י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
סיקור ענק

לייבל'ה פרץ את הסגר ההונגרי וטס לקרעסטיר

מהדורה מיוחדת לכבוד המסע לציונו הקדוש של ר' ישעיה בן ר' משה בקרעסטיר שבהונגריה, לייבל'ה בתיעוד וסיקור מיוחד מכל המסע הקדוש שהפתיע אפילו את זקני הונגריה שראו חרדים שומרים על ההנחיות 

לייבל'ה פרץ את הסגר ההונגרי וטס לקרעסטיר
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

בשנים האחרונות העיירה ההונגרית בודרוגקרסטור, הידועה בשמה היהודי קרעסטיר, לבשה חג בשבוע הראשון של חודש אייר, לרגל יום היארצייט של הרב'ה של כולנו רבי ישעיה'לה בן רבי משה זכותו יגן עלינו.

יום היארצייט של הרבי מקרעסטיר, או בלשון העם הרבי שרק נתן ונתן אוכל למאות אלפי יהודים, הפך לשם דבר. והמוני יהודים מארה"ב, אירופה וישראל נהרו למקום. בעקבות הנסיעה לייבל'ה דחה את כתיבת הטור השבועי למוצאי שבת. 

בכל שנה לייבל'ה תמיד השתוקק להשתתף בהילולא, אך בכל פעם התגלו מניעות אחרות. השנה לייבל'ה החליט להגיע בכל מחיר ויהי מה. אלא שאז התברר כי הונגריה היא מדינה אדומה בוהקת ולא ניתן להיכנס ללא אישורים.

לייבל'ה פנה לכל עוזרי החכי"ם מיהדות התורה, ששמם יצא למרחוק בהצלחות כבירות מול ועדת החריגים כשנתב"ג היה סגור. אך הללו השיבו, כי אין בכוחם לסייע מעבר לים. לייבל'ה החליט שדווקא השנה צריך לשבור את הקליפות, להתגבר על המניעות, לפרוץ את הסגרים ולהגיע לקרעסטיר.

לאחר אינספור מאמצים נודע ללייבל'ה על מסע מצומצם של קבוצת נבחרים בראשות תומך עולם התורה, תלמידו חביבו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי - הרה"ג המשפיע רבי ישעיהו יחיאל מאיר גראוכר המכונה בפי כל ר' שי, שמתעתדת לצאת למקום. כמה טלפונים ולייבל'ה היה בפנים המסע יחד עם טרולי קטן.

כבר בשדה התעופה 'נתב"ג בן גוריון' חברי המשלחת הבעירו את השטח, כשפרצו בלב הדיוטי פרי בשירי נשמה, בניצוחם של זמרי הרגש החסידי: מוטי ויזל וארי היל. לייבל'ה ידע שמדובר פה בחבורה מגובשת ומאוחדת המשתתפת כמידי שבוע בסעודות 'מלוה מלכה' כפי שהנחיל הרב'ה ר' ישעיה'לה. 

עובדי הדיוטי פרי, שחזרו זה עתה מחל''ת ממושך, נצפו מצטרפים אף הם לשירת הנשמה, תוך ריקוד נלהב.  לאורך הדרך הושקו כוסיות הלחיים שוב ושוב, כשגם הדיילים ההונגרים מתרגשים מהמחזה, ולא מנעו את שירת הנשמה והלחנים החדשים שהולחנו בו במקום, במהלך הטיסה. יודעי דבר מספרים, שהניגון ''לשובע ולא לרזון'', פשט ברחבי הונגריה והפך ללהיט מקומי.

בשדה התעופה בבודפשט, הופתעו חברי המסע לגלות כי הם סומנו כאדומים, על אף שכולם חוסנו ונבדקו לפני היציאה מהארץ. לאחר תפילות והבטחת כמה סעודות לעילוי נשמת רבי ישעיה בן ר' משה, צלחו חברי המסע את המניעות האחרונות ונפטרו מבידוד.

עם הגיעם למלון המפאור על גדות הדונבה, פעלו בקבוצה להביא למקום ניידת בדיקות קורונה ממשלתית, שבדקה את כל חברי המשלחת. סופר 'בקהילה' יצו פלדמן, גילה לתדהמתו שנהג הניידת זהה שתי טיפות לבני גנץ, ופתח עימו בשיחה פוליטית ממושכת על המשבר הפוליטי בישראל. 

בהמשך הצטרפו צוות מאבטחים ללוות את הקבוצה מבודפשט לציונים בטאהש, באיהעל אצל ה'ישמח משה' ולאחר מכן בקרעסטיר כשאמרגן עולם התזמורות נטע לוין מפקח על המאבטחים למען יאכלו וישתו מחמץ שנאפה לאחר הפסח. נטע סיפר למאבטחים כי הוא אכל כמה לשונות אצל פרידלנדר וכל השאר היסטוריה.

בקרעסטטיר שבהונגריה ראה לייבל'ה את כל המי ומי שהגיעו מישראל וזכרו שר' ישעיה'לה קרא להם כל השאר לא זכור. 

תחילה, מי שלא ראה את הזמרים האגדיים מוטי ויזל וארי היל מתרפקים ונשפכים מדמעות אצל הרב'ה מטאהש לא מבין תפילות ורגש מה הם. 

 

בציון בקרעסטיר ראה לייבל'ה את היועץ החרדי מני גירא- שוורץ בוכה ומתייפח בתפילה חרישית ונרגשת. 

את מוטי כהן האיש שלנו ב'מעדני זהבה' ראה לייבל'ה יושב במשך שעה ארוכה וכותב קוויטלא'ך בעוצמה ומניחם באגף הכהנים. 

גם הבנש"ק הגדול לבית דז'יקוב ויז'ניץ הבעל מנגן ר' מאיר אדלר ראה לייבל'ה קורא את כל ספר התהילים ומגיע במסירות של ממש. 

מחוץ לציון פגש לייבל'ה את איש יחסי הציבור יוסי רוזנבוים מתרגש ומתרפק יחד עם קרויס בעל ה'שומשום' מקידוש שביקש את ברכתו של יוסי שמיד נענתה. 

מי שהגיעו בשעת רעווא דרעווין היה דובר העיר ביתר שלומי גיל, אשר לייבל מנכ"ל חברת דורות - מסעות בחו"ל וכן שמעון הלחמי הרל"ש של יוסי דייטש גם נעמדו לתמונה בשביל לייבל'ה. 

מי שזכה להדליק הרבה נרות בציון הוא הרל"ש של ח"כ יצחק פינדרוס - משה רבר שלא עזב את המכשיר לרגע כל המסע בכדי לעזור לעוד מקרה שהגיע לפתחו. 

גם מארה"ב נהרו המונים לייבל'ה ראה את יוס'ל איצקוביץ הבעלים של רשת טויס פור יו מניו יורק שנשא תפילה בתוככי הציון. 

מי שעוד הספיק לגשת לציון היה הבחור החשוב בנצי רוטנברג מאנשי הסוד והמוציא והמביא בבית הגדול של שר התורה ברחוב רשב"ם בבני ברק, בנצי נשא תפילה חרישית על אלו שלא יכלו להגיע לציון. ובגזירת רבים הובטח שם שידוך עוד בזאת השנה. 

הסופר המרתק ביותר של עיתון 'משפחה' דוד דמן עשה את דרכו ברכב מבלגיה היישר לציון, לייבל'ה פגש את דמן מחוץ לציון מתקשה להיפרד. 

\

מי שעוד הגיע מארה"ב היה עורך עיתון 'דער איד' של סאטמר יושע הערש פרידמן, לייבל'ה מיהר לקבל סלפי מהרב פרידמן העורך. 

גם הבדחן הגדול והגראמר מלונדון ר' ישראל שטרן הבעלזאי לא פספס את הארוחות אצל משפחת רובין בציון ונתן עבודה כמו שצריך לקראת עונת החתונות אחרי ל"ג בעומר. 

אי אפשר שלא היה להחמיץ את המסע של איש החסד ר' חונה דייטש שתוך כדי חלוקת חבילות למשפחות הגיע לציון וכבש את הלבבות. לייבל'ה ראה את חונה מתפלל שחרית ברחבת הדירה יחד עם חיים רבינוביץ שעסוק במירון אך פינה מזמנו לטוס ולקבל ישועות מר' ישעיה. 

מעניין מאוד שמי שרצה לדעת מה זה השם חונה יכל לראות זאת על גבי התפילין של חונה שנחשפו לראשונה בשם 'אלחנן אלימלך'. 

את הנגיד עם הבית הכי גדול בוויליאמסבורג יואלי לנדא, ראה לייבל'ה יושב בהכנסת אורחים וסועד את ליבו, כל מי שחיפש כרגיל את יואלי לנדא במשך השנה האחרונה לאחר שהוא לא עונה אף פעם ולא מזהה אף אחד יכל לפגוש במקום את יואלי סועד כאחד האדם ממש. 

קודם לכן בשדה התעופה בארץ הקודש (נתב"ג בן גוריון) ראה לייבל'ה את איש היח"צ מירושלים מענדי צימעט יחד עם יענקי ברוין מ'יוקרה שבעור' מסכמים את הפרטים האחרונים לקראת הנסיעה לר' ישעיה'לה. 

ומכאן לחדשות בארץ הקודש סגן השר פרוש נצפה השבוע באורח נדיר במסעדה של 'קורניק' ברחוב חזון איש בבני ברק, שם טען בכל תוקף שלא יהיו בחירות חמישיות.

ביום העצמאות הגיע בנו ישראל פרוש ר"ע אלעד לתפילה בציון הרשב"י במירון לאחמ"כ ניגש שרוליק לקברו של רבי אלעזר לשאת תפילה חרישית כנראה בגלל המניעות שהיו להגיע לקרעסטיר.

מי שגם לא זכה להגיע לקרעסטיר עקב התחייבויות קודמות לסיום של מסכת שקלים בירושלמי הוא איש התקשורת ישראל כהן שנצפה מתברך לאחר הסיום במעונו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי בשיעור שמוסר הנכד ר' יעקב. 

כשלייבל'ה חזר הביתה הוא גילה במשך השבת כי הכותרות של הטורים הפוליטיים בעיתוני 'משפחה' ו'בקהילה' של הפרשנים יעקב ריבלין ואבי בלום שניהם התנבאו באותה כותרת בדיוק ממש. ויהי לפלא כמו שנאמר. 

אפרופו בלום, ראשי פירמת עורכי הדין נבו קידר בלום ושות', עורכי הדין גיל נבו ואורי קידר עם שותפם החרדי עו"ד אבי בלום, אירחו בשבוע האחרון במשרדיהם החדשים, על שפת הים, ברחוב רוטשילד בתל אביב את רב הכותל הגר"ש רבינוביץ׳ שהוזמן לקבוע מזוזה. ליבל'ה שבדיוק קפץ לטבילה על שפת הים, הציץ מהחלון ומצטרף לאיחולי ההצלחה במשכן החדש.

שליח של לייבל'ה במאה שערים תיעד השבוע תיעוד מיוחד של הרב רבינוביץ בעל החזקה מההדלקה של באיאן במירון נועל את חנותו המיתולוגית. משם הוא נסע לשדה התעופה לעבר הונגריה לציונו של רבי ישעי' מקרעסטיר ביום ההילולא. רגע אחרי סגירת החנות רץ לעברו מאיר דייטש מהמסעדה במאה שערים ומסר לידיו קוויטלא'ך של כל צוות המסעדה. כמובן שרבינוביץ קיבל גם פדיון. לייבל'ה מאחל למאיר דייטש שהשניצל המפורסם והטעים שמאיר מכין מידי יום עבור מאות הלקוחות ייצא רך וטעים. 

ובשיא היום ראה לייבל'ה בשכונה דיון קבינט סגור בהשתתפות הקמב"ץ יואליש קרויס, ישראל מאיר הירש, וכמובן לוחם מלחמות החרדים יאיר לוי, קבוצת הקבינט דנו בדברים העומדים ברומו של עולם. 

ומי שנצפה בהדר גאולה בקניות לכבוד שבת קודש הוא הרב שטיינמץ הרב של חסידי ויז'ניץ בהר נוף שבחר את הסלטים כאחד האדם ממש ללא גינוני כבוד. 

וכשירושלים סערה עם עצורים בשכונת גאולה על ידי המשטרה והרוווחה נכנס חבר המועצה גרוסבוים לתמונה מול 'העדה החרדית' והמשטרה ושחרר את העצורים, מיד לאחר מכן עוד באותו לילה בחצות טס לגאורגיה יחד עם בחורי ישיבת 'מנחת חינוך' בראשות הרב מילר. אחד הבחורים תיעד כשהוא עושה שטייגען למרגלות הרי השלג.

מעמד תחילת מסכת יומא לאברכים מקהילת המתמידים הנמצאים בוועידת תורמים בקפריסין כשהם לא מוותרים על לימוד דף היומי נערך לאור פנסים. לייבל'ה גאה במסירות נפש של האברכים. 

וראש ישיבת 'אוריתא' הרב שפר שיצא למסע הקודש יחד עם הישיבה, תועד בציון הבעל שם טוב הקדוש, בעריכת 'מי שברך' מיוחד ליו"ר סיעת ש"ס בכנסת ח"כ מיכאל מלכיאלי ולכל משפחתו, כאות הוקרה על העזרה התמידית לישיבה כל השנה ולמסע הקודש בפרט.

ביום העצמאות, לייבל'ה ראה את העיתונאי ואיש התקשורת המוכשר מנחם קולדצקי מתחדש ומתפנק ברכב חדש אצל איש הרכבים דודי הומינר. לייבל'ה מברך שיהיה בהצלחה גדולה וברכה אחרי שנה של אבל על האבא הגדול זצ"ל שנפטר ל"ע מנגיף הקורונה. 

את הצלם שלומי טריכטר שרצה מאוד לטוס להילולת רבי ישיע' בקרעסטיר אך נמנע ממנו, עלה ביום ההילולא לציון הרשב"י במירון.

הזמר אריק דביר ניצל את ימי ספירת העומר, שאין אירועים וחתונות, ונצפה עושה כושר בשעת בוקר מוקדמת. שאפו.

בעוד דביר עושה כושר בארץ, חברו אושיות הרשת שוקי סלמון שמבקר בימים אלו במקסיקו ובמיאמי יחד עם האדמו"ר שמוליק הלפרין, נפצע בפניו בעודו מתנגש בקיר בעת שחיה לילית במקסיקו. רק בריאות.

עו"ד אדיר צבי, חבר לשכת עורכי הדין חיפה, ארגן סעודת ראש חודש ושיעור תורה עם הרב חיים דוד קובלסקי, שנחשב למורה הרוחני של הקהילה העסקית והמשפטית. הגיעו למאורע: ראש העיר נשר רועי לוי, סגן ראש העיר חיפה לשעבר שי אבוחצירה, מנכ"ל החברה הכלכלית לחיפה אור שחף, אושיית הרשת ואיש התקשורת יבגני זרובינסקי, מגישת הטלוויזיה לי עייש, מנכ"ל נקסט אורבן יוסי כהן, עו"ד יריב רז, איש העסקים אופיר צבי, ליאור פלדהמר, חבר ועד לשכת עורכי הדין חיפה עו"ד שי פניני, עו"ד אמיר שניידר סגן יו"ר קק"ל, היזם איתן פרדו רוקואס, עו"ד ליאור וימן, עו"ד חן טיגר ונוספים.

ולפני פינת המזל טובים, לייבל'ה שולח תנחומים כנים השבוע לידידנו היקר והמכובד העיתונאי יחיאל גלאי עורך באתר שבו אתם קוראים כרגע, על פטירתו הפתאומית של אביו הרה"ג רבי יעקב משה גלאי זצ"ל בשבת שעברה. יחיאל ריגש את הרשת כשבישר על פטירת אביו. במהלך השבעה לייבל'ה הגיע רבות לבית האבלים ולנחם את המשפחה המורחבת והמגוונת ויצא מחוזק ומעודד. 

ברכת מזל טוב לשר השיכון יעקב ליצמן לרגל אירוסי נכדו, בן לבנו ישראל ליצמן מבית שמש, החתן פנחס מנחם ליצמן מישיבת לב שמחה מערד.

ברכת מזל טוב לאברהם ישעיה קלפנר משב"ק האדמו"ר מנדבורנה, לרגל הולדת הנכד, בן לחתנו מאיר גרליץ, שמחת השלום זכר נערכה השבת בבית המדרש זלאטיפולי ברחוב הרב שך בביתר.

ברכת מזל טוב לפרשן ועוה"ד אבי בלום, לרגל שמחת אירוסי בתו הגדולה, עם הבחור איציק וינגרטן מישיבת מיר ברכפלד.

ברכת מזל טוב לנשיא 'איחוד הצלה' אלי ביר לרגל אירוסי בתו עם מתנדב 'איחוד הצלה' אהרון בן הרוש. בכירי איחוד הצלה קפצו לאחל מזל טוב.

ברכת מזל טוב לאיש והמיתוג נח טוניק ששום דבר במגזר (אוכל וכדו') לא יוצא בלי מיתוג שלו, לרגל שמחת הולדת בנו בשעה טובה ומוצלחת. לייבל'ה בשם יושבי הטשולנט של ליל שישי מאחל לנח רק נחת. 

ברכת מזל טוב ליועץ הרפואי ואיש החסד  שמעון ברוין יו"ר ארגון יד אברהם לרגל הולדת הנין הראשון, נכד ראשון לבנו העסקן הרפואי חזקי, בן בכור אצל בנו אברהם יצחק מצעירי עסקני הרפואה בבית שמש, כמו כן מזל טוב לסבו הרב נטע פערל מחותנו ונהגו של האדמו"ר מתולדות אהרן.

ברכת מזל טוב לשגריר החרדי הרב מתתיהו חשין לרגל שמחת בר המצווה לבנו בשעה טובה ומוצלחת. בשמחה השתתפו שגרירים וידועים רבים. 

ברכת מזל טוב לשלום קרויס צלם מגזין 'די וואך' בשכונת מאה שערים בירושלים לרגל שמחת הולדת הבת הראשונה, הקידושא רבא נערך השבת בצלו של האדמו"ר מתולדות אהרן בשכונת מאה שערים בירושלים.

לייבל'ה קרעסטיר רבי ישעיה מקרעסטיר רכילות חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד