כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
נלחמים על ההישגים

ביקורת מבית; החלטת ביידן להוציא את החיילים: "מסוכנת"

החלטת ממשל ביידן להמשיך בהיערכות לנסיגת כוחות הצבא האמריקני מאדמת אפגניסטן כהמשך לתוכניתו של הנשיא היוצא טראמפ, מעוררת ביקורת רבה גם בקרב אלו שנחשבו עד עתה לתומכיו האדוקים של הנשיא. לדבריהם: "המצב הרעוע במדינה ידרדר את זכויות האדם ויפגע ראשית כל בארה"ב"

ביקורת מבית; החלטת ביידן להוציא את החיילים: "מסוכנת"
טראמפ מפתיע חיילים באפגניסטן צילום: באדיבות המצלם

"החלטתו המסוכנת של ביידן לסיים את המלחמה הארוכה ביותר באמריקה נותנת לו אפשרות למקד מחדש את מדיניות החוץ של ארה"ב" כך כותב אליוט כהן, דיקן בית הספר למחקרים בינלאומיים מתקדמים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס ב-CNN.

ה-CNN שתמך בנשיא ביידן לאורך כל מערכת הבחירות האחרונה, מפרסם מספר טורים ומאמרים נגד הוצאת החיילים האמריקאים מאפגניסטן, "אף נשיא לא יכול להרשות לעצמו לתת לארצות הברית להיראות כסוג של כוח חלש, ולכן אני חושב שלמעשה יהיו שם כמה השלכות די חשובות", אמר כהן.

החששות הן כי נסיגת ארה"ב מאפגניסטן עשויה לסכן התקדמות של המדינה בזכויות נשים. אנליסטים רבים טוענים כי ההחלטה למשוך את הכוחות לא תסיים את הסכסוך אלא תזלזל בפוליטיקה המקומית והבינלאומית ותייצר סיכונים חדשים.

אם ממשלת אפגניסטן תיחלש, והטאליבן ייתן מקום בטוח לאל-קאעידה, או אם ההישגים שהשיגו נשים יימחקו, יואשם ממשל ביידן, כך אמרו כמה אנליסטים. בנוסף טענו, כי הסכם שלום בין ממשלת אפגניסטן לטאליבאן יוביל לחוסר יציבות נוספת, "אף אחד לא יעזוב את אפגניסטן לבד, אז אפשר לצפות שהפקיסטנים והרוסים, הסינים, הכוחות אסיאתים המרכזיים והאיראנים ימשיכו להתנהל שם", אמר אליוט כהן. "זה לא סוף המלחמות באפגניסטן. זה סוף השלב האמריקאי הגלוי של המלחמה באפגניסטן", כהן טען בתוקף כי הפעולות הסמויות של ארה"ב באיזור - "יימשכו".

אנני פפורצהיימר, דיפלומטית אמריקאית בדימוס שהייתה סגנית ראש המשימה בקאבול בשנים 2017-2018, הייתה בין האנליסטים שאמרו כי נסיגת הכוחות תקשה על הצלחת תהליך השלום. "המוטיבציה הגדולה ביותר של הטאליבן היא להראות שהם האנשים שאילצו את ארצות הברית לעזוב", אמרה פפורצהיימר".

"אני מאמינה שהכרזה כזו משפיעה לרעה על זכויות האדם של נשים, מיעוטים וצעירים בכך שהיא גורמת לטליבאן לא לנהל משא ומתן עם הממשלה ועם התומכים בחוקה, וסביר יותר שהם ינסו להשתלט בכוח ברגע שכוחות בינלאומיים יעזבו" אמרה ל-CNN.

בכיר בממשל אמר בתגובה ל-CNN, כי ארה"ב תשמור על יכולות צבאיות ומודיעיניות מספיקות כדי לשבש את היכולת של אל-קאעידה ותשתמש בכלים דיפלומטיים כדי להגן על ההישגים שהשיגו ארגוני זכויות אדם.

אפגניסטאן זכויות אדם ג'ו ביידן צבא ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד