י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הווארט של הרבי מקוצק

מחשש להפרעות: לפיד גנז את נאומו ושלח אותו לעיתונאים

לפיד ראה את האמבוש שערכו חברי גוש הימין לנאומו של שותפו נפתלי בנט, והחליט שלא לבייש את עצמו | שעה קלה לאחר מכן שחרר יו"ר יש עתיד לעיתונאים את נאומו המלא, על מנת שעם ישראל יזכה לשמוע את דבריו

מחשש להפרעות: לפיד גנז את נאומו ושלח אותו לעיתונאים
יאיר לפיד צילום: רענן כהן

יושב ראש יש עתיד שהחל מהערב (ראשון) כראש הממשלה החליפי, שאף עיגן את כהונתו הרשמית בתפקיד ראש ממשלת ישראל בכל קונסטלציה פוליטית שלא תהיה, ראה את האמבוש שערכו חברי גוש הימין לנאומו של שותפו נפתלי בנט, והחליט שלא לבייש את עצמו, וביקש רק להדגיש את בושתו לאור נוכחות סבתו באולם.

בדבריו הקצרים אמר לפיד: "אדוני היו"ר כנסת נכבדה, אני אוותר על הנאום שתכננתי לשאת כי עליתי הנה רק מסיבה אחת - אני רוצה לבקש סליחה מאימא שלי. אימא שלי בת 86 ואנחנו לא בקלות מבקשים ממנה לעלות לירושלים ועשינו את זה כי הנחתי שאתם תצליחו להתגבר על עצמכם ולנהוג בממלכתיות ברגע הזה והיא תיראה איך מתחלף שלטון".

עוד הוסיף לפיד: "כשהיא נולדה עוד לא הייתה מדינת ישראל, תל אביב הייתה עיירה של 30,000 בני אדם ולא היה לנו פרלמנט ורציתי שהיא תהיה גאה בהליך הדמוקרטי הישראלי, במקום זה היא וכל אזרח ישראלי אחר גם מתבייש בכם וגם נזכר למה הגיע הזמן להחליף אתכם".

שעה קלה לאחר מכן שחרר יו"ר יש עתיד לעיתונאים את נאומו המלא, על מנת שעם ישראל יזכה לשמוע את דבריו. עיקרי נאומו הגנוז לפניכם:

בספר שופטים מופיע שלוש פעמים הביטוי, "ותשקוט הארץ ארבעים שנה". אני לא יודע מה יהיה פה עוד ארבעים שנה, אבל מי ייתן ונוכל בעתיד להגיד על הממשלה שמוקמת היום: "ותשקוט הארץ ארבע שנים." כי זה הדבר שלו אנחנו זקוקים. ישראל היא מדינה פצועה. הגיע הזמן שתשקוט הארץ.

אני רוצה להגיד לאופוזיציה מכאן: הדלת שלנו תהיה פתוחה אליכם. אנחנו מכירים בזה שיש לציבור שבחר בכם  צרכים אמיתיים. לא על הכל נסכים, אבל תמיד נקשיב. השנים האחרונות הפכו את כולנו מבני אדם לתגיות. "ימני", "שמאלני", "חילוני", "חרדי", "יהודי", "ערבי" הממשלה הזו נוצרה כדי שנפסיק להיות תגי זיהוי, ונחזיר לתחיה את המכנה המשותף, את בני האדם על כל מורכבותם.

אחד מחברי הכנסת החרדים שלח לי לפני כניסת השבת הודעת ווטצאפ שאמרה כך: הרבי מקוצק פירש את האמרה "כשם שאין פרצופיהם שווים כך אין דיעותיהם שוות", בדרך הבאה: "כשם שאין אדם כועס על כך שפניו של חברו שונות, כך אין לו לכעוס על דעתו השונה". ואז הוא כתב לי: "מי ייתן ונדע ימים של טוב משותף גדול".

אם הרבי מקוצק היה יודע שדבריו יהפכו להודעת ווטצאפ מלאה רצון טוב בין שני חברי כנסת, אחד חרדי והשני חילוני, בארץ ישראל החופשית והדמוקרטית, אני חושב שהוא היה שמח. אני מאמין שהוא היה אומר לנו: "לא יכול להיות שאתם לא רואים כמה אתם קרובים." יש לנו ויכוח פוליטי וערכי, אבל אנחנו לא אוייבים. אנחנו חיים פה ביחד. גורלנו כרוך זה בזה.

מפני שאחרי כל ההשמצות והזעקות החלוקה האמיתית בחברה הישראלית היא לא שמאל וימין. החלוקה האמיתית היא מתונים וקיצוניים. אנשים שרוצים לבנות, ואנשים שרוצים להרוס. אנחנו לא ניתן לקיצוניות להרוס את מדינת ישראל. אנחנו לא ניתן לשנאה לנהל אותנו. גזענים אלימים לא הופכים לפטריוטים רק כי הם מתעטפים בדגל. הם לא יגדירו לנו מהי אהבת ישראל. אנחנו לא אוייבים. גם הדיעה הכי נחרצת, גם הויכוח הכי לוהט, לא יהפוך אותנו לאוייבים. אנחנו לא ניתן לקיצוניות להרוס את היכולת שלנו לדבר אחד עם השני, ולפעול יחד למען מדינת ישראל.

בסיום חלק התודות, הודה לפיד גם למפגינים נגד נתניהו: "אני מודה לכל האנשים המדהימים שהלכו לעמוד על הגשרים ובכיכרות, הם אלה שהביאו אותנו לרגע הזה. אני מודה לחברי הכנסת שלנו, על הנחישות והשכל והגיבוי המוחלט".

 

יאיר לפיד נאום נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד