כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
סוער מאחורי הקלעים

חשיפה: התסיסה ב'מועצת' נגד הנאמנות העיוורת לבנימין נתניהו

שני ניסיונות להחתים את מועצת גדולי התורה במכתב נגד 'ימינה' נתקלו בסירוב מצד אדמו"רים בכירים | מאחורי קלעים של התסיסה שתביא סוף לנאמנות העיוורת כלפי ראש הממשלה | וגם, התמיכה של 'דגל התורה' בכל מועמד אחר מהליכוד שלא יושמה בפועל | הסערה מאחורי הקלעים

חשיפה: התסיסה ב'מועצת' נגד הנאמנות העיוורת לבנימין נתניהו
מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל צילום: שוקי לרר

חשיפה: לפני שלושה שבועות ביקש חבר הכנסת יעקב ליצמן, יושב ראש 'אגודת ישראל', לכנס את מועצת גדולי התורה החסידית לדיון בנושא המו"מ הקואליציוני. הטיימינג היה מיד עם קבלת המנדט לידי לפיד והחשש להקמת ממשלת שינוי גבר. ליצמן ניסה בסיוע ה'מועצת' החסידית לבסס את התמיכה בגוש הימין ולמנוע עריקות לממשלה אחרת מזו של בנימין נתניהו.

אל מול הבקשה הזאת, נתקלו יוזמי כינוס 'המועצת' בעמדה מפתיעה של כמה מבכירי רבני המועצת שהתנגדו לכינוס הישיבה שתכריז על תמיכה בלתי מסויגת בראש הממשלה בנימין נתניהו גם במחיר ישיבה באופוזיציה. מי שהוביל את ההתנגדות לכינוס הישיבה היה האדמו"ר מבעלזא שסובר כי התמיכה בנתניהו לא תגיע גם במחיר אופוזיציה, וכי לדברי מקורבים לבית האדמו"ר, אם לראש הממשלה הנוכחי נתניהו לא יהיה סיכוי להקים ממשלה יש לבדוק חלופות, בהן מועמד אחר מתוך הליכוד או אחר מהימין שיצליח להעמיד מאחוריו את גוש הימין ויקים ממשלה.

באותם ימים הציעו בלשכת השר יעקב ליצמן לגבש מכתב שקורא לנפתלי בנט שלא לחבור לגוש השינוי שיפגע בעיקרי הדת בישראל, המכתב נתקל אף הוא בהתנגדות של כמה מאדמו"רי 'המועצת' שסברו כי לא נכון לתקוף את נפתלי בנט בשלב הזה, הנימוק הרשמי היה שלא נכון לשגר מכתב כזה בשעת לחימה (אז החל מבצע 'שומר החומות'), ולכן רעיון המכתב התמוסס.

גם אתמול, באופן מפתיע, סמוך לשעה 21:30 הציעו ב'מועצת' של דגל התורה לאנשי אגודת ישראל לחתום במשותף עם חברי המועצת הליטאים על המכתב שפורסם נגד ממשלת ימינה, אך הניסיון נתקל בסירוב; גם כאן שלפו נימוק לתקשורת כי לא היה ניתן להשיג את האדמו"ר מבעלזא שחגג שבע ברכות לנכדו ולכן לא פורסם עד כה מכתב של חברי 'המועצת' החסידית בדומה למועצות של דגל התורה וש״ס.

הפאזל הזה מתחבר לתמונה שמספרת על תסיסה חרדית נגד הנאמנות העיוורת לראש הממשלה נתניהו, כפי שראינו מאז תחילת הפלונטר הפוליטי ותחילת ההסתבכות הפוליטית של בנימין נתניהו, בעוד החרדים קושרים את גורלם בגורלו של נתניהו ומדרדרים עצמם לאופוזיציה, נשמעים קולות מהדרג הגבוה ביותר כי יש לבחון אופציות נוספות שימנעו ממשלת שמאל שתפגע בעיקרי הדת, כמו למשל להתעקש כי נתניהו יפנה את מקומו לטובת מועמד אחר בימין שיצליח לאחד מאחוריו את כל 65 חברי גוש הימין חרדים.

לא צריך לכך רמזים, ימים ספורים לאחר ביטול כינוס 'המועצת' שיגרו חברי הכנסת מאיר פרוש וישראל אייכלר (נציגו של האדמו"ר מבעלזא) מכתב לראש הממשלה בה הם קראו לו לאפשר הקמת ממשלת ימין, וקראו לו לפנות את מקומו לטובת כל מועמד אחר מהימין שיצליח לאחד מאחוריו את הגוש.

בדגל התורה נשמעו קולות נגד הנאמנות לראש הממשלה בנימין נתניהו: כבר מיד אחרי הבחירות אמר חבר הכנסת משה גפני במעמד ההמלצות בפני הנשיא כי המפלגה תומכת בליכוד שבמקרה בנימין נתניהו הוא המועמד בראשה, אך בדבריו הותיר פתח לתמיכה במועמד אחר בליכוד. "כל השנים הלכנו עם הציבור המסורתי שנמצא בליכוד,  אנחנו תומכים במועמד הליכוד בנימין נתניהו, אם היה מועמד אחר בליכוד היינו תומכים בו".

בפועל, כעת בדגל התורה מסרבים להתעקש מראש הממשלה לפנות את מקומו לטובת נציג אחר בליכוד ולמעשה לפתור לגמרי את הפלונטר הפוליטי, כך שגם החרדים יישארו בקואליציה ובעמדות ההשפעה להטיב עם החרדים וגם הליכוד יישאר בשלטון תחת הנהגתו של מועמד אחר שימשיך את השותפות בין הליכוד לחרדים.

המועצת החסידית יעקב ליצמן בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד