י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בודד מאי-פעם

עמית סגל: כשנפתלי בנט נכנס לבית קפה פינתי ברמת גן

בטורו השבועי מתייחס עמית סגל לאתגר הלא פשוט שניצב בפני ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט ביום שאחרי כניסתו לבלפור. לדברי סגל בסיס תומכיו המקורי נמוג וכעת עליו לגייס לעצמו בסיס פוליטי חדש | וגם, "הממשלה שעלתה בידו בסוף תביא בכנפיה חידוש: ישראל תהפוך לרפובליקה פדרלית"

עמית סגל: כשנפתלי בנט נכנס לבית קפה פינתי ברמת גן
נפתלי בנט צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

הפרשן עמית סגל כותב בטורו השבועי ב'ידיעות אחרונות' על האתגרים שעומדים בפני ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט עם כניסתו לתפקיד. סגל מסביר כי בנט במהלך הפוליטי שעשה איבד כמעט לחלוטים את בסיס תומכיו המקורי וכעת הוא בהליך החלפת בסיס תומכים אותו מדמה סגל להליך רפואי של החלפת דם.

לדברי סגל בנט נמצא במצב לא פשוט: מחצית מהציבור סולד מהממשלה החדשה, מחצית תומך בה אך מסתייג מהעומד בראשה ולכן הוא מסביר שבנט נכנס למשרת ראש הממשלה כשהוא די בודד ועליו להתחיל לבנות את עצמו מחדש.

"מחזה לא שגרתי נראה בשלישי בצהריים בקפה פינתי בשכונה אמידה של רמת־גן", פותח סגל בסיפור שהתרחש השבוע, "הסועדים קמו על רגליהם ופתחו במחיאות כפיים סוערות. זה קרה כשראש הממשלה המתוכנן, נפתלי בנט, נכנס פנימה לפגישה. הוא קפץ מכפר המכבייה, עטוף בטבעת אבטחה מבהילה בהיקפה. אפילו הוא הופתע מקבלת הפנים החמה, אבל גם הוא יודע שאיש מהתומכים לא שם ב' בקלפי, לפני עשרה שבועות. פשוט, ככה יעשה לאיש שעומד להחליף את נתניהו".

סגל מסביר כי בנט במהלך הפוליטי שעשה איבד באופן מעשי את בסיס תומכיו המקורי: "בבתי הקפה שבהם נמצאים מצביעי בנט קבלת הפנים תהיה הרבה יותר צוננת, או בעצם הרבה יותר לוהטת. יושב ראש ימינה – מה שנשאר ממנה – מבצע עכשיו פרוצדורה רפואית של החלפת דם, החלפת כל תומכיו כמעט, בתקווה לגייס אחרים. בן־גוריון קרא לפני 90 שנה לפועלים להפוך ממעמד לעם. בנט הגיע לפוליטיקה לפני כעשור כדי להפוך את הסרוגים ממגזר לעם".

לדברי פרשן 'חדשות 12', "הוא ייאלץ עכשיו להפוך, לגמרי לבד, למנהיג של עם, שלא נראה נלהב במיוחד: חצי מהציבור סולד מהממשלה, חצי אוהב אותה אבל לא מזדהה עם העומד בראשה. אם יצליח להתיישב בעוד עשרה ימים על כס ראש הממשלה זה יהיה בלי הציונות הדתית, בלי תומכים, בלי רבנים, בלי תקשורת אוהדת, כמעט בלי חברי כנסת. כמעט כולם נשרו בדרך, מסרבים להצטרף למהלך השאפתני ביותר שידעה הפוליטיקה הישראלית. באופן מוזר, אולי זה יתרון. אין לו מקורבים לתחזק כי כמעט לא נותרו כאלה".

"המטרה היא לסלק את נתניהו", מסביר סגל את האופוריה הזמנית, "אבל ביום שזה יקרה, תהיה גם מדינה לנהל. הממשלה שעלתה בידו בסוף תביא בכנפיה חידוש: ישראל תהפוך לרפובליקה פדרלית. ליברמן יחזיק פדרציה עצמאית באוצר, גנץ בביטחון, לפיד בחוץ. בנט יהיה יושב ראש הדירקטוריון. לבנט אין עדיין משהו שמתקרב ללשכה של ראש ממשלה".

סגל מסביר מה הצעדים ההכרחיים של בנט לבצע כבר בתקופה הקרוב: "צרותיו של מנהיג הם גם צרותיה של המדינה שלו: הידידים של ישראל - וגם אויביה - מודעים למצבו הבריאותי, הפלילי, גם הפוליטי. בנט יהיה חייב להתחזק דרמטית בכמה מובנים: ראשית, להקיף את עצמו באנשים טובים, למנות ראש מל"ל, מזכיר ממשלה, מנכ"ל משרד ראש ממשלה וכנראה גם שגריר בוושינגטון".

"שנית", מסביר סגל, על בנט "להתאחד עם תקווה חדשה לסיעת ימין שלפחות תהיה בגודל דו־ספרתי. שלישית, משהו שקצת נשכח: חזון. ממשלת השינוי מבטיחה כעת רק שינוי פרסונלי, לא תוכניות ויעדים ארוכי טווח מלבד דיבורי אחדות".

לסיכום הוא כותב : "לראשי ממשלה אחרים היה פרק זמן ממושך בין נאום הניצחון לבין הרכבת הממשלה שבו התפנו בנחת לאייש את המשרות ולתכנן מהלכים. בנט נשא חצי נאום תבוסה ומאז עסק בהרכבת ממשלתו. עכשיו יצטרך לצקת לתבנית הבלתי אפשרית הזו מספיק תוכן".

נפתלי בנט עמית סגל רמת גן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד