י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
האיש שיכריע

ממשלה בספק; האתגרים שיעמדו בפני מחנה השינוי עד להשבעה

אמש צהלו בגוש השינוי עת הצהיר יו"ר יש עתיד בפני נשיא המדינה כי עלה בידו להרכיב ממשלה, לאחר 13 שנה של שיממון פוליטי | אך נראה כי השמחה מוקדמת מידי, ועד ההגעה ליעד - השבעת הממשלה, הדרך תהיה רצופה אתגרים פוליטיים וניסיונות מצד גוש הימין לקלקל את השורה ולהכשיל את ההשבעה

ממשלה בספק; האתגרים שיעמדו בפני מחנה השינוי עד להשבעה
לפיד ובנט צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שעה קודם חצות הלילה אמש, הודיע יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כי עלה בידו להרכיב ממשלה, אך האתגר מתנקז עכשיו לשמר את הרוב של 61 חברי כנסת עד להשבעת הממשלה שטרם ברור מתי היא תושבע.

בפני מחנה השינוי ניצב אתגר לשמר את הרוב הדחוק של 61 שמורכב מימינה, יש עתיד, תקווה חדשה, העבודה, מרצ, ישראל ביתנו, כחול לבן ורע"מ, כל זאת בצל החשש כי בדקה ה-90 יהיו עריקים שימנעו את הקמת הממשלה.

אך החשש העיקרי הוא מחבר הכנסת ניר אורבך מימינה שתמיכתו בממשלה טרם ברורה דיה. אתמול חשפנו כאן ב'בחדרי חררים' כי יו"ר הכנסת יריב לוין נועד בחשאי בשעות אחה"צ אמש, עם אורבך, בניסיון לגייס את התנגדותו לממשלה.

הפגישה התקיימה בחדר צדדי במשכן הכנסת. כדי למנוע הדלפות, כל אחד מהצדדים נכנס דרך כניסה אחרת ללא עוזרים או יועצים, אך 'בחדרי' הצליח להגיע עד למקום הפגישה רגע לפני שהיא הסתיימה.

ללא תמיכת אורבך השבעת הממשלה בסכנה, אם לא תושג הימנעות של חברי הרשימה המשותפת והתוצאה תהיה 60 - 60, הקמת הממשלה לא תאושר.

לאחר הודעת לפיד אמש כי 'עלה בידו', נועד נפתלי בנט לפגישה ממשוכת עם חבר הכנסת אורבך וניסה לשכנע אותו לתמוך בממשלה או לכל הפחות להתפטר מהכנסת ולפנות את מקומו למועמד שאחריו שיחליף את מקומו ויתמוך בממשלה.

כך או כך, 12 הימים הבאים ילוו בהצעות מפתות לא מעטות, מצד הליכוד, במטרה לנסות למנוע את הקמת הממשלה. ומנגד, ראשי מחנה השינוי יאלצו לתחזק את 61 הנציגים שלא יבריזו בהצבעה על הקמת הממשלה.

אתגר נוסף הוא האתגר המשפטי, עם פרסום ההסכמים הקואליציונים 24 שעות קודם ההשבעה ינסו בליכוד למצוא סעיפים בעיתיים ולעתור לבג"ץ כדי למנוע את הקמת הממשלה. כך או כך הימים הקרובים אינם ודאיים עבור אף מפלגה במחנות השונים והדריכות תורגש היטב לאורך כל הדרך עד להשבעה הסופית.

יאיר לפיד נפתלי בנט ניר אורבך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד