוחית ועד היום סובל מתופעות כמו "כאבי ראש כל יום, צלצולים באוזניים, עדיין יש לי סיוטים" אמר.

שיגור טילים קאסם סולימאני צבא ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד