כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
סוף עידן

היהודי האחרון באפגניסטן מתכונן לעזוב את המדינה

זבולון סימנטוב, היהודי היחיד שנותר באפגניסטן שיצא ללא חשש נגד הטליבאן אומר שהוא איבד את התקווה לשלום ומתכנן לעזוב בקרוב את המדינה | עם עזיבתו של סימנטוב, בית הכנסת ייסגר, והיהדות באפגניסטן תסתיים באופן רשמי

היהודי האחרון באפגניסטן מתכונן לעזוב את המדינה
צבא ארה"ב באפגניסטן צילום: pixabay

זבולון סימנטוב, בשנות ה-50 לחייו, חי בקאבול בירת אפגניסטן, דרך כמה מהתקופות החשוכות ביותר של העיר, והיה עד למלחמת אזרחים, פלישות סובייטיות ושל ארצות הברית, שלטון הטליבאן והסיום המתקרב למעורבותה של אמריקה במדינה, הוא חושש כי השינוי המתקרב יוביל את אפגניסטן שוב לכאוס.

לאחר שאיבד תקווה בתהליך השלום בין ארה"ב לאפגניסטן, סימנטוב - היהודי האפגני הידוע האחרון שנותר במדינה - מתכונן לעזוב. "אראה בטלוויזיה של ישראל כדי לברר מה יקרה באפגניסטן" כך אמר זבולון סימנטוב לתקשורת הערבית. "היה לי מספיק ואני מתכנן לעזוב בחודשים הקרובים", זבולון אחראי על בית הכנסת האחרון של קאבול, שעכשיו יישאר ללא השגחה יהודית.

בית הכנסת בקאבול, שהוקם בשנת 1966, היה בית הכנסת היחיד באפגניסטן בשני העשורים האחרונים, לאחר שכל היהודים עזבו את העיר, בעבר היו ארבעה בתי כנסת בעיר, למרות שמעט מאד ידוע על היסטוריה יהודית באפגניסטן, חוקרים משערים כי יהודים הגיעו לאזור לפני כ-2,000 שנה.

עד אמצע המאה ה-20, מאות משפחות יהודיות חיו בשלווה במדינת עם רוב מוסלמי. סימנטוב, סוחר שטיחים ותכשיטים, ששירת פעמיים בצבא האפגני, אמר כי התקופה הטובה ביותר ליהודים באפגניסטן הייתה בתקופת המלוכה במדינה, שהסתיימה בשנת 1973.

אך העזיבה ההדרגתית של היהודים החלה מוקדם יותר, בסוף שנות הארבעים, לאחר הקמת מדינת ישראל. רבים עזבו בשנות השמונים בעקבות הפלישה הסובייטית, ואילו אחרים ברחו במהלך מלחמת האזרחים שלאחר מכן תחת המוג'אהדין. הנותרים ברחו מאוחר יותר משלטון הטליבאן בין השנים 1996-2001.

סימנטוב נמצא במרבית זמנו במתחם בית הכנסת, "הצלחתי להגן על בית הכנסת של קאבול כמו אריה כאן, עמדתי נגד המוג'אהדין והטאליבן", אמר בגאווה והוסיף כי כעת הוא ממעט לצאת, מחשש לפשע גובר ומתקפות פצצות ופיגועים בקאבול.

למרות עוינותו כלפי הטאליבן, הוא הודה שהעיר בטוחה יותר תחת ממשלתם. עם עזיבתו של סימנטוב, בית הכנסת ייסגר, והיהדות באפגניסטן תסתיים באופן רשמי.

למרות שיש לו קרובי משפחה בניו יורק ותמונות בביתו מראים אותו עם בכירים אמריקאים מבקרים בקאבול, סימנטוב מבקר מאוד את המדיניות האמריקאית באפגניסטן, שלדעתו מבקשת להפיל את ממשלת הנשיא אשרף גאני.

"ארה"ב עושה בלגן לאן שהיא הולכת - סומליה, עירק ואפגניסטן הן דוגמאות טובות. זאת צביעות, האמריקאים נוקטים מדיניות כפולה" אמר, "אמריקה משקרת ולא תעזוב בקרוב, למדינה הזו אין עתיד והיא תהפוך גרועה יותר מסוריה", הוסיף סימנטוב. "יש קבוצות ומנהיגים בתוך אפגניסטן והאזור שמבקשים ליהנות מחוסר היציבות שלה". זבולון לא סיפר בראיון לאן הוא מתכוון להגר.

אפגניסטן טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד