י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
החל מ-02:00 - הפסקת אש

אחרי 11 ימי לחימה ו-12 הרוגים: מבצע 'שומר החומות' הגיע לסיומו

ישראל וחמאס נצרו הלילה את האש, בתום כשבוע וחצי של לחימה | דקות לפני כניסת הפסקת האש לתוקף, נורו מטחים לעבר עוטף עזה. באשכול נפצע אדם מרקטה שפגעה במפעל | בחמאס טענו כי קיבלו ערבויות בנוגע ל'שייח ג'ראח' ומסגד אל אקצא'. גורמים ישראליים: "שקר מוחלט"

אחרי 11 ימי לחימה ו-12 הרוגים: מבצע 'שומר החומות' הגיע לסיומו
זירת נפילת רקטה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס נכנס הלילה (בין חמישי לשישי) לתוקפו, אחרי 11 ימי לחימה במהלכם נורו לשטח מדינת ישראל כ-4,000 רקטות שכוונו לעבר ריכוזי אוכלוסיה. כתוצאה מהירי, נהרגו 12 בני אדם, ביניהם הילד עידו אביגל בן ה-5. שתי נשים נפטרו לאחר שאיבדו את הכרתן בדרך למרחב המוגן. מנגד, צה"ל תקף ברחבי הרצועה כ-430 מטרות. במערכת הביטחון התמקדו בימים האחרונים בפרויקט ה'מטרו' של ארגון חמאס והשמידו אותו כמעט לחלוטין.

עד לשעה 02:00 בלילה, המועד שהוסכם בין הצדדים, המשיכו ארגוני הטרור לשגר רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. רקטה שפגעה ישירות במפעל במועצה האזורית אשכול, גרמה לפציעתו באורח קל של גבר כבן 53. למרות האיומים, נמנעו הארגונים לשגר רקטות לעבר מרכז הארץ.

אמש התכנס הקבינט המדיני ביטחוני לדיון בקריה בתל אביב, במהלכו אישרו השרים את הסכם הפסקת האש שהציג המתווך המצרי. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הקבינט המדיני ביטחוני קיבל פה אחד את המלצת כל גורמי הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד וראש המל"ל, לקבל את היוזמה המצרית להפסקת אש דו-צדדית ללא כל תנאי, שתכנס לתוקפה בשעה שתסוכם בהמשך. הרמטכ"ל, הדרג הצבאי וראש השב"כ סקרו בפני השרים את ההישגים הגדולים של ישראל במערכה, חלקם חסרי תקדים".

בתוך כך, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שהיה מעורב במגעים להפסקת אש, נתן הלילה הצהרה לתקשורת. ביידן חזר שוב כי על דבריו כי לישראל קיימת הזכות להגן על עצמה, אך הביע דאגה ממותם של אזרחים בשני הצדדים במהלך ימי הלחימה. "ארצות הברית תומכת בזכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה", אמר ביידן. "שוחחתי עם ראש הממשלה ועם אבו מאזן שש פעמים במסגרת המאמצים הדיפלומטיים שלנו". יחד עם זאת הוסיף ביידן כי "יש לסיים את האלימות שגבתה את חייהם של רבים, לרבות ילדים".

במשפחות השבויים והנעדרים בעזה מתחו ביקורת חריפה על ההחלטה להגיע להפסקת אש עם חמאס. משפחת גולדין הודיעה כי היא דורשת מנתניהו לדעת האם השבת הבנים כלולה בהסכם הפסקת האש שאישר הקבינט. "נתניהו צריך להפסיק לשחק ברגשות המשפחות ולהחזיר את החיילים", אמר שמחה גולדין, אביו של סגן הדר גולדין. "הוא וגנץ יחד עם הרמטכ"ל שלחו אותם להילחם במבצע צוק איתן ועד לרגע זה הם לא שבו משדה הקרב".

לדבריו, "הזלזול במשפחות הלוחמים עובר את כל הגבולות והאחריות כולה נמצאת על כתפיהם. אנו דורשים לקבל תשובות לאלתר". היום (שישי) צפויה משפחת גולדין יחד עם פעילי 'מסדר הדר' לקיים עצרת מחאה מחוץ לביתו של שר הביטחון בני גנץ בראש העין. הפעילים יקרא לגנץ שלא להגיע להסדרה מבלי להשיב את השבויים והנעדרים.

אתמול טענו בארגון חמאס שכחלק מהסכם הפסקת האש, הסכימה ישראל שלא לפנות התושבים הערבים בשכונת 'שייח ג'ראח' במזרח ירושלים וכן "להסיר את ידה ממסגד אל אקצא", כך לטענתם. אוסאמה חמדאן, מבכירי ארגון הטרור אמר אמש כי "קיבלנו ערבויות מהמתווכים על כך שהתוקפנות על עזה תיפסק, כמו גם ערבויות על כך שתוסר ידה של ישראל משייח ג'ראח ומסגד אל-אקצא. ההתנגדות רשמה ניצחון חדשה ומשוואה חדשה". בישראל, כמובן, מיהרו להכחיש את הדברים. גורמים ישראלים בכירים אמרו כי מדובר ב"דיווח שקרי לחלוטין". לטענת הגורמים, "ההסכם להפסקת אש הוא ללא התניות. הדיבורים על הסכמות על ירושלים ושייח ג'ראח הם מופרכים ושקריים".

לפי נתוני משרד הבריאות בעזה, למעלה מ-230 בני אדם נהרגו במהלך ימי המבצע. בישראל מעריכים כי המספרים גבוהים בהרבה, זאת בשל המנהרות הרבות שקרסו במהלך תקיפות חיל האוויר והקושי להגיע את המחבלים שנקברו תחת ההריסות. בנוסף, למעלה מ-1,710 פצועים פלסטינים טופלו בבתי החולים ברחבי הרצועה.

שומר החומות הפסקת אש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד