כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
פורס את תכניותיו

בנט: "התחלתי להקים ממשלת אחדות" | הליכוד: ממשלת שמאל

בפוסט שפרסם מפרט נפתלי בנט את תכניותיו ומצהיר לראשונה כי החל במגעים להקמת ממשלת שינוי. ציין כי הוא מודע לקשיים, אך ניסה להתגונן מפני המתקפות שלא איחרו לבוא; "ממשלת אחדות כזו לא תממש את כל חלומותיי, אך היא לא תהיה פחות ימנית ממשלות נתניהו"

בנט: "התחלתי להקים ממשלת אחדות" | הליכוד: ממשלת שמאל
נפתלי בנט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעוד המנדט עדיין בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו במשך עשרת הימים הקרובים, יו"ר 'ימינה' נפתלי בנט, שעומד בתווך ככף המכריע בין הימין למחנה השינוי, ולמרות שעדיין קיים תרחיש להקמת ממשלה, הוא מבהיר דקות לפני כניסת השבת כי הוא החל לפעול להקמת ממשלת אחדות - לאומית, כשהוא קורא גם לסיעות החרדיות להצטרף לממשלה.

"לפני שבועיים, לפני שהנשיא הטיל את המנדט על נתניהו, הוצע לי להפוך באופן מיידי לראש ממשלת ׳גוש השינוי׳. רק הייתי צריך לומר מילה אחת. סירבתי כי אני בעל עמדות ימין, ולכן אני מעדיף ממשלת ימין", כתב בנט בפוסט ארוך בדף הפייסבוק שלו, "לא באתי לפוליטיקה בשביל שררה או כסף. באתי רק כי אכפת לי מכם, עם ישראל ואזרחי ישראל".

הוא מבהיר: "שלא יהיה ספק—בהחלט אני מאמין שאני ראוי לשרת אתכם כראש ממשלה וחפץ בכך. אני מאמין שאוכל להצעיד את מדינת ישראל קדימה ולשמור על ביטחון ישראל, אך לא אצה לי הדרך. לכן בחרתי לאפשר להטיל את המנדט על נתניהו, ואמרתי לו שהוא יכול לבנות על כל חברי סיעת ימינה בהקמת הממשלה".

בנט חזר על הדברים שאמר כבר במהלך השבוע האחרון והוא מצהיר גם עכשיו כי "סדר העדיפות מבחינתי היה ועודנו בעדיפות ראשונה – ממשלת ימין״, אך ״עדיפות שנייה – ממשלת אחדות לאומית (תחת תנאים שיאפשרו לנו גם לנהל את העסק בצורה טובה, וגם לוודא שהממשלה לא תלך לכיוון שמאל)״, ולדבריו ״ורק אם התנאים לממשלת אחדות אינן נענים, בלית ברירה: עדיפות שלישית: בחירות חמישיות, אולי אישיות".

בדבריו האשים כי לא רק "שלנתניהו אפשרות להקים ממשלת ימין. ליתר דיוק—נתניהו אינו מוכן לבצע מה שצריך כדי להקים ממשלה, כל אפשרות של ממשלת 59 אינה על הפרק, ואילו האפשרות השנייה היא לבוא עם פשרה עם גדעון סער", הוא טען כי יש להציע רוטציה על מנת להתפשר, אך לטענתו, "עד כה נתניהו סירב גם לאפשרות זו".

ולכן מצהיר בנט, "מהרגע שהבנתי שאין בכוונת נתניהו לבחור באחת משתי החלופות להקמת ממשלת ימין, התחלתי במאמץ להקים ממשלת אחדות לאומית. בכל מקרה, הדלת לממשלת ימין פתוחה ורצויה מבחינתי", שהוא מסכים כי אמנם ״התנאים לא קלים. מדובר במפלגות מאד שונות, ואף הפוכות בעמדות".

הוא מסכים כי ישנם קשיים, ומציב את התנאים להקמתה, הראשון: "שנקבל את הכלים (זכויות ווטו, שרים, מנגנוני קבלת החלטות) כדי שתקום ממשלה טובה, רצינית ומתפקדת". השני: "שבמסגרת הממשלה נוכל לשמור על העקרונות שלנו ועל השקפת העולם הלאומית שלנו״, שהוא מוריד ציפיות, ״ממשלת אחדות כזו לא תממש את כל חלומותיי, אך היא לא תהיה פחות ימנית ממשלות נתניהו עם אהוד ברק, ציפי לבני, או אבי ניסנקורן".

בנט מודה ומודע כי "ממשלה כזו לא תוכל להחיל ריבונות על חלקי ארץ ישראל, דבר שאני מאוד מאמין בו לאחר עשרות שנים בהן אף ממשלה, כולל של נתניהו, לא החילה ריבונות על סנטימטר אדמה של ישראל. אך היא גם לא תמסור שטחים".

עם זאת בנט עוד קודם הקמתה מתגונן מהתקפות שבטוח יגיעו כלפיו ואומר, "ממשלה כזו גם לא תוכל ליזום תנופת רפורמות שאני מאד חפץ בהם במערכת המשפט, לאחר שנים רבות, כולל ממשלות הליכוד, בהם לא היתה אפילו רפורמה אחת לבלימת האקטיביזם השיפוטי". הוא אומר כי הממשלה תחילה תתחיל לעבוד בעיקר בנושא הכלכלי ושמירה על ביטחון ישראל.

"אם תקום ממשלה זו, כל השותפים יצטרכו לגלות איפוק בהתנהלות שלהם, ואולי נוכל להביא מעט שקט לציבוריות הישראלית״, הצהיר והסביר כי הוא פועל בנושא, ״אני מקיים אינספור מפגשים ושיחות עם השחקנים השונים״, שהוא קרא ״אנחנו מזמינים פנימה כל מפלגה שתקבל את קווי היסוד של הממשלה. בהחלט גם הליכוד, סמוטריץ והמפלגות החרדיות״. הוא לא יודע אם תקום ממשלה אך לדברי בנט, ״זה תלוי בהמון פשרות וויתורים של כל השותפים, ובהתקיים התנאים שפירטתי".

בליכוד מיהרו להגיב לדבריו של נפתלי בנט ומסרו: "ממשלה שמחרימה 52 מנדטים של הימין ובנויה מ-50 מנדטים של שמאל, שמאל קיצוני והמשותפת היא לא ממשלת אחדות אלא ממשלת שמאל עם עלה תאנה ימני קטנטן", תקפו.

עוד נמסר מהליכוד: "בנט רוצה להיות ראש ממשלה בכל מחיר, כולל במחיר המלכת ממשלת שמאל. אם בנט היה באמת רוצה להקים ממשלת ימין הוא היה עובד שעות נוספות לא לסגור ממשלה עם לפיד אלא פועל לשכנע את גדעון סער להצטרף להקמת ממשלת ימין, או לפחות תומך בבחירות ישירות שהיו מאפשרות הקמת ממשלה כזו כפי שבוחריו באמת רוצים".

נפתלי בנט מפלגת הליכוד ממשלת אחדות ממשלת בנט לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד