י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שימו לב

מדאיג: טרמיט-העל הפורמוסני משתלט על פתח תקווה

במבצע ניטור מורכב, המשרד להגנת הסביבה הצליח ללכוד במלכודות מיוחדות את הטרמיט, המהווה מין פולש בישראל; בימים הקרובים צפוי להתחיל מעוף הכלולות של הטרמיט הפורמוסני | המשרד קורא לציבור ולמדבירים לדווח על תצפית המעוף

מדאיג: טרמיט-העל הפורמוסני משתלט על פתח תקווה
טרמיט פורומסני במעבדה צילום: ד"ר לאור אורשן, משרד הבריאות

שמונה חודשים לאחר פריסת תחנות ניטור שביצע המשרד להגנת הסביבה בפתח תקווה, שם אותר הטרמיט הפורמוסני לראשונה בישראל, נלכד הטרמיט בפעם הראשונה בתחנת ניטור קרקעית.

הטרמיט הפורמוסני, Coptotermes Formosanus, זוהה לראשונה בשנה שעברה בפתח תקווה. מקור מין פולש זה הוא בדרום מזרח אסיה והוא נחשב בעולם כטרמיט-על, בעל יכולות האכילה ויכולות הריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. גודל מושבה אחת מגיע למיליוני פרטים, והם עלולים להגיע למרחק של עד 100 מטר מהקן. הטרמיט פעיל במיוחד בתנאים של חום ולחות, הנפוצים בקיץ הישראלי.

'מעוף כלולות' הוא תופעת טבע יפה, שאינה מסוכנת לאדם. היא אינה מזיקה וחולפת לאחר מספר ימים. באמצעות מעוף זה, החרקים מתרבים באופן טבעי, באופן שמאפשר את שרידותם לאורך השנים.

הטרמיטים אינם מהווים סכנה בריאותית לאדם, אך עלולים לפגוע ברכוש, ומעוף הכלולות מסייע בהפצתם לאזורים חדשים.

מעוף הכלולות של הטרמיט הפורמוסני מתרחש לרוב עם רדת הערב, בלילה ללא רוחות, חמים ולח בין אפריל ליולי. המשרד להגנת הסביבה מעריך, כי המעוף יחל בימים הקרובים. מעוף אחד יכול להכיל אלפי פרטים מכונפים הנמשכים למקורות תאורה.

לכידת טרמיטים מסוג זה היא בעלת חשיבות רבה, שכן הדרך היעילה היחידה להדברתם היא על-ידי האכלתם בפיתיונות מעכבי גדילה שקוטלים את כל הקן.

האכלת טרמיטים - יצורים המסתתרים באדמה, עץ ותעלות בוץ - מתאפשרת בעזרת לכידתם בתחנות ניטור שבהן ניתן גם להכניס פיתיונות רעילים ברגע שהטרמיטים אותרו בתוכן.

סימני היכר מובהקים לזיהוי הטרמיט הפורמוסני:

• גוף בצבע צהוב-חום וראש בצבע חום-דבש: זהו הטרמיט היחיד בישראל בעל מופע בוגר מכונף שאינו שחור אלא בצבע חום
• הכנפיים שקופות, למעט שני עורקים עבים בשפת הכנף הקדמית המכוסים בשערות קטנות הנראות בקלות בהגדלה
• זוג עיניים שחורות
• 2 זוגות שווי גודל של כנפיים
• אורכם 12-15 מ"מ מראש ועד קצה כנף

הד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה הוסיפה והסבירה הערב: "מעוף הכלולות של הטרמיט הוא הזדמנות של פעם בשנה לצפות בטרמיט מגיח מהקן באדמה ובעץ, ומתעופף באוויר. מכיוון שהטרמיט זוהה לראשונה בספטמבר 2020, לא ידוע בוודאות מהו מועד מעוף הכלולות שלו, אולם אנו משערים כי הוא עשוי להתרחש ממש בימים הקרובים. מכיוון שמדובר במין פולש חדש, חשוב לאתר את כל המקומות שבהם יש מושבות של הטרמיט הפורמונסי באופן מיידי, זאת על מנת לנסות ולמנוע את התפשטות והתבססות המזיק בכל הארץ".

בנוסף המשרד להגנת הסביבה קורא לציבור ולמדבירים לדווח על כל חשד למעוף הכלולות של הטרמיטים למשרד להגנת הסביבה, ובמידה וניתן, לצלם צילום תקריב של פרט בודד ולאסוף דגימות בדואר אלקטרוני שכתובתו: [email protected]. לאחר בדיקת המידע, במידת הצורך ישלח האגף צוות לאיסוף הדגימה החשודה.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל אמרה הערב: "טרמיט-העל הפורמוסני הוא מין פולש בעייתי ביותר שאותר עד היום רק במספר שכונות בפתח תקווה. איתור מוקדם של הטרמיט ימנע ויפחית בעיות קשות בעתיד, ועל כן אנחנו פונים לציבור ולמדבירים לדווח לנו על כל חשד להימצאות הטרמיט. לערנות הציבור יש חשיבות רבה לצורך הצבת המלכודות במקומות נגועים ולשם המאבק במין פולש זה".

בעיריית פתח תקווה נערכים למלחמה בטרמיט, ובהודעה מיוחדת שהוםצה לתושבים נאמר: "בכל השכונות בחלקה המזרחי של העיר דווח ככל הנראה על הימצאותו של הטרמיט הפורמסי. בשלב ראשון מומלץ לסגור חלונות, כמו כן את הטרמיט ניתן להדביר עם אמצעי הריסוס הקיימים בבית".

עוד הוסיפו בעיריית פתח תקווה כי: "גורמי מחלקת ההדברה של העירייה נמצאים בשטח ויפעלו להדברת הטרמיט בשטחים הציבורים ברחבי העיר וגם בתת הקרקע במטרה למנוע התפשטותו. בשטחים הפרטיים יש להביא מדביר מוסמך לטפל במידה ויש בעיה".

פתח תקווה המשרד להגנת הסביבה טרמיט הפורמוסני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד