כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
15 מצבורי צנטריפוגות

דו"ח סבא"א: הפיצוץ בנתנז גרם לנזק משמעותי

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פרסמה דו"ח פנימי לפיו בפיצוץ שארע במתקן להעשרת אורניום בנתנז לפני כחודשיים נפגע המתקן משמעותית | עפ"י פרסומים זרים הפיצוץ ארע בעקבות שולחן מתכת שהוחדר פנימה ונשא קילוגרמים לא מועטים של חומר נפץ

דו"ח סבא"א: הפיצוץ בנתנז גרם לנזק משמעותי
אילוסטרציה צילום: Pixabay

דו"ח פנימי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מעריך כי בפיצוץ המסתורי במתקן להעשרת אורניום בנתנז לפני כחודשיים, נגרם נזק משמעותי מאוד למתקן ולקצב הפעילות שלו.

על פי הדו"ח, לפני הפיצוץ פעלו במתקן בנתנז בין 35 ל-37 מצבורים של צנטריפוגות, ואילו כעת פועלים במקום כ-20 מצבורים בלבד. כל השאר, כ-15 במספר, ניזוקו ויצאו מכלל שימוש בפיצוץ העז שהחריד את המתקן.

על פי פרסומים זרים, האחראי לפיצוץ הוא המוסד הישראלי שהצליח להחדיר למתקן בנתנז שולחן מתכת שבתוכו הושתלה כמות לא מבוטלת של חומר נפץ רב עוצמה, שהופעל מרחוק בעת שניתנה הפקודה. בישראל לא הגיבו לדיווחים אלו, כחלק מהמדיניות של שמירת עמימות בכל הקשור לפעולות ישראליות מעבר לים.

הדו"ח סותר את טענותיה של איראן, לפיהן הפיצוץ גרם לנזק מזערי ולא השפיע על היקף הייצור. כותבי הדו"ח טוענים כי הפחתת מצבורי הצנטריפוגות השפיעה באופן משמעותי גם על קצב העשרת האורניום, ולמרות הדיווחים האיראניים על המשך ייצור בקצב הרגיל, בפועל קצב העשרת האורניום פחת משמעותית מאז אותו פיצוץ.

על פי הדו"ח, אם ברבעון הקודם ייצרה איראן כמות של 525 קילוגרמים של אורניום מועשר, בדו"ח האחרון שבמהלכו אירע הפיצוץ פחת היקף הייצור ל-273 קילוגרמים. למרות האמור, יש לקחת את ההישג בעירבון מוגבל, משום שיתכן שחלק מהירידה בהיקף הייצור נובעת מכך שהחשמל בכל המתקן נפל, וכל הצנטריפוגות, כולל אלו שלא ניזוקו הפסיקו את פעולתן. רק כעבור מספר ימים חודשה הפעילות, ולפי חלק מהדיווחים האיראנים נדרשו לזמן ממושך כדי להביא את הצנטריפוגות לקצב הפעולה הרצוי באופן מדויק.

עוד עולה מהדו"ח, כי מאז החלה איראן להפר את הסכם הגרעין באופן שיטתי, היא הספיקה לצבור כמות של 241,3 קילוגרמים אורניום מועשר לרמה גבוהה מהמותר לה על פי ההסכם (67.3 אחוז). מתוך הכמות הזאת 8.62 קילוגרמים לרמה של 20 אחוז, ו-4.2 קילוגרמים לרמה של 60 אחוז.

חשוב לציין כי הדו"ח הנוכחי של סבא"א ציין את הכמויות באופן משוער בלבד ולא באופן מדויק, בשל העובדה שהאיראנים חסמו באחרונה את הגישה של הפקחים של הסוכנות למתקני הגרעין, וכן את העברת הנתונים במצלמות ובחיישנים השונים שהתקינה סבא"א במתקני הגרעין האיראניים. זאת, כחלק מהפרת הסכם הגרעין באופן שיטתי על ידי איראן, שמונעת מסבא"א את היכולת לדעת באופן מדויק יותר מה מתחולל במתקנים הסגורים.

אורניום פיצוץ מסתורי נתנז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד