כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
בראיון לערוץ הישראלי

שר החינוך המרוקני: "אנו זורעים דו קיום וסובלנות"

בראיון מיוחד לרועי קייס ב'כאן 11', סיפר ‏שר החינוך המרוקני, סעיד אמזאזי, על הסרטון המרגש של תלמידים מוסלמים מסיירים באחד מבתי הכנסת בממלכה כחלק מתכנית הלימודים החדשה

שר החינוך המרוקני: "אנו זורעים דו קיום וסובלנות"
סעיד אמאזי צילום: מתוך שידורי כאן 11

"הקמנו במרוקו מספר חוגים לסובלנות ודו קיום", כך סיפר ‏שר החינוך המרוקני, סעיד אמזאזי בראיון לרועי קייס ב'כאן 11' והסביר, "במסגרת החוגים מבקרים התלמידים באתרים דתיים, ומסבירים לתלמידים תוך כדי פעילויות שונות, יש בכך חשיבות גדולה", הוא אמר והוסיף כי "אנו זורעים היום זרעים של דו קיום וסובלנות".

כזכור, בימים האחרונים נראו ילדים מוסלמים מבקרים בבתי כנסת ברחבי מרוקו, יחד עם מורי בית הספר, שם הם קיבלו סקירה רחבה על חיי היהודים במרוקו.

בפעילותו של אילן חתצ'ואל, איש עסקים, פעיל וותיק במרוקו, וצאצא למשפחת חתצ'ואל שהשתייכה למשפחתה של ללה סוליקה חתצ'ואל הצדקת, שקידשה שם שמים, עשרות אלפים מגיעים לעיר פאס שבמרוקו להתפלל על קברה ולבקש רחמים, זיווג הגון, ובריאות.

הסיפור משנת 1817 אז נולדה למשפחת חתג'ואל מטנג'יר, מרוקו, בת. שמה היה סול, אך היא נודעה לכל בשם "סוליקה הצדקת" זכותה תגן עלינו.

עד היום משפחת דויקו, משפחת אוליאל, מחלוף ואליס אוליאל מטפחים ומנקים את הקבר כבר מעל 70 שנה. אילן חתצו׳אל, הוא חבר במועצה הבין דתית ברבאט שבמרוקו תחת מלך מרוקו מוחמד השישי.

אילן, מספר ל'בחדרי חרדים' כי כל נושא נירמול היחסים בין ישראל למרוקו, לא היה קורה ללא יועץ המלך מר אנדריי אזולאי, המשמש כיועץ המלך מעל 30 שנה, והיה יועץ המלך חסן השני ז"ל. לדבריו, "הם עשו המון למען הקהילה היהודית במרוקו ולמען העם המרוקאי. אסור לשכוח שהיטלר יימח שמו הגיע עד למרוקו ודרש מהמלך מוחמד החמישי את הרשימה של כל יהודי מרוקו ורצה לחסל את היהודים. המלך סרב באופן נחרץ ולא נתן להיטלר להיכנס למרוקו".

אילן חתצ'ואל אומר כי "איך נודה אנחנו הדור הצעיר למלכים של מרוקו לדורותיהם. אני אילן ישראלי, יהודי מרוקאי גאה בתרבות שלי ובמסורת שלי ואני לא אפסיק לעולם לעשות למען מרוקו ולמען מדינת ישראל ועם ישראל".

עוד הוסיף: "מרוקו תמיד בליבי לנצח נצחים, אהיה פעיל ואנשיך לחתור לשלום, לסבלנות, לסובלנות ולאהבת חינם, אנחנו היהודים המרוקאים, הטוניסאים, האלג'יראים, והטריפוליטאים, אנחנו המזרחיים נמשיך לאהוב את התרבות שלנו לכבד ולהוקיר".

אילן מוסיף כי "אפשר להגיד שגם עכשיו מתחילים המגעים עם לוב - טריפולי ואנחנו נעשה הכול לחזק את היחסים ולעשות טוב, הרי כולנו בני אדם בסופו של דבר, ברוך השם".

"בימים אלו ההתרגשות עצומה, תחת שרביטו של מר אנדריי אזולאי והמלך מוחמד השישי, התחילו במרוקו ללמד את היהדות, המסורת היהודית והתרבות היהודית בתוך בתי הספר בכול מרוקו. מדינה מוסלמית שמחדירה למערכת החינוך את החובה ללמוד על היהדות, שאף יכנסו למבחן הבגרות בבתי הספר במרוקו. זה פשוט מרגש מאוד ומרענן ונותן תקווה שכל מדינות ערב בעולם יעשו זאת", סיפר אילן.

אילן חתצו׳אל גם היה יחד עם המשלחת האמריקאית בקזבלנקה בחודש מרץ 2020 לקראת כינון היחסים בין ישראל למרוקו. אילן פעיל מאד באפריקה ובמדינות ערב, ונפגש עם נשיאי מדינות, שרים, נסיכים, מלכים ואנשי מפתח באפריקה ובמדינות ערב.

תרבות מרוקו מלך מרוקו רועי קייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד