י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ידידות אמיצה

שר החוץ של אזרבייג'ן: "נשמח לגשר בין ישראל לאיראן"

ג'ייהון בייראמוב שר החוץ באזרבייג'ן בראיון לעיתון בישראל: "מכירים תודה לישראל, שהיתה מהראשונות להכיר בעצמאותנו". על נתניהו: "היחסים שלו עם הנשיא אלייב מקדמים את השת"פ". על האמל"ח הישראלי: "חלק מרכזי מהצלחתנו". ועל איראן: "השלום והביטחון האזורי הוא אינטרס שלנו"

שר החוץ של אזרבייג'ן: "נשמח לגשר בין ישראל לאיראן"
יהודים באזרבייג'אן, ארכיון צילום: זמיר איסייב

מערכת היחסים בין ישראל לבין אזרבייג'ן היא אחת המיוחדות ביותר של ירושלים. מדינה בעלת רוב שיעי שרואה בישראל כאחת מוותיקות חברותיה, ובהחלט אחת מבין האסטרטגיות ביותר. מערכת היחסים בין ישראל לבין אזרבייג'ן היא אחת המיוחדות ביותר של ירושלים. מדינה בעלת רוב שיעי שרואה בישראל כאחת מוותיקות חברותיה, ובהחלט אחת מבין האסטרטגיות ביותר.

מי שמנהל בהצלחה את הדיפלומטיה האזרית המיוחדת מאז 16 ביולי הוא שר החוץ בן ה־47 ג'ייהון בייראמוב, שכיהן קודם לכן כשר החינוך. בראיון בלעדי לכתב "ישראל היום" דין שמואל אלמס הוא מספר על מערכת היחסים המיוחדת עם ישראל, על הכרת התודה לירושלים על הסיוע במהלך המלחמה ואחריה, על הערכתו הרבה לראש הממשלה בנימין נתניהו, וכן מתייחס לאפשרות שבאקו תגשר בין ירושלים לבין טהרן.

השר בייראמוב אומר בראיון כי: "אזרבייג'ן וישראל מנהלות יחסים בילטראליים איתנים וחברות טובה. ישראל היתה מהמדינות הראשונות שהכירה בעצמאות אזרבייג'ן ואנחנו מוקירים אותה מאוד על כך. שיתוף הפעולה בינינו הוא קרוב ומועיל לשני הצדדים בתחומים שונים, בהם פוליטיקה, כלכלה וביטחון".

לשאלה האם הוא רואה בישראל כשותפה אסטרטגית של אזרבייג'ן ענה שר החוץ האזרי: "השותפות האזרית-ישראלית היא חזקה, מקיפה ורב־ממדית. אנחנו שבעי רצון מרמת ההתקדמות של היחסים בין המדינות. במטרה לקדם את שיתוף הפעולה, אנחנו כבר חתמנו על יותר מעשרה מסמכים, כאשר 20 נוספים נמצאים תחת בחינה. המסמכים הללו מהווים מסגרת טובה לקידום היחסים".

על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל תפקידו בחיזוק מערכת היחסים הישראלית-אזרית מספר השר האזרי בייראמוב כי: "היחסים האישיים בין נתניהו לבין הנשיא אילהם אלייב תופסים מקום מרכזי בהתפתחות שיתוף הפעולה בין המדינות. הביקור של נתניהו באזרבייג'ן ב־2016 היה מועיל מאוד, ונחתמו בו הסכמים חשובים. הם כללו, בין השאר, הסכם להקמת ועידה כלכלית משותפת".

על היכולת של אזרבייג'ן לקשר בין ישראל לבין איראן התייחס שר החוץ האזרי ואמר: "אנחנו עוקבים היטב אחרי ההתפתחויות באזור המזרח התיכון. אנחנו קוראים תמיד לקידום השלום והביטחון. אנחנו מאמינים מאוד כי השלום והביטחון יסייעו לפיתוח ולשגשוג האזור כולו. אנחנו תמיד מוכנים לסייע לקידום הביטחון ושיתוף הפעולה ברמה האזורית וברמה העולמית".

לטענתו של השר האזרי בייראמוב המפתח להצלחה ההיסטורית של הקשר החזק בין האזרים לבין היהודים הוא בכך ש: "היהודים ואזרים גרו כאן בשלום ובחברות במשך מאות שנים. אנחנו גאים להמשיך עם המסורת הזו גם כיום. הקהילה היהודית מהווה חלק פעיל מאוד בחברה שלנו. הקהילה היהודית האזרית מפעילה שבעה בתי כנסת, חמישה מתוכם בבירה באקו, בתי ספר ומרכזי תרבות. היחסים הקרובים בין העמים שלנו והקשרים החברתיים בין שני העמים שלנו תופסים מקום משמעותי ביחסים הבילטראליים שלנו. הקהילה היהודית באזרבייג'ן והאזרים בישראל, רבים מהם יהודים שהגיעו מאזרבייג'ן, תופסים תפקיד פעיל בפיתוח היחסים בין המדינות".

אזרבייג'אן בנימין נתניהו עצמאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד