כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
בשלושה אתרים שאינם מוכרזים

איראן לא סיפקה הסבר להימצאותם של שרידי אורניום

דו"ח חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מאשים את איראן בחוסר שיתוף פעולה עם הסוכנות, ובאי מתן הסבר לעובדה ששרידי אורניום נמצאו בשלושה אתרים שונים באיראן, שאינם מוכרזים כאתרים שבהם מתבצעת פעילות גרעינית.

איראן לא סיפקה הסבר להימצאותם של שרידי אורניום
אילוסטרציה צילום: Pixabay

סבא"א: איראן לא סיפקה הסבר להימצאותם של שרידי אורניום בשלושה אתרים שאינם מוכרזים יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מבהיר: "הנתונים הללו מקשים עלינו להאמין שתכנית הגרעין האיראנית אכן נועדה לצרכים אזרחיים בלבד"

מידע על הפעילות הגרעינית באתרים אלו הגיע מארגוני המודיעין, ונראה כי מדובר במידע שנאסף על ידי המוסד הישראלי, או על ידי ארגון האופוזיציה האיראני מוג'הידין ח'אלק, שחשף לא פעם מתחמים צבאיים איראניים, וגם הוציא לפועל מתקפות גרילה כנגד בסיסים אחרים.

במשך זמן רב סירבה איראן לאפשר לפקחי הסוכנות לבקר באתרים הללו ולאסוף דגימות קרקע כדי לבחון את נכונות הטענות אודות פעילות גרעינית שבוצעה בהם. לפני מספר חודשים הסכימה איראן לאפשר את הביקורים של הפקחים, ולאחר שאלו אספו דגימות עפר, התברר בבדיקות מעבדה כי אכן נמצאים בדגימות אלו חלקיקי אורניום שאינם אמורים להימצא במקום שבו לא היתה מעולם פעילות גרעינית.

כבר לפני מספר חודשים פנתה סבא"א לאיראן בדרישה שתסביר כיצד הגיעו החלקיקים הללו לשלושת האתרים הלא מוכרזים, אך איראן השיבה בתחילה בתירוץ כי ציוד שפורק מאתרי גרעין מוכרזים הובא לאתרים אלו וכתוצאה מכך נמצאו שרידי האורניום במקום. בסבא"א דחו את ההסבר על הסף, ומאז לא טרחה איראן לספק הסברים נוספים.

יו"ר סבא"א רפאל גרוסי אמר אתמול כי העובדה שאיראן ביצעה פעילות גרעינית בשלושה אתרים לא מוכרזים, מקשה על הסוכנות ועל הקהילה הבינלאומית להאמין שתכנית הגרעין שלה אכן נועדה לצרכים אזרחיים, כפי שטוען המשטר האיראני.

לפני שבועות אחדים אמר גרוסי כי איראן מעשירה אורניום לרמה של שישים אחוזים, רמת העשרה שמתבצעת אך ורק למטרות צבאיות, ואין שום שימוש אזרחי באורניום המועשר לרמה גבוהה כל כך. ההתבטאויות של יו"ר סבא"א חשובות מאוד, משום שכשנחתם הסכם הגרעין הקודם, העמידו מדינות המערב פנים, בראשות הנשיא האמריקאי דאז ברק חוסיין אובמה, וחתמו על ההסכם כביכול מתוך אמון שאיראן אכן מתכוונת להשתמש בגרעין אך ורק למטרות אזרחיות.

האמירות המפורשות לפיהן איראן פועלת כבר שנים ארוכות לייצר נשק גרעיני, חייבות לבוא לידי ביטוי בהסכם שמבקש הנשיא האמריקאי הנוכחי ג'ו ביידן לחתום מול איראן, ונראה שהנתונים הללו הם הגורמים לקשיים הבלתי צפויים בהגעה להסכם, כשלפי הדיווחים בתחילת הדרך נראה היה שההסכם ייחתם במהירות, ולעת עתה נראה שיש עוד לא מעט קשיים ופערים שהאמריקאים מתקשים לגשר עליהם בדרך להסכם מול איראן.

איראן אנרגיה אטומית הסבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד