י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
יעילות נמוכה

מצוקת המושתלים: "החיסון לא מעניק לנו הגנה טובה"

מחקר באיכילוב חשף: רק שליש ממושתלי הכליה ומחצית ממושתלי הכבד שחוסנו פיתחו נוגדנים. שמעון טאוזר, מושתל כבד שחלה לאחר שחוסן: "הסתובבתי חשוף בעבודה"

מצוקת המושתלים: "החיסון לא מעניק לנו הגנה טובה"
אילוסטרציה צילום: unsplash

שיעור נמוך של הגנה מקורונה בקרב מושתלי איברים שקיבלו חיסון: רק כשליש ממושתלי הכליה (37.5%) וכמחצית (47.5%) ממושתלי הכבד שחוסנו לקורונה פיתחו נוגדנים לאחר קבלת החיסון. כך עולה משני מחקרים שבוצעו ביחידת ההשתלות באיכילוב. כך פורסם ב"ישראל היום".

מחקרים אלו מצטרפים לעבודות נוספות המעידות שיעילות החיסון נמוכה יותר אצל חולים הסובלים מדיכוי חיסוני. במחקר הראשון נבדקו 80 מושתלי כבד שהושוו ל־80 אנשים בריאים. בעוד כל הנבדקים הבריאים פיתחו נוגדנים, בקרב מושתלי הכבד שיעור מפתחי הנוגדנים עמד על 47.5% בלבד. גיל מבוגר, אי־ספיקת כליות וטיפולים נוגדי דחייה של השתל היו קשורים לתגובה ירודה יותר לחיסון.

את עבודת המחקר ביצעו ד"ר ליאן רבינוביץ' וד"ר הלנה קצמן. במחקר נוסף שנעשה בקרב 136 מושתלי כליה שחוסנו והושוו לקבוצת אנשים שאינם מושתלים, נמצא כי רק 37.5% ממושתלי הכליה פיתחו נוגדנים לאחר החיסון. גיל מבוגר ושימוש במינון גבוה של תרופות נוגדות דחייה היו קשורים לתגובה ירודה לחיסון.

פרופ' אורן שיבולת, מנהל המכון למחלות דרכי העיכול והכבד באיכילוב, אמר כי: "ייתכן שבקבוצת מושתלי האיברים יש צורך בפרוטוקול שונה של חיסונים - כגון תוספת של זריקה שלישית, שימוש בחיסון מסוג אחר או שינוי הטיפול נוגד הדחייה לתקופה קצרה לצורך יצירת תגובה חיסונית טובה יותר".

אחד המושתלים שהשתתפו במחקר הוא שמעון טאוזר (62), מושתל כבד מבת ים, שהיה מהראשונים שניגשו להתחסן כבר בדצמבר. לדבריו: "חודש אחרי החיסון השני גילו שאני חיובי לקורונה. היו לי סימפטומים, אבל בקופת החולים לא שלחו אותי בהתחלה להיבדק כי הייתי מחוסן. הייתי מאושפז לסירוגין שלוש פעמים ומחובר לחמצן. אני עדיין סובל מדלקת ריאות שלא חלפה".

טאוזר מוסיף כי: "אנו, המושתלים, שונים מכולם, בסיכון גבוה יותר, וזה חוסר אחריות שנסתובב עם אנשים 'רגילים'. אחרי שקיבלתי חיסון לא ידעתי את זה. חזרתי לעבודה והסתובבתי חשוף ולמעשה הייתי כמו מטרה בלונה פארק. בנוסף, הדבקתי את אשתי שהיתה מחוסנת".

ד"ר ליאן רבינוביץ וד"ר איילת גרופר, שניהלו את המחקר במושתלי כבד וכליה, אמרו כי: "עקב נטילת תרופות למניעת דחייה באופן כרוני, הרבה מהמושתלים אינם מפתחים הגנה יעילה לאחר קבלת החיסון. אנו מקוות שבעקבות המחקר נוכל להציע דרכים לשיפור יעילות החיסון".

ד"ר הלנה קצמן, האחראית למחקר, הוסיפה כי: "חשוב לראות את חצי הכוס המלאה: החיסון היה לגמרי בטוח, לא גרם לתופעות לוואי משמעותיות ותרם להגנה בחלק ניכר מהמושתלים".

חיסון לקורונה מושתל השתלת כבד ריאה בית חולים איכילוב דיכוי חיסוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד