כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
השכנים מהצפון בצרות

אזרחים מבטלים ניתוחים, קטטות וירי בהמתנה בתחנת דלק

כאוס בארץ הארזים בגלל מחסור במוצרי יסוד והתרופות שאוזלות, הלחץ של התושבים על הממשלה, הפסקות חשמל כמו במדינת עולם שלישי, תורים ארוכים בתחנות הדלק, וטיפולי דיאליזה לחולי כליות הופסקו

אזרחים מבטלים ניתוחים, קטטות וירי בהמתנה בתחנת דלק
משאבת דלק צילום: pixabay

לבנון מתמודדת זה יותר משנה עם משבר כלכלי חסר תקדים המטבע המקומי איבד כ-%90 מערכו מאז אוקטובר 2019, ובנקים נאלצים למנוע מלקוחות למשוך כספים ולבצע העברות כספיות.

לבנון הולכת ומידרדרת, בשל מצבה הכלכלי הקשה והמשבר הפוליטי העמוק המשתק אותה ומונע ממנה לקבל את הסיוע הבינלאומי שהיא זקוקה לו נואשות. כתוצאה מהמצב הקשה קיים מחסור חמור במצרכי יסוד, תורים ארוכים, שנמשכו שעות, בכניסה לתחנות דלק, וביום שישי סגרו בתי מרקחת ברחבי לבנון את שעריהם לרגל שביתה בת יומיים, שבה מחו על המחסור בתרופות ובמצרכים חיוניים אחרים, בהם מזון לתינוקות.

התורים הארוכים שהשתרכו מחוץ לתחנות דלק בלבנון גרמו לפקקי ענק ששיתקו שכונות שלמות. רחובות קטנים וכבישים מהירים נחסמו על-ידי נהגים שהמתינו בתור בתקווה לשים את ידם על מכל דלק. המחסור בדלק מאיים להשבית גם גנרטורים – מקור החשמל המרכזי כיום עבור רוב תושבי לבנון, שארצם סובלת מהפסקות חשמל תכופות וארוכות.

לבנון מתמודדת זה יותר משנה עם משבר כלכלי חסר תקדים, כזה שכמותו לא ידעה מאז סיום מלחמת האזרחים בתחילת שנות ה-90 .המטבע המקומי איבד כ-%90 מערכו מאז אוקטובר 2019 ,ובנקים נאלצים למנוע מלקוחות למשוך כספים ולבצע העברות, כך שתושבים אינם יכולים לקבל גישה לחסכונות שלהם – כשברקע האינפלציה הגואה.

עתודות מטבע החוץ של לבנון עתודות מטבע החוץ של לבנון הולכות ומתמעטות, וזה חודשים שהבנק המרכזי הלבנוני מזהיר שהממשלה לא תוכל להמשיך לסבסד מוצרי יסוד כמו תרופות ודלק. על רקע האזהרה הזו רבים מהלבנונים מתמסרים ל"קניית בהלה" ואוגרים בבתיהם ובמחסניהם מוצרי יסוד רבים ככל האפשר, לפני שמחיריהם יעלו. עובדה זו רק החריפה את המחסור המורגש בשוק.

מערכת הבריאות של לבנון נפגעה קשה במיוחד: בתי חולים נאלצו להפסיק לבצע ניתוחים אלקטיביים, למעבדות אזלו ערכות בדיקה, ורופאים הזהירו בימים האחרונים שגם חומרי ההרדמה הנחוצים לניתוחים עלולים לאזול להם. ביום חמישי הודיעו בתי חולים בלבנון כי ייתכן שהשבוע ייאלצו להפסיק טיפולי דיאליזה לחולי כליות.

בבתי המרקחת של לבנון מזהירים כי המחסור בתרופות ניכר בשלל סוגים של מוצרים רפואיים – מתרופות למחלות כרוניות ועד למשככי כאבים. המחסור הזה גם גורם למתח רב בין הרוקחים לבין הלקוחות הזועמים. מטופלים חושדים ברוקחים שהם אוגרים את התרופות כדי למכור אותן אחר כך במחירים גבוהים יותר – או כדי למכור אותן בשוק השחור.

לבנון מצב כלכלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד