י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בברכת גדולי ישראל

הצצה: "עיר התורה במקסיקו תהיה העיר החרדית היפה בעולם"

מכתב תמיכה של גדולי ישראל מכל העולם לעיר התורה המוקמת במקסיקו זו תהיה היה עיר אקולוגית – במיקום הנחשב מהטובים בעולם מבחינת אקלים ומזג אוויר. היזמים מתחייבים: כל מוסדות התורה והצרכים הגשמיים - מוכנים כבר באכלוס הראשון. הנחת אבן הפינה בי' בתמוז. בית עם גינה לכל אברך בפחות מאלף דולר לחודש – ללא ריבית 

הצצה: "עיר התורה במקסיקו תהיה העיר החרדית היפה בעולם"
הדמייה של עיר התורה במקסיקו צילום: באדיבות המצלם

במקסיקו מכבדים תורה – תיכף תשמעו עד כמה: יזמי 'עיר התורה' בדרום אמריקה, מציעים לאברכים רכישת בית, ללא ריבית, בפחות מאלף דולר בחודש. במקביל, הם מצידם מציגים תוכנית גרנדיוזית ושאפתנית לחיי תורה שלווים ורגועים, עם כל הנצרך למשפחה ולילדים, במיקום מהטובים בעולם. המטרה שלהם מוצהרת על השולחן, פחות ביזנס, יותר תורה בהרחבת הדעת, במנוחה ובשלווה.

הבוקר מתפרסם מכתבם של מרנן ורבנן, גדולי ישראל מכל העולם, בראשות ראש הישיבה הרב אדלשטיין ונשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן, שמברכים את היוזמה להקמת "לייקוד2" של דרום אמריקה.

 "אנחנו לא משחקים" אומר משה שמריה אחד היזמים בחיוך, "אנו מתכוונים לתת את כל התמיכה והעזרה לאברכים, לכן התנאים יהיו מאוד נוחים, תשלומים ללא ריבית".

"מה שאנחנו רוצים זה להגדיל את התורה במקסיקו, רוצים שיהיה לבני התורה איכות חיים טובה יותר, שיוכלו לעסוק בתורה בנחת וללמוד יותר טוב בהתמדה ושקידה על התורה מתוך מנוחת הדעת, שקט ושלווה, זה היעד שלנו" אומר לנו שמריה

משה שמריה (55) איש עסקים ופילנטרופ חסד ממקסיקו סיטי, הוא יזם נדל"ן ובעל רשת מסעדות מוכר בקרב הקהילה היהודית במקסיקו. הוא מגיע ממשפחה של חסד, מיזמי הפרויקט המקסיקני 'תורה עד הבית' – יחד עם שותפים נוספים כמר יצחק חילו גם הוא בן תורה ואיש עסקים מוכר במקסיקו היהודית, וכן אנשי חזון בעלי רקע תורני שכל מגמתם בלהעניק אופי תורני מובהק שתפאר את העיר התורנית העתידית של אמריקא הלטינית ויחד איתם 'עיר התורה' קורמת עור וגידים.

"מדובר באיזור עם מזג האוויר בין הנוחים בעולם" מדגיש שמריה בראיון שנערך מביתו במקסיקו, "עיר התורה של דרום אמריקה שאנו מקימים שם, הוא אומר בשמחה והתרגשות בלתי מוסתרת תהיה היפה בעולם. זו תהיה עיר ירוקה ואקולוגית. לכל בית בעיר הזו, תהיה גינה צמודה לבית, זה תנאי אצלנו. בניית העיר תעשה בשלבים. כשכבר בתוך 3 שנים אנו מקווים ומייחלים לחנוכת העיר עם 120 משפחות של בני תורה. עם הקמת העיר, אנו היזמים מתחייבים לבתי כנסת, ספרדי ואשכנזי, ישיבה, גני ילדים, בית ספר יסודי וכמה כוללים. כל זה כבר בשלב הראשון. כמו כן אנו מתחייבים פה מראש, לכל 'כולל' שייבחר לקבוע את משכנו בעיר התורה - יקבל מאיתנו את השטח ללא תשלום.

"אמנם מקסיקו היא המודל לחיי תורה עבור כל דרום אמריקה, אבל העיר מיועדת לא רק לבני מקסיקו, אלא לכל בני התורה בדרום אמריקה, מפנמה או מארגנטינה או מככל מקום. הצורך למקום כזה שהוא מיוחד לבני תורה, הוא אותו צורך כמו באמריקה. גם דרום אמריקה צריכה וזקוקה לעיר כזו. אנחנו רוצים להקים דבר דומה ללייקווד, בתנאים גשמיים טובים אף יותר, שבו אברכים המקדישים חייהם לתורה, יהיה להם את המקום הנכון והטוב ביותר לכך, עם אפשרות הטובה ביותר לחינוך הילדים, וחיים יהודיים על פי תורה".

את התפיסה העקרונית של משה שמריה, בנוגע לכבוד לגדולי התורה, הוא יישם מידית בהקמת העיר, שנעשתה בברכתו של זקן ראשי הישיבות באמריקה הגאון רבי שמואל קמינצקי שמלווה עשרות בשנים את הקהילה היהודית במקסיקו. הוא שמכיר מקרוב את התמודדויות החיים היהודים בעיר הגדולה, תמך נלהב ביוזמה ופנה אל מרן ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין שאחר שבדק  ובירר ודרש בפרטים קיבל את הבקשה ועומד בנשיאות עיר התורה.

"בשבילנו זה הכבוד הכי גדול שהרב אדלשטיין הסכים לעמוד בנשיאות, זהו קשר ישיר בין הישיבה הכי מפורסמת בעולם שאנחנו שואפים שגם אצלנו תהיה כזאת ישיבה, בנשיאות גדולי ישראל ילמדו טובי הבחורים והאברכים כל דרום אמריקה במקום המיוחד הזה.  שגדולי התורה הם אלו שעומדים בנשיאות העיר. זה המטרה שלנו, שכולם, כל תושבי העיר ישאפו לגדול כמוהם. אנחנו נספק את האפשרויות הגשמיות, שכך יוכלו להתעלות בתורה ללא הפרעות. החיזוק שאנחנו מקבלים מחכמי וגדולי ישראל מכל העולם, חברי מועצות גדולי התורה שהצטרפו לברכתו של מרן הרב אדלשטיין מרגשת אותנו מאוד. גם במקסיקו אנחנו מקבלים חיזוק גדול, החכמים התלהבו מהרעיון, עשרות רבנים ונשיאי ורבניי הקהילות במקסיקו סיטי מחזקים אותנו ומעודדים. הם מתרגשים ומתעניינים בפרטים עוד בטרם פרסמנו את התוכנית המלאה. כמה מהם כבר ביקשו להזמין בתים לילדיהם. כולם מבינים שמדובר במיזם גדול מאוד, ושינוי עצום לאפשרות להתעלות בתורה".

בית של תורה – מרווח:

טכנית, הבתים המתוכננים ב'עיר התורה' נשמעים לאוזן ישראלית כמו חלום של ממש: "אנו מציגים 5 גדלים של בתים בשלב הראשון, כל בית יהיה מרווח וכאמור עם גינה, וכן שטחים רבים לילדים שיוכלו להתפתח בצורה טובה". גודל הבתים נע בין 14 מטרים ל 300 מטרים.

דבר נוסף וחשוב מאין כמותו, נוכח החיים היהודיים במקסיקו סיטי, שמתקיימים תחת אבטחה מוגברת וקפדנית, בעיר התורה התנאים יהיו אחרים לגמרי: "המקום יהיה בטוח ומאובטח, מרווח, ילדים יוכלו לרכב על שבילי אופנים ברחבי העיר. במקומות מיועדים לכך, נקים סופר-מרקט גדול, פארקים ומגרשים, בריכות נפרדות, מגרשים, חדרי משחקים ובריאות וכל הנדרש לאיכות חיים, שאינה קיימת בעיר. העובדים בעיר יהיו ברובם יהודים, ואחרים שיצטרכו לעבוד, יעברו מבדקים כך שיהיו אנשים הגונים. יהודים יוכלו לגור בביטחון וברגיעה, וזה דבר חשוב מאין כמותו.

היזם ר' משה שמריה 

יפה אבל לא מפוארת

"חשוב לי לציין העיר מיועדת לאברכים, אך גם 'בעלי בתים' ברוכים הבאים, כל מי שהוא 'בן תורה' ומנהל את חייו ומשפחתו על פי תורה, מוזמן לבוא.

לא מדובר בעיר פאר, כל הבתים יהיו דומים זה לזה מבחוץ. זו תהיה עיר תורה יפה ואיכותית ומרווחת, אבל לא לוקסוס של פאר.

העסק שילווה אותי לעולם הבא

אני עוסק בהרבה דברים בחיי, אבל אני חושב שזה המיזם שילווה אותי לעולם הבא שלי. את העיר הזו שמיועדת אך ורק לצורך כך שבני התורה יוכלו להתעלות ללא הפרעות ובתנאים הכי מתאימים ינהל הקדוש ברוך הוא, לכן אני בטוח שיש לנו ויהיה לנו ברכה והצלחה.

הצלחה? טוב להודות לה'

אני כבר אומר עכשיו 'טוב להודות לה'' אני בטוח שהעיר תזכה להצלחה, יש לנו שטח ל 3000 בתים. כרגע החזון שלנו הוא לכן כאלף בתים תוך עשר שנים, נראה לי שזה הצורך של בני הגולה. אם יהיה צורך נבנה יותר.

אבל אני גם יודע שהכי חשוב לחיות בארץ ישראל, אבל אנחנו צריכים להעמיד חלופה הכי טובה בגולה, כדי שלכל בן תורה שכבר חי בגולה - יהיה לו הזכות לגור ולהחזיק בבית משלו בעיר התורה.

הנחת אבן הפינה – עוד הקיץ

ב- י' בתמוז (20 ביוני) בעזת ה' יתקיים אירוע הנחת אבן הפינה, בהפקה גדולה מאוד, אחר תקופה ארוכה שלא התקיימו בעולם אירועים גדולים לכבוד התורה, אנחנו נהיה שמחים לקיים אותו. ממקסיקו לכל העולם היהודי, ואליו אנו מתכוונים להזמין גדולי תורה מכל העולם, יחד עם רבני  מקסיקו אל השטח שרכשנו.

שכרנו אודיטוריום ענק, יופיעו שם כל גדולי הזמר החסידי העולמי, יחד עם מקהלה של 120 ילדים בתלמודי התורה כאן במקסיקו כמספר המשפחות הראשונות שיאכלסו את העיר – הכל יהיה מרשים ומכובד לכבודה של תורה, בהשתתפותם של גדולי התורה.

כבר מהצהריים נעביר בשידור חי מעיר התורה את טקס הנחת אבן הפינה אשר ישולב בהמראות ונחיתות מסוקים שיביאו את הרבנים ואורחי הכבוד שבו יתקיים האירוע המרכזי. אנו מתכננים אירוע ענק לכבודה של תורה. ומתפללים שנזכה להרבות תורה ולהביא כבוד לתורה.

מקסיקו עיר התורה הרב גרשון אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד