ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
שומר החומות

כך תעזרו לילדיכם להתמודד עם מצבי לחץ

בצל ההסלמה הביטחונית הפרופ' קלודי טל, פסיכולוגית התפתחותית, ראש התוכנית לתואר שני בחינוך לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך מסבירה מהם דרכי הפעולה להתמודדות עם מצבי לחץ של ילדים צעירים בעת מצב חירום ביטחוני

 כך תעזרו לילדיכם להתמודד עם מצבי לחץ
ילד במקלט, אילוסטרציה צילום: Melanie Fidler /Flash90

בימים האחרונים חלה הסלמה במצב הבטחוני באזורים שונים בארץ, שכללה גם ירי טילים לערים בדרום, במרכז ובשרון והכרזת מצב כוננות בגוש דן. חשוב לזכור שילדים צעירים חווים את העולם במידה רבה באמצעות התיווך של המבוגרים סביבם, כשמטרתו העיקרית היא שמירה על ביטחון פיזי ורגשי. כך לדוגמה, האופן שבו ילדים חווים אזעקות צבע אדום תלוי במידה רבה באופן שבו מתייחסים המבוגרים לאזעקות ולהסברים שהם נותנים לילדים על המתרחש.

פרופ' קלודי טל, פסיכולוגית התפתחותית, ראש התוכנית לתואר שני בחינוך לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך מסבירה מהם דרכי הפעולה להתמודדות עם מצבי לחץ של ילדים צעירים בעת מצב חירום ביטחוני:

יש לטעת בילדים את האמונה בכך שהצבא וההורים עושים את הנדרש כדי לשמור על ביטחונם הפיזי והנפשי. חשוב להסביר לילדים על כיפת ברזל כאמצעי התגוננות יעיל שפותח במיוחד כדי להגן על חיי התושבים ועל כך שהנוכחות המוגברת של שוטרים, חיילים וניידות ברחובות מצביעה על המאמץ לשמור עלינו.

להסכים על מרחב מוגן שנכנסים אליו בשעת אזעקה גם במקרים שבהם אין בדירה ממ"ד חשוב שכל משפחה תקבע מבעוד מועד את המרחב המוגן שאליו ייכנסו בני המשפחה בשעת אזעקה גם באזורים שלא היו בהם שיגורים. חשוב לשתף את הילדים בארגון וקישוט המרחב המוגן כך שהוא ישמש מקום לפעילויות נעימות גם בשגרה. הכרחי לתרגל עם הילדים התמודדות עם אזעקות וכניסה למרחב הבטוח כבר בשעת רגיעה כביטוי לחשיבה פרואקטיבית.

לצמצם חשיפה של ילדים לדיווחי חדשות - ילדים אינם ערוכים להתמודדות עם הצפה במידע חדשותי האופייני לגלים הפתוחים ברדיו ובטלוויזיה. על ההורים לוודא שהרדיו לא יהיה דלוק כאשר הם נוסעים עם הילד ברכב, ושהטלוויזיה לא מכוונת לערוצי החדשות בבית. חשוב גם שבנוכחות הילדים לא ניצמד להודעות חדשותיות באמצעות הטלפונים הניידים.

סייעות וגננות בגן צריכות להמעיט בשיחות ביניהן על המצב הביטחוני בגן. מנגד, חשוב להשאיר ערוץ פתוח אשר יאפשר לשמוע את האזעקות.

הכנה של הילדים להתמודדות עם אזעקות - חשוב לומר לילדים שקיימת אפשרות שישמעו אזעקה במצבים שונים - כשהם באוטו, כשהם משחקים, כשהם במקלחת, ועוד. יש לתרגל איתם התנהלות רצויה במצב של שמיעת אזעקה באוטו, במקלחת, בחצר הגן. ככל שהילד יצטרך לפעול בדרך מוכרת בזמן חירום, כך ההתגייסות שלו תהיה ברוב המקרים מהירה יותר. התמודדות עם עניין צפוי, גם אם הוא מאיים, עשויה להפחית את החרדה הכרוכה במצב.

הקשבה דרוכה ורגישות לאיתותי הילדים ומתן מענה סביר לשאלותיהם. חשוב מאוד להיות קשובים לנושאים שמעסיקים את הילדים ולעודד אותם לשאול שאלות. יש להשיב על כל שאלה בצורה עניינית ומדויקת מבלי להציע מידע נוסף על מה שהילדים שאלו. אפשרו ועודדו עיסוק במשחק של שיחות דמיוניות כדי להבין מה מעסיק את הילדים. חשוב לשים לב לציורי הילדים בימים אלו ולמה שהם מספרים על הציורים שלהם.

חשוב שהילדים יראו במבוגרים כתובת ומשענת. חשוב לטעת בילדים תחושת ביטחון בכך שההורים והצוות החינוכי נמצאים איתם ומאפשרים להם להביע רגשות, לקבל חיבוק ולקבל אישור שהעולם בטוח.

שמירה על שגרה. חשוב לשמור על שגרה, הן בגני הילדים הן בבית, בהתאם להנחיות פיקוד העורף ולשלב בסדר היום יציאה לפארקים, לטיולים, לביקור במרכזי קניות ועוד.

לא לשקר. אי אפשר להבטיח לילדים אף פעם שאף אדם קרוב לא ייפגע, כי הכול יכול לקרות. אולם יש להבטיח שהמבוגרים, שהשמירה על הביטחון היא באחריותם, יעשו את כל שביכולתם כדי לשמור עליהם.

לא להסית ולא לזרוע שנאה. מומלץ לא לזרוע בקרב הילדים רגשות שנאה כלפי גורם כלשהו, ובמקום זאת לנתב תחושות של אהדה כלפי כוחות הביטחון ששומרים עלינו. יש לטפח בקרבם את ההבנה שבכל קבוצה יש "טובים" ו"רעים" . שחשוב להתנגד בתוקף לפגיעה בחפים מפשע ובמי שאינם מעורבים, יהיה אשר יהיה רקעם האתני או הדתי.

לעודד ילדים לעסוק בפעילויות יצירה. לאור האפשרות שילדים יבלו לא מעט זמן במרחבים המוגנים חשוב שיימצא בהם מלאי של חומרי יצירה, משחקים ובובות, שיאפשרו להם תעסוקה ואפשרות להיצמד לחפצים המעניקים להם תחושת ביטחון.

לדבר עם הילדים גם על הבדלים בין אזעקה לבין צלילי אמבולנסים ומכוניות חירום וצפירה בימי הזיכרון. חשוב מדי פעם ובימים אלו במיוחד לשוחח עם הילדים על הבדלים בין אזעקות שמהוות התרעה על נפילת טילים ומחייבות הימצאות במרחבים מוגנים, לבין צלילים של רכבי חירום (אמבולנס, משטרה, מכבי אש) ושל צפירות בימי הזיכרון.

שומר החומות פסיכולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד