כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
משרד הבריאות מאשים

אסון מירון: מנחתי המסוקים לא היו שמישים

תחקיר משרד הבריאות על האסון במירון מעלה כי פינוי הפצועים לירושלים נבע מכך שמנחתי מסוקים במרכז לא היו מוכנים לקליטה • בתי החולים דוחים את הטענות: "המנחתים ערוכים לשימוש"

אסון מירון: מנחתי המסוקים לא היו שמישים
מנחת מסוקים בהדסה, אילוסטרציה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מלחמת גרסאות, הטחת האשמות - וסימן שאלה סביב התפקוד בזמן אמת: בסיכום השתלשלות האירועים באסון ההילולה בהר מירון תחקיר משרד הבריאות מעלה כי היו כשלים במוכנות של בתי החולים ברחבי הארץ לקלוט פצועים.

בישיבה שנערכה אתמול עם נציגי האגף לשעת חירום עלה כי רוב הנפגעים באסון פונו לבית החולים זיו בצפת למרות שלא הוגדר כמרכז רפואי "ממיין", וכי פינוי הפצועים לטיפול במרכז הארץ לא הסתייע בזמן אמת בגלל מנחתים שאינם שמישים. בתחקיר התברר כי מנחתי המסוקים בשיבא, באיכילוב ובבילינסון לא היו כשירים - ועל כן הוחלט לפנות פצועים לירושלים. "מזל מאלוקים שלא היו פצועים קשים או בינוניים", אמר ל"ידיעות אחרונות" גורם שמכיר את פרטי האירוע. "חילקו את הפצועים לא נכון.

הדבר היחיד שהוא נכון זה ניהול מרכזי ומתכלל, אפילו ההעברה מבית חולים לבית חולים הייתה לא הגיונית. חולה אחד שפונה במסוק להדסה זה הגיוני? אני לא יודע למה העבירו לזיו כל כך הרבה פצועים. הם לא יכולים לקלוט 47 פצועים במכה אחת. אין סיכוי. הוויסות השניוני עבר לרמב"ם, מי החליט על כך?".

בתי החולים דוחים את הטענות שעלו במשרד הבריאות בישיבת התחקיר. לדבריהם, הטענות על מנחתים לא שמישים שגרמו לפינוי פצועים לירושלים אינן נכונות - ומשרד הבריאות יודע על כך. בניגוד לטענת משרד הבריאות, לפיה המנחת במרכז הרפואי שיבא בתל השומר "לא כשיר זמנית עקב בינוי" – גורמים בבית החולים השיבו כי שיפוצי המנחת הסתיימו כבר לפני חודש, וכי למרות הטיעונים שהוצגו בדיון משרד הבריאות עודכן על כך. כך מפרסם אדיר ינקו ב'ידיעות אחרונות'.

בשיבא, בית החולים הממשלתי הגדול במדינה, הופתעו מכך שלא התבקשו בשעות הלילה להיערך לקליטת פצועים מהאסון, וזאת בניגוד למבצעים צבאיים ולאירועים רבי נפגעים, שבמהלכם קולט בית החולים פצועים מאזורים אחרים ברחבי הארץ. בנוסף, נציגי משרד הבריאות טענו כי המנחת בבית החולים בילינסון אינו ערוך לנחיתה בלילה. בבית החולים הכחישו באופן גורף את הטענה ואמרו כי "לבית החולים בילינסון יש אישור עדכני מרשות התעופה האזרחית לשימוש במנחת באופן מלא, עשרים וארבע שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע".

אדיר ינקו מציין, כי באשר לבית החולים איכילוב, טענו במשרד הבריאות כי מסוקי חיל האוויר אינם נוחתים בו וכי המנחת אינו כשיר לכך. המשמעות היא שבאירועים רבי נפגעים, ובמיוחד בעת אירועים בגבול הצפון ובגזרת עזה, לא ניתן לפנות פצועים באופן מיידי ומהיר לאחד מבתי החולים הגדולים במדינה שאחד מתחומי ההתמחות שלו הוא טיפול בפצועים עם פגיעות אורתופדיות, כמו גם פציעות ראש – אלא באמצעות מסוקים של מד"א. בדובר צה"ל הסבירו שהסיבה לכך היא איסור שאיכילוב קבעו על נחיתת מסוקי צה"ל בבית החולים, אך באיכילוב הכחישו באופן גורף את הטענה הזו.

מבית החולים נמסר בתגובה כי "מנחת בית החולים איכילוב ערוך ומוכן כל העת לשימוש עבור כלל מסוקי הצלה להבאת פצועים". מצה"ל נמסר: "לצה"ל אין מניעה לנחות בבית החולים".

מסוקים אסון מירון תשפ"א בית חולים איכילוב משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד