י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
במסגרת עקסת הטיעון

18 חודשי מאסר נגזרו על הרב אליעזר ברלנד

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל היום את עקסת הטיעון וגזר 18 חודשי מאסר בפועל על הרב אליעזר ברלנד שהורשע בשורה של עבירות במסגרת פרשת 'עושק שחור' | בנוסף, קבע בית המשפט כי הרב ברלנד ישלם קנס בסך 2,415,000 שקלים, פיצוי לנפגעים ומאסר על תנאי למשך שנה

18 חודשי מאסר נגזרו על הרב אליעזר ברלנד
הרב ברלנד בדיון על הארכת מעצרו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במסגרת עקסת הטיעון שהושגה בין הפרקליטות לעורכי דינו של מנהיג קהילת 'שובו בנים', הרב אליעזר ברלנד, גזר עליו היום (ראשון) בית משפט המחוזי בירושלים  18 חודשי מאסר בפועל, קנס בסך 2,415,000 שקלים לטובת המדינה, תשלום פיצוי לנפגעים ומאסר על תנאי למשך שנה.

כפי שדווח בשבוע שעבר ב'בחדרי חרדים', פרקליטות מחוז ירושלים חתמה על הסדר טיעון עם פרקליטיו של הרב אליעזר ברלנד ובראשם עו"ד עמית חדד, שהורשע בעבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום ועבירות מס והלבנת הון במסגרת פרשת 'עושק שחור'.

מתקופת המאסר שהושתה על הרב ברלנד, ינוכו החודשים ששהה בכלא ובמעצר בית. המשמעות: הרב ברלנד בן ה-84 ישהה במאסר חודש אחד בלבד. בגזר הדין קבע בית המשפט כי "אין ספק בדבר חומרתם של המעשים בהם הורשע הנאשם, מעשים שנעשו בשיטתיות ומתוך תאוות בצע, תוך ניצול רגעי השבר בו היו מצויים המתלוננים ומצוקתם בשעתם הקשה ביותר".

"מהצהרות נפגעי העבירה שהוגשו לעיוני עולה זעקתם של המתלוננים, ולא ניתן שלא לחוש את כאבם הרב ואת תחושתם הקשה, לאחר שנתנו אמונם ומבטחם בנאשם, שניצל אותם ברגעים של חולשה ומצוקה. מעשים אלו מצדיקים ענישה מחמירה שתבטא את הסלידה ושאט הנפש של החברה ממעשיו הפסולים של הנאשם ומהפגיעה בערכים המוגנים בעבירות שבביצוען הורשע. בהקשר זה מקובלת עלי עמדת המדינה כי מתחם הענישה הוא 'שנות מאסר לא מעטות', כפי שטענה", הוסיפה השופטת עינת אבמן-מולר.

כזכור, בתחילת השנה שעברה הוגש נגד הרב ברלנד כתב אישום חמור המייחס לו שורת עבירות של עושק ומרמה, זאת בעקבות מספר תחקירים שפורסמו בכלי התקשורת, בהם נראה הרב משדל חולים סופניים להעביר לו סכומי כסף גדולים, בטענה כי יציל אותם ממוות.

אישום אחר, מייחס לרב ברלנד עבירה של ניסיון שידול לאלימות. בד בבד עם הגשת כתב האישום, הוגשה לבית המשפט בקשה למעצרו עד תום ההליכים. במהלך שהותו בכלא קיימו חסידיו מחאות ברחבי הארץ ודרשו לשחררו.

בחודש אדר השנה, לאחר מספר ערעורים שהגיש עורך דינו עמית חדד, אפשר בית המשפט המחוזי בירושלים לשחרר את הרב ברלנד למעצר בתנאים מחמירים. אחד התנאים שסוכמו היה כי מאמיניו לא ידעו על דירת המסתור.

אלא, שכחודש לאחר מכן, מאות מחסידיו של הרב הגיעו לשהות בסמוך לדירת המסתור בה הוא שהה. לטענת התושבים, חלק מהחסידים התנהלו בצורה "בריונית" והטרידו את מנוחתם. כמה מהם סיפרו כי "התנחלו" להם בחצרות ובגגות הפרטיים. בעקבות האירועים, המועצה המקומית זכרון יעקב פנתה לפרקליטות מחוז ירושלים ודרשה להרחיקו מהיישוב.

מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר: "הרב ברלנד הורשע כי הציג מצגי שווא והונה, פעם אחר פעם, אנשים שביקשו לרפא ולעזור ליקיריהם בחולי ומצוקות שונות, וכן כי העלים הכנסות בעשרות מיליוני שקלים, והלבין כספים. העונשים אשר הוטלו על ברלנד מהווים מסר לפיו ניצול מעמד מנהיגותי-דתי לביצוע מעשי מרמה ועושק כלפי אנשים במצבי מצוקה בכסות של "פידיון נפש", דינם מאסר משמעותי מאחורי סורג ובריח".

"הפרקליטות רואה חשיבות בהודאה ולקיחת האחריות של ברלנד, בשלב מוקדם יחסית של ההליך והשגת הרשעה בכל ארבעת האישומים עליהם הועמד לדין. כמו כן נלקחו בחשבון במסגרת הסדר הטיעון העובדה שבנוסף ל- 18 חודשי המאסר מאחורי סורג ובריח, נמצא ברלנד במשך 8 חודשים במעצר בית באיזוק אלקטרוני כשהוא מורחק מקהילתו ותחת תנאים מגבילים נוקשים. עוד הובאו בחשבון, גילו המתקדם, ומצבו הבריאותי, אשר הקשו על ניהול ההליך עד כה, והיוו שיקול נוסף בחשיבות הרשעתו של ברלנד כעת ולא בעוד מספר שנים", הוסיפו בפרקליטות.

 

 

הרב ברלנד עסקת טיעון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד