י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
כך זה עבד מאחורי הקלעים

ה'ניו יורק טיימס' בכתבה מקיפה על החנינות של טראמפ לחרדים

חודשיים לאחר עזיבתו של דונלד טראמפ את הבית הלבן כשהוא מעניק חנינה לשני אסירים חרדיים, העיתון הנפוץ בעולם 'ניו יורק טיימס' מפרסם כתבה מקיפה על תעשיית החנינות בתקופתו של הנשיא ה-45. מתוך 238 חנינות שהעניק, היו 27 אסירים חרדים | אלו האנשים שמשכו בחוטים

ה'ניו יורק טיימס' בכתבה מקיפה על החנינות של טראמפ לחרדים
דונלד טראמפ צילום: מתוך פייסבוק

ה'ניו יורק טיימס' פרסם כתבה מקיפה על החנינות שהעניק נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במהלך שנות כהונתו. 27 מתוך 238 החנינות שהעניק היו לאסירים חרדים.

האחד פרץ למחשבים של יריבים עסקיים, אחר שיחד רופאים כדי לזכות בהפניות לבתי האבות שלו, נוסף ברח מארה"ב בזמן שעמד למשפט בגין הונאה של 450 מיליון דולר מחברת ביטוח, מה שהוביל להתמוטטותה. חרדי נוסף ניהל תוכנית פונזי שהכניסה בית כנסת לעיקול.

כל אחד מאלה ועוד זכה לחנינה נדיבה מהנשיא ה-45 של ארצות הברית דונלד טראמפ.

היה להם גם משהו משותף נוסף, כך עולה מהתחקיר של ה'ניו יורק טיימס'. הם כולם נהנו מקשרים חברתיים, פוליטיים או פיננסיים עם קבוצת עורכי דין, לוביסטים, פעילים ומנהיגים יהודים וחרדים שעבדו עם גורמי ממשל טראמפ על חקיקה בתחום המשפט הפלילי דרך חתנו ג'ארד קושנר.

הקבוצה עבדה גם עם ארגונים יהודיים בעלי השפעה המתמקדים בסוגיות משפט פלילי - מכון אלף, ועמותת צדק, בראשות העסקן החסידי ר' משה מורגרטן מחסידות סקווירא, בנוסף עבדה הקבוצה גם עם עורך הדין אלן דרשוביץ, ברט טולמן, וניק מוזין, פעיל רפובליקני.

השילוב של כל זה הביא להשפעה ומומחיות שהביאו לידיהם תוצאות מדהימות. מתוך 238 חנינות שהעניק טראמפ בתקופת כהונתו, 27 הגיעו לאנשים שנתמכו על ידי ארגון אלף, וארגון צדק, ועורכי הדין והלוביסטים שעבדו איתם.

לפחות שישה מתוך אותם 27 היו אנשים שנמנעה מהם חנינה בתהליך הרשמי של משרד המשפטים במהלך ממשלו של הנשיא ה-44, ברק חוסיין אובמה.

יש לציין כי הארגונים 'אלף' ו'צדק', עמלו להשיג חנינה חנינה רק לאסירים שהורשעו בעבירות צווארון לבן, ארגון אלף פנה במשך שנים לשופטים, וניסה להוביל לגזרי דין מקלים יותר, הם גם פנו לשופטים להפחית את תקופת המאסר בתיקים בודדים, תוך מתן סיוע חברתי ורוחני, כמו תשמישי קדושה לפני חגים, אוכל כשר לאסירים. במהלך ממשל אובמה היה מאד קשה להגיע להישגים הללו, מכיוון שאובמה לא היה מספיק קשוב וער לצרכי האסירים הללו, עד שהגיע טראמפ והכל התהפך.

ה'ניו יורק טיימס' מציין כי שני הארגונים, 'אלף', ו'צדק' ובעלי בריתם, מילאו תפקיד בסיוע העברת תיקונים לחוקים פדרליים בשנת 2018, וזכו לשבחים דו-מפלגתיים ולחיזוק כוחם בממשל, החוק הכי חשוב היה שחרור אסירים בעבירות של צווארון לבן שכבר ריצו את מירב העונש.

ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ, עמד בראש מאמץ העברת החוק בבית הלבן, וכן סייע בפיקוח על תהליך החנינה. הוא החל להתעניין במשפט פלילי, הנושא היה קרוב לליבו, לאחר שאביו, צ'רלס קושנר, נידון בשנת 2005 לשנתיים מאסר בגין העלמת מס, שיבוש עדים ומתן עדות שקר בפני ועדת הבחירות הפדרלית.

ארגון 'צדק', וארגון 'אלף' קיבלו תרומות רבות אך ביצעו את השתדלנות ללא תמורה. התרומות לא הגיעו מאלה שנעזרו על ידם.

"במשך 40 שנה שימש ארגון אלף כחבל הצלה ליותר מ-30,000 איש שהוענק להם ללא עלות". כך אמר מייסד ארגון אלף, הרב שלום ליפסקר בהצהרה.

הרב משה מורגרטן, חסיד סקווירא שייסד את ארגון 'צדק', אמר כי אלה שעבורם ביקש ארגונו חנינה, הם עבריינים לא אלימים. בעיקר בגלל סיבות הומניטריות, כמו מחלות, ואסירים שהותירו מאחריהם ילדים קטנים.

אלן דרשוביץ, אחד מעורכי הדין המפורסמים ביותר בתחום ההגנה הפלילית, החל להתנדב לשירותיו של ארגון 'אלף' בשנות השמונים, כאשר לדרשוביץ מלאו 80 שנה בשנת 2018. על פי הדיווחים, ארגון 'אלף' ארגן לו ארוחת ערב עטורת כוכבים בתחום המשפט במנהטן.

"כמעט בכל מקרה של חסד שעסקתי בו היה לי קשר כלשהו עם אלף" אמר מר דרשוביץ ל'ניו יורק טיימס'. דרשוביץ החל לעבוד עם עמותת 'צדק' בשבועות האחרונים לכהונתו של דונלד טראמפ, וזכה להצלחה רבה מאד מצידו.

הרב מורגרטן שהקים את עמותת 'צדק', לקח את דרשוביץ ועוד כמה עורכי דין בכירים כלוביסטים. קרן הצדקה של משפחת קושנר, בה היה ג'ארד קושנר דירקטור, תרמה ל'אלף' יותר מ-188,000 דולר משנת 2004 ועד סוף 2017, על פי החזרי המס של הקרן, היא תרמה גם יותר מ-254,000 דולר בעיקר לטובת הנזקקים ולמספר בתי כנסת.

אחת החנינות הראשונות של טראמפ, והכי מפורסמות עד הלום, היתה בדצמבר 2017 - זאת חנוכה תשע"ח, לשלום מרדכי רובשקין, חסיד חב"ד, בעל מפעל הבשר הגדול בפוסטוויל-איווה, שהורשע בשנת 2009 בהונאה בנקאית ונידון ל-27 שנות מאסר. לאחר שחרורו הפתאומי פרצו חגיגות ספונטניות ענקיות כמעט בכל ריכוז חרדי בעולם.

כזכור, משרד המשפטים בתקופתו של אובמה דחה את בקשת החנינה שהגיש רובשקין, לעומת זאת קושנר המליץ ​​לטראמפ להקל בעונשו, כך לטענת גורם לשעבר בבית הלבן, ודרשוביץ שכנע באופן אישי את טראמפ בתיק, כשארגונים, 'אלף', ו'צדק' דוחפים גם הם מצידם.

במסיבת חנוכה בבית הלבן בשנה שלאחר מכן קרא טראמפ לרב מורגרטן להדליק את החנוכיה, והודה לו באופן אישי על העבודה מול הגורמים המשפטיים.

אסיר מפורסם נוסף שזכה לחנינה בשלהי כהונת טראמפ בחודש ינואר האחרון, היה שלום וייס, חסיד סאטמר מוויליאמסבורג, שהורשע בשנת 2000 בהעלמת 450 מיליון דולר מחברת ביטוח, מה שהוביל להתמוטטותה. וייס פתח במנוסה ברחבי העולם, לפני שנעצר באוסטריה והוסגר לארצות הברית כדי לרצות עונש של לא פחות מ-845 שנים. טראמפ חנן אותו אחרי שישב 18 שנה.

דונלד טראמפ חנינה לנשיא בקשת חנינה ניו יורק טיימס אלן דרשוביץ משה מורגרטן שלום מרדכי רובשקין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד