י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
היום שאחרי

כל התרחישים: ממשלת נתניהו שישית, קומבינציית רוטציות, או סבב נוסף

שלל המפלגות והמועמדים השונים נערכים לקרב הסופי, למצות את מירב הקולות בקו הגמר - יום הבוחר | על פי כל הסקרים האחרונים הקרב בין הגושים צמוד ביותר ונראה כי המלאכה הקשה תהיה דווקא ביום שאחרי הבחירות | 'בחדרי' עושה סדר ומציג את כל התרחישים האפשריים

כל התרחישים: ממשלת נתניהו שישית, קומבינציית רוטציות, או סבב נוסף
בנימין נתניהו בכנס בחירות צילום: דוד כהן, פלאש 90

3 ימים לבחירות, הסקרים מנבאים קרב צמוד בין הגושים, מה שמותיר אותנו עם שלושה תרחישים ביום שאחרי הבחירות.

נכון להיום, התרחיש ההגיוני ביותר הוא דווקא סבב בחירות נוסף מה שישאיר אותנו בפלונטר הפוליטי לעוד חצי שנה, אך ספק רב אם סבב חמישי יצליח לסיים את הסאגה.

ממשלה נתניהו השישית: התרחיש הזה הוא סביר אך ייאלץ לעבור כמה מכשולים, לצרוך כך דרוש בראש ובראשונה שגוש הימין יקבל 61 מנדטים, כדי לצלוח את הצלחת הגוש, נתניהו יידרש בשלב מסויים להפסיק את קמפיין שתית המנדטים של בנט, אחרי שבסבב הראשון זה היה עיקר המכשול שבנט נשאר מחוץ לכנסת.

נתניהו גם צריך להתפלל שמפלגת 'הציונות הדתית' של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר יעברו את אחוז החסימה, לצד שמירה על הכוח החרדי, של 16 מנדטים כפי שהיה בסבבים הקודמים כדי לצלוח את מכסת ה-61.

גם אם לא יושגו 61 המנדטים הנכספים, נתניהו משדר כל העת כי יש לו מספר עריקים פוטנציאלים שיסייעו לו להקים ממשלת ימין, הוא רמז כי יש כאלה ממפלגת תקווה חדשה של גדעון סער או ממפלגת כחול לבן (בתקווה שתעבור את אחוז החסימה).

כך או כך, מלאכת הרכבת הממשלה תהיה קשה, לגייס את נפתלי בנט לממשלתו תלווה במו"מ מתיש, בנט שנותר מחוץ לממשלה הנוכחית יהיה ככל הנראה המפתח לממשלה והוא ינצל את המצב גם להחזיר לנתניהו על התנהלותו וגם לקבל ככל שרק ידרוש, כשנתניהו כבר מבהיר כעת כי רוטציה לא הפרק.

קומבינצית הרוטציות בגוש 'רק לא ביבי': באם גוש 'רק לא ביבי' יזכה בכוח של 61 מנדטים, לכאורה הדבר עלול לסיים אל כהונתו של נתניהו, אבל מה שתולה את תקוותו הוא קרבות האגו בין ראשי המפלגות, קשה לראות את הצדדים מסכימים על כך שיאיר לפיד יעמוד בראשות הממשלה.

המפתח לממשלה כזו היא תמיכת הרשימה המשותפת מבפנים או מבחוץ, אך ממשלה כזאת תהיה חייבת להיתלות בידי הנציגות הערבית, כאשר קשה לראות גם את גדעון סער, גם את נפתלי בנט ושמא אף את אביגדור ליברמן מסכימים למהלך שכזה.

הסיכוי היחיד שאכן תקום ממשלה כזו, זו האפשרות כי בנט וסער יקימו סיעה מאוחדת בכנסת הבאה ויגיעו ליאיר לפיד בדרישה לרוטציה, כשגם זו קודם כל תצטרך לעבור את המכשול של מי יעמוד בראשות הסיעה המושתפת, וגם אז יתקלו שוב בשת"פ עם מרצ, העבודה והרשימה המשותפת.

המשך הפלונטר: סבב בחירות נוסף; אך האם הוא יהיה האחרון? בינתיים, התרחיש ההגיוני ביותר הוא ששתי הגושים לא יצליחו להקים ממשלה, ואז הכנסת תתפזר שוב, השאלה אם היא תתפזר כפי שהיה בפעם הקודמת באופן אוטומטי אחרי שלא צלחו את מלאכת הרכבת הממשלה לאחר שהמנדט עבר בין כל המועמדים, או שמא יגוייס הרוב לפיזור הכנסת לפני שהמנדט יעבור ללפיד, או למועמד אחר כפי שהיה בסבב א'.

מה שעלול להיות גורם מכריע בתרחיש כזה, הוא דווקא עמדת היועמ"ש לממשלה, ב'כחול לבן' טוענים כי במקרה כזה שלא תוקם ממשלה עד חודש נובמבר (חודש חשוון) הבא, אז יתמנה בני גנץ באופן אוטומטי לראש הממשלה כפי שנקבע בחוק ממשלת החליפים.

היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר כי הוא יכריע בסוגיה רק לאחר הבחירות, חוות דעת כזו תהיה גורם משפיע בהחלטה האם לגרור למערכת בחירות נוספת, שספק אם גם בגוש השמאל ירצו לראות את בני גנץ עם 5 מנדטים בערך בראשות הממשלה מה שייטיב עימו בקמפיין בחירות נוסף לכשיהיו.

בחירות 2021 בנימין נתניהו גדעון סער נפתלי בנט יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד