י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
79 שנה אחרי שהוצאו להורג

הנערות היהודיות שנרצחו בפולין ייקברו מחדש בקבורה נפרדת

לפני מספר שנים נרכשה חלקת האדמה בה נמצא הקבר ובעלי הקרקע החליטו לגדר את האזור ולמנוע גישה אל הקבר ולהשתמש בשטח למטרות נדל"ניות. סלומיאה קורז'ניק ורחלה פכר הי"ד, שתי נערות יהודיות בנות 16 שנרצחו בשואה, יובאו בקרוב לקבורה מחודשת בנפרד

הנערות היהודיות שנרצחו בפולין ייקברו מחדש בקבורה נפרדת
בית קברות, אילוסטרציה צילום: pixabay

ההחלטה להוציא את שרידיהן של הנערות היהודיות ולהביאן לקבורה מחודשת, בהליך שיתבצע בצורה מוקפדת על פי ההלכה היהודית, הוא יוזמה של העמותה הפולנית "אנשים, לא מספרים" הפועלת לטיפוח ונקיון בתי העלמין היהודיים בפולין ושימור זכר השואה.

סלומיאה קורז'ניק ורחלה פכר נרצחו באכזריות באוגוסט 1942. הנאצים הציעו ליהודי העיר סווין (Sowin) וסביבתה להימלט ממוות וודאי על ידי מסירת חפצי הערך שלהם. משפחותיהן של שתי הנערות הצעירות הגיעו למקום המפגש אליו הגיעו יהודי האזור על מנת למסור את התכשיטים וחפצי הערך.

לאחר זמן קצר נשלחו שתי הנערות היהודיות להביא את חפצי הערך שהיו שייכים למשפחתה של סלומיאה קורז'ניק, שהסתירו אותם באסם במרחק 7 ק"מ ממקום המפגש. בדרכן חזרה אל מקום המפגש הן נתקלו בשוטר פולני בשם תאודור דז'יזגה שעצר אותן.

דז'יזגה בזז מהנערות היהודיות את חפצי הערך ולאחר מכן רצח אותן ביריות, רח"ל. גם בני משפחותיהן של שתי הנערות מצאו את מותם באותו היום, הי"ד. רק אביה של סלומיאה הצליח לשרוד. הוא ביקש מחבריו להקים אנדרטת זיכרון לזכרן של שתי הנערות היהודיות הצעירות שנרצחו במקום. לאחר המלחמה נעלמו עקבותיו, אך חבריו קיימו את הבטחתם והקימו אנדרטה לזכר סלומיאה ורחלה הי"ד שנרצחו.

לאורך שנים ארוכות פקדו תושבי המקום את הקבר של שתי הנערות היהודיות והניחו פרחים לזכרן, עד שלפני מספר שנים נרכשה חלקת האדמה בה נמצא הקבר ובעלי הקרקע החדשים החליטו לגדר את האזור ולמנוע גישה אל הקבר ולהשתמש בשטח למטרות נדל"ניות. לטענת אנשי עמותת "אנשים, לא מספרים", הוא סירב להאמין כי במקום קבורות שתי נערות יהודיות שנרצחו בשואה, ואנשי העמותה לא הצליחו לשכנעו בכך.

בעקבות זאת, לאחר התייעצות הלכתית וחשש לחילול הקברים, החליטו אנשי העמותה להוציא את שרידיהן של שתי הנערות, יצרו קשר עם אנשי הרבנות על מנת לבצע את ההליך על פי ההלכה, ובימים אלו הם מסיימים את הקמתם של שתי חלקות קבר חדשות בהן יובאו בשבועות הקרובים למנוחה אחרונה שתי הנערות היהודיות, 79 שנים לאחר שנרצחו באכזריות. ד' ינקום דמן.

בית קברות צעירות רצח נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד