י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
זעם חוצה יבשות

ההחלטה בהאג: דיפלומטים מערביים מאיימים על עתיד בית הדין

ההחלטה המבישה שהתקבלה על ידי התובעת בבית הדין בהאג רגע לפני שהיא מסיימת את תפקידה, לחקור פשעי מלחמה ביש"ע. כשהמשמעות היא חשש מפני מעצרי בכירים ישראליים בחו"ל מעוררת סערה בינלאומית עזה | גורמים דיפלומטיים מערביים טוענים: "עתיד בית הדין בסכנה"

ההחלטה בהאג: דיפלומטים מערביים מאיימים על עתיד בית הדין
כניסה קרקעית לעזה בצוק איתן צילום: דובר צהל

דיפלומטים מערביים בראיון ל'כאן חדשות' על החלטת התובעת בהאג: החלטה זו עלולה לסכן את עתידו של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג.

בעקבות החלטת התובעת לפתוח בחקירה נגד ישראל, ביקורת חריפה נשמעת בקרב חלק מהקהילה הבינלאומית על ההחלטה. כמה דיפלומטים אומרים ל'כאן חדשות' כי ישנן לא מעט חברות בבית הדין שמודאגים מזה זמן מה מהפוליטיזציה הגוברת של חלק מחקירות בית הדין הבינלאומי בהאג - ואף העבירו מסרים ברוח זהה לגורמים בבית הדין.

עוד מעריכים אותם דיפלומטים כי ממשל ביידן אולי היה מוכן לשקול מחדש את התנגדותו ל- ICC וביטול הסנקציות שהטיל עליו ממשל טראמפ, אך חקירה בנושא ישראל לא תעודד ותקדם את התהליך, והחלטת התובע צפויה להשפיע על יחסי ארה"ב ובית הדין.

כזכור וכפי שדווח ב'בחדרי חרדים', התובעת של בית הדין הבינלאומי בהאג פרסמה אתמול (רביעי) הודעה רשמית תוך הדגשה כי לא מדובר בהחלטה פוליטית, אלא ע"פ אמנת רומא, כי היא החליטה לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל. הפלסטינים כמובן מרוצים, ובצד הישראלי המתקפה והזעם גדולים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להחלטה: "ההחלטה של התובעת בהאג היא תמצית האנטישמיות ותמצית הצביעות - נמשיך להילחם על האמת".

שר החוץ, גבי אשכנזי, תקף אף הוא בחריפות את ההחלטה ומסר: "החלטת התובעת לפתוח בחקירה היא מעשה של פשיטת רגל מוסרית ומשפטית. מדובר בהחלטה פוליטית של תובעת בשלהי כהונתה, וניסיון לקבוע סדרי עדיפויות למחליף שלה, שהופכים את בית הדין לכלי שרת בידי גורמים קיצונים ונותנים רוח גבית לארגוני טרור ולגופים אנטישמיים. העובדה שארגון הטרור הרצחני, חמאס, מברך על ההחלטה, מעידה יותר מכל על היותה חסרת כל תוקף מוסרי".

עוד הוסיף שר החוץ: "ישראל היא מדינה דמוקרטית בעלת מערכת משפטית עצמאית ואפקטיבית, שבכלל אינה חברה בבית הדין. ההחלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל היא חריגה מהמנדט של בית הדין, ובזבוז משאבי הקהילה הבינ"ל ע"י מוסד מוטה שאיבד כל לגיטימציה, ופועל כגוף פוליטי ולא שיפוטי".

כזכור, בית הדין הבינלאומי בהאג הודיע אתמול כי בכוונתו לפתוח חקירה בחשד לביצוע פשעי מלחמה ע"י ישראל. לדברי התובעת של בית הדין, החקירה תטפל בפשעים שבוצעו לכאורה מאז ה-13 ביוני 2014. על פי אמנת רומא.

האג צוק איתן צה"ל החלטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד