י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
כואב ועצוב

בית מדרשו העתיק של בעל החידושי הרי"ם הפך למכון כושר • צפו

היום כ"ג אדר חל יום היארצייט של בעל החידושי הרי"ם זצ"ל | יצחק כרמלי עם תיעוד מבית מדרשו העתיק בוורשה האפוף מיסתורין עד עצם היום הזה | צפו בבית המדרש שהפך למכון כושר אך נשמר בעזרתו של גוי מקומי אשר פועל להצלת ושימור המקום

בית מדרשו העתיק של בעל החידושי הרי"ם הפך למכון כושר • צפו
כרמלי בבית מדרשו של החידושי הרי''ם זצ"ל צילום: מתוך הסרטון

היום כ"ג אדר חל יום היארצייט של ר' יצחק מאיר רוטנברג (אלתר) זצ"ל בעל החידושי הרי"ם, אך סיפורו של בית המדרש של חידושי הרי"ם זצ"ל בוורשה מרתק ואפוף מיסתורין עד היום.

רבים אינם יודעים כי החידושי הרי"ם "העילוי מוורשה" כפי שכונה, חי את רוב שנותיו בוורשה ורק בשבע השנים האחרונות לחייו הגיע אל העיירה גורא קלאווריה.

היתה לי הזכות לפגוש את תומאש גברצ'ק, מספר יצחק כרמלי: תומאש הוא גוי מקומי שפעל להצלת ושימור בית המדרש שהיה שכוח במשך עשרות שנים, הוא התגלה בעקבות תרגום ספר מיידיש לעברית, שם צויינה כתובת בית המדרש הנשכח, רחוב Zelazna 35-49.

כשנתגלה בית הכנסת מחדש הוא היה הרוס בחלקו ונועד להריסה בשל תוכנית גרנדיוזית להקים במקום שכונת יוקרה. בעקבות פעילות קדחנית מול עיריית וורשה בה היה שותף תומאש מיודענו, שונו התוכניות במעט והריסת המבנה כולו נמנעה, בית המדרש שהוגדר כמבנה טעון שימור נעטף במעטפת זכוכית דקורטיבית ע"מ לשמרו.

בתוככי המבנה, כך גיליתי בביקורי, ממשיך יצחק ומתאר, פעל מכון כושר, ששימש את דיירי המתחם.

סיפורו ומיקומו של בית המדרש שנקבע באיזור בו לא התגוררו כלל יהודים, אפוף מסתורין ושאלות, עד היום. כשנשאל שוב ושוב בעל החידושי הרי"ם מדוע בחר להתמקם באיזור המרוחק מיהודים? לא ענה דבר.

חודשיים לפני פטירתו שאל מספר פעמים: האם דלת הבית תקינה? כחודש לפני פטירתו התקיימה ראייתו, ציר הדלת נשחק, הדלת נפלה על רגלו שנשברה. למעלה מחודש שכב החידושי הרי"ם במיטתו עד שבש"ק כ"ג אדר נסתלק לגנזי עדן. זיע"א.

וורשה יצחק כרמלי בית מדרש בעל החידושי הרי''ם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד