כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
אחרי שנים של מאבק

איסלנד מוסיפה את היהדות לרשימת הדתות המוכרות במדינה

אחרי עשרות שנים שבהן נאבקו יהודי איסלנד להשיג הכרה רשמית לקהילתם המוענקת על ידי הממשלה לקהילות דתיות, זה סוף סוף קרה וממשלת איסלנד הוסיפה את היהדות לרשימת הדתות המוכרות על ידי המדינה

איסלנד מוסיפה את היהדות לרשימת הדתות המוכרות במדינה
אילוסטרציה צילום: סרג' אטל, פלאש 90

משרד הפנים של איסלנד הוסיף את הדת היהודית לרשימת קבוצות הדתיות המוכרות על ידי המדינה. המהלך פירושו שיהודי איסלנד רשאים לרשום את עצמם ואת ילדיהם כשייכים לקהילה היהודית במדינה, כך דווח ביום חמישי.

ארגונים המוכרים על ידי המדינה כמייצגים קהילות יהודיות, עשויים ליהנות מתקציב מיוחד של איסלנד, בה חיים כ-200 יהודים. "כשעברנו לאיסלנד ידענו שהכרה חשובה לקהילה שלנו, והיינו נחושים לגרום לזה לקרות", אמר הרב אבי פלדמן, שליח חב"ד לאיסלנד, ל-Chabad.org "זהו סיפור העשייה בהתהוות, שאיסלנד תכיר רשמית בדת העתיקה בעולם היא כשלעצמה משמעותית ביותר".

כ-80% מהאיסלנדים מזוהים באופן רשמי עם זיקה דתית, תהליך שקורה באופן אוטומטי בלידה והם יכולים לבחור בהמשך חייהם האם לבטל את הסכמתם. הם גם משלמים מס כנסייה כל שנה בסך 100 דולר, שהממשלה לוקחת כדי לסייע בתמיכה בדתם הרשומה, או במקרה של חוסר דת, לאוניברסיטת איסלנד. עכשיו לראשונה בהיסטוריה, יהודי איסלנד יבחרו להירשם ככאלה ולהפנות את מיסיהם לצרכים של הדת היהודית, כמו בתי כנסת ועוד. בין היתרונות, ההכרה תאפשר גם הכרה אזרחית של נישואין, שמות לתינוקות ומסע הלוויה. "אנשים כאן מאוד מתרגשים מההתפתחות הזו", אומר הרב פלדמן. "זו לא רק פורמליות, זה השתקפות של המציאות לחיים היהודיים כאן באיסלנד".

במשך עשרות שנים נאבקו יהודי איסלנד להשיג הכרה רשמית לקהילתם המוענקת על ידי הממשלה לקהילות דתיות, במהלך השנים מנהיגים יהודים שונים ניסו לקבל הכרה, אך ללא הועיל.

"זהו צעד קטן וגם צעד גדול לקהילה שלנו", אומר מייק לוין, שחי באיסלנד יותר משלושה עשורים. "צעד קטן כי לא הרבה השתנה באמת. הקהילה שלנו גדלה לאט לאט, חברים חדשים מוסיפים לליבת אנשים שחלקם היו כאן די הרבה זמן. צעד גדול כי זו הפעם הראשונה שהיהדות תהיה דת מוכרת בתוך איסלנד".

איסלנד קהילה יהודית יהדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד