י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בני משפחתו - אברכים מירושלים

דיווח: איראן כלאה יהודי-איראני במשך עשור; הסיבה: התגורר בישראל

סטודנט אמריקאי לתואר שני שישב בכלא האיראני רק בשל מוצאו, חשף בראיון כי בזמן שהותו במאסר, היה שותף לתא עם יהודי איראני שנכלא במשך עשר שנים רק בגלל שהיגר למספר שנים לישראל. ל"בחדרי" נודע כי ליהודי יש קרובי משפחה בארץ - בהם אברכים בכוללים בירושלים

דיווח: איראן כלאה יהודי-איראני במשך עשור; הסיבה: התגורר בישראל
הנשיא חסן רוחאני באו"ם צילום: Amir Levy/Flash90

קסיואנג וואנג, סטודנט לתואר שני בפרינסטון שנכלא שלא בצדק על ידי משטר איראן בין השנים 2016-2019, סיפר ביום חמישי ל"ג'רוזלם פוסט" כי פגש יהודי איראני בכלא אווין בטהראן שהיה כלוא במשך עשור בשל שהותו בישראל. וואנג אמר כי היהודי האיראני שנסע לישראל קיבל עונש של עשר שנים "כשחזר לרפובליקה האסלאמית". וואנג אמר כי היהודי האיראני חי "5 או 6 שנים בישראל ולא אהב את ישראל".

וואנג שחוקר את איראן ציין כי "הבעיה שהייתה לו שהוא נסע לישראל", הסביר וואנג, שתיאר את היהודי האיראני כ"בחור גדול שנמצא עדיין בכלא". וואנג הוסיף כי היהודי האיראני לא גילה הרבה על עצמו. "לפעמים יהודים איראנים הולכים לישראל וממשלת איראן מעמידה פנים שהיא לא ידעה" אמר וואנג.

ה-Jerusalem Post מדווח כי הם ערכו חיפוש בשפה הפרסית על האסיר הפוליטי היהודי האיראני. אך לא היו דיווחים בתקשורת בעניינו. הרפובליקה האסלמית לעיתים קרובות אינה חושפת את כליאתם או הוצאתם להורג של אסירים פוליטיים רגישים כדי למנוע פגיעה נוספת במערכת המשפט החשאית שלה.

וואנג סיפר כי הוא חלק את אותו תא עם מוחמד היידארי כחקש, ספורטאי שרירן איראני, שנכלא משום שרצה לנסוע לישראל לתחרות ספורט. וואנג אמר כי כחקש "רצה לנסוע לישראל לטורניר" וכי ל"ספורט לא צריכים להיות גבולות". הוא "נעצר בשנת 2017, למיטב ידיעתי, והוא קיבל שלוש שנים" בכלא. לדבריו, הספורטאי "הגיש בקשה רשמית" ו"לא ניסה ללכת באופן לא חוקי" למדינת ישראל.

ה'פוסט' מציין על פי אתר האינטרנט של 'ארגון נגד איראן גרעינית', כי מערכת המשפט האיראנית האשימה את כחקש ב"שיתוף פעולה עם ממשלות זרות" והטילה עונש מאסר על הספורטאי.

האישומים הרשמיים של המשטר האיראני הם העלבת הנביא / העלבת קדושות אסלאמיות; תעמולה נגד המדינה; מעליב את המנהיג או את מייסד הרפובליקה האסלאמית.

וואנג גם סיפר את הדברים במאמר שלו ב'וול סטריט ג'ורנל' בפברואר, וואנג שיתף את הלקחים שלמד ממאסרו באיראן. "נזרקתי לבידוד, נאלצתי להתוודות על דברים שחוקריי ידעו שלא עשיתי ודנו אותי ל-10 שנות מאסר".

הוא הוסיף כי "החוקר הבהיר לי שה'פשע' היחיד שלי הוא היותי אמריקאי. הוא אמר לי שאני אמור לשמש כקלף מיקוח בתמורה לאסירים איראניים המוחזקים בארה"ב ושחרור נכסים איראניים קפואים". לבסוף וואנג שוחרר בחילופי אסירים לפני שנתיים.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי לאיש יש קרובי משפחה בארץ בהם אברכים בכוללים מובחרים בירושלים, שם נושאים תפילה לאחינו בני ישראל 'הנתונים בצרה ובשביה', בשלב זה 'בחדרי חרדים' נמנע מלפרסם את שמו בשל הרגישות הגדולה.

איראן כלא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד