י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עבודה עצמית

עיקר הקשר בנישואין: מה המשפיע העיקרי?

ישנן פעמים רבות בהן מתעורר תסכול היוצר נתק בין בני הזוג, כיצד בונים קשר רגשי אמיתי בנישואין ומהו המשפיע העיקרי שיוביל לתקשורת טובה? ומה לא כדאי לעשות?

עיקר הקשר בנישואין: מה המשפיע העיקרי?
אילוסטרציה צילום: pixabay

נתק ברגשות בין בני הזוג.

לפעמים מתעורר בין בני הזוג כעס או תסכול, ומרגישים נתק וללא קשר, הגם שהבית מתנהל על מי מנוחות הן ברוחניות והן בגשמיות. הכיצד נדע מתי יגיע הקשר?

תשובה:

אין ספק, כי מה שמגדיר ומאפיין את קשר הנישואין בין בני הזוג, הוא לא בדבר הגשמי, כגון: הבית שבו גרים, החסכונות בבנק, וכל המטלטלים השייכים להם, ואף לא בחלוקת תפקידים בבית ומחוצה לה.

עלינו לדעת שעיקר הקשר בין איש לאשתו, הינו "הקשר הרגשי" שביניהם, והרגשות של שניהם יחד, הם אלה שמעצבים את קשר הנישואין. שאם האחד משמח את השני או גורם לו נחת, הדבר מוביל ישירות לקשר הדוק יותר. וכאשר אחד מבני הזוג מתעלם במודע או בלא מודע מרגשותיו של השני, הדבר פוגע בקשר שביניהם. ללא טיפוח הרגשות, קשר הנישואין הופך להיות רדוד, אפור, ללא חיות ואפילו משעמם.

הרגש הוא ספונטני ולא ניתן למחוק או לבטלו. ולכן אם מביעים רגשות ומבינים את רגשות השני, יוצרים בכך תקשורת טובה שמובילה לקרבה רגשית ונפשית, וכן לרגשות חיוביות הגורמות לחדשנות וליצירתיות. והימנעות מחשיפת רגשות הרי שיוצרות תסכול וכעס בין בני הזוג.

את הקשר הזה אפשר וצריך להשיג בעמל, יש לבנותו מן היסוד, ביחד ובבנייה מתמדת, ורק כך הקשר מקבל משנה חוזק וחוסן. וככל שהזמן חולף והבנייה נמשכת, כך הקשר הנישואין הולך ומתחזק.

זאת ועוד, אין שום בית חרושת או חנות שיספקו חומר רגשי לבניית קשר הנישואין. כל זוג באופן עצמאי חייב להכין את החומר, בנוסח ביתי-אישי להמשך בניית הקשר שלהם.

הכנת חומר הבניין לקשר הנישואין, הוא דבר אישי בבחינת "מעשה ידינו כוננה עלינו". זאת נעשה מתוך מחשבה תחילה: כיצד אגרום נחת רוח לבן זוגי? כיצד ארומם את מצב רוחו? כיצד אצליח לשמח את בעלי/אשתי? ובכך נבנה נדבך על גבי נדבך את בניין קשר הנישואין.

בבניית הרגשות אין שימוש ישיר בחומר גשמי, אלא א"כ ישכילו להפוך את החומר לרגש, כגון: הענקת מתנה עם הרגש הטמון בה, הגם שהמתנה היא פחותת ערך. וכן חיוך והערכה המלווה עם המתנה, כי הכל תלוי בעוצמת הרגש הטמון בנתינת הדבר הגשמי.

ישנם מספר דברים בסיסיים שיש לדעת אותם, בכדי לגשת למלאכת הבנייה בקשר הנישואין:

א. לקבוע איזה זמן לשיחה יומית, ובה יביע כל אחד מה מקרב ומה דוחה אותו.  ב. לגלות ערנות ואכפתיות למצבי רוחו של השני, ולהביע הזדהות רגשית ומעורבות במה שקורה לו.  ג. לפרגן על כל מעשה טוב, ולעודד את מעלותיו ותכונותיו של השני.  ד. מותר להעלים עין מחסרונותיו של בן/בת הזוג, מתוך הבנה שאף אחד אינו מושלם. מוטב לחיות עם מעלותיו של השני, מאשר לחיות באכזבה מחסרונותיו.

מאת: הרב דניאל פנחסוב, מרצה ויועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט

נישואין קשר זוגיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד